Intressant tanke, funderade på om det är därför spelarna från fjärdekrdjan spelas så frekvent just nu, eftersom de kan visa sina “skills” ändå fast det offensiva spelet är som bortblåst. Att köra järnet och brunka går ju ändå, men man hoppas ju verkligen man får ordning på ett offensivt spel illa kvickt.
Såhär långt, i och med att försvaret prioriterats så högt (vilket varit nödvändigt - ja) så borde det rimligtvis ha varit lättare att ”briljera” eller visa sina skills i just det spelet vi i huvudsak ägnat oss åt. Så förutsättningarna för exempelvis en sådan som Tikka som har sina styrkor i just försvarsspelet och spelet utan puck har ju varit mer lagd åt honom jämfört med exempelvis Borgström som behöver mycket tid i offensiv zon och mycket tid med puck för att blomstra.
Jag förstår principen med ”två tankar i huvudet samtidigt”. Men här vill jag separera vissa tankar.
Dvs, jag vill att vi värvar det som behövs. Dvs troligen en hel förstakedja. Men allra minst en toppcenter och en vinge med näsa för poäng.
Det där med att bryta med 2-4 ”bottom six” för att få loss löneutrymme får inte stå i vägen.
2-3 nya spelare in på toppen knuffar ut några längre ner till bänken och då har de plötsligt ett incitament för att själva vilja ta sig härifrån.
Att vara en hårsmån från degradering och ändå gå med plusresultat känns inte optimalt…
Troligen ny förlust idag och media älskar det så de kan fortsätta med sina artiklar om ‘krisklubben’ HV. Men jag tycker faktiskt det ser bättre ut i år. Vi håller ihop det hyfsat trots skador. Inga kollapser hittills som 0-8 mot Malmö, 0-5 i period tre mot FBK eller tappad ledning 0-4 mot Frölunda. Vårt grundspel ser bättre ut, vi har bättre backar. PP är katastrof dock, men snart får vi AP tillbaka. Han är vår Max Friberg.
Man hade nog egentligen 0p på fyra första i tanken hela tiden. Finns ju bra saker ta med sig.
*Hugo ser riktigt fin ut so far
*Hv spelarna ser ut att orka betydligt mer nu och kroknar inte av
*Det finns ett bra försvar
*De unga spelarna ser extremt bra ut
*Alsing och Engsund är så bra som vi hoppats
Bara hoppas efter denna tunga start med dessa alla skador inte fortsätter. Då finns det ljus. För visst fan blir det kval om det håller i sig så och även HA i mina ögon.
Många kloka/intressanta inlägg här från “båda lägren”.
Jag lämnar avd “sparka” åt sidan och vill föra in en åsikt som jag tycker saknas ibland på forumet.
INSIKT!
Insikten finns hos många här men den torgförs för lite kan jag tycka.
Efter 3 raka förluster så kokar forumet av frustration.
Alltså, vi har förlorat mot tre lag som garanterat slutar på plats 6 och uppåt i tabellen när vi går in i slutspelet till våren. Vi skall möta dessa lag igen. Kanske ta poäng eller t o m en 3-poängare.
Men vadå? insikt? Någon?
I min bok så hade totalt 2 poäng av 9 möjlga mot dessa tre varit kanon. Och de var faktiskt inte långt borta alls. Omöjliga räddningen av Lasse eller att AP satte sin straff hade troligen kunnat ge oss de 2 poängen.
Insikt?
Nu till pudelns kärna;
Laget har kämpat stenhårt i dessa tre matcher. Så hårt att gårdagens (fredag) träning var som den var. “Spelarna behövde ett brake från hockeyn” enligt AB i dagens JP!?!
Så efter 3 inledande matcher är spelarna så tomma på energi och mental styrka att de slipper ifrån träningen…
Återkopplar till inledningen:
Vi har mött tre tippade topplag. Vi har kört slut på laget mentalt och fysiskt!
Okej. Nu skall vi möta Linköping…
Ett lag som vi kanske kan anse inte är seriens bästa.
Ska vi möta dom med ett mentalt och fysiskt sönderkört lag för att “hybris” har fått för sig att vi fortfarande är ett topplag?
Vad jag menar, om någon inte förstår, är att man måste välja sina strider.
Jagntycker mig ha sett detta scenario allt för många år nu sedan 2011 och framåt.
Kan vi tvåla till Kaffegänget från Karlstad så är “allt bara bra igen”…
Men fundera på tabellen ett tag.
Fundera på Malmö, Modo, Örebro, Brynäs, Leksand.
Dessa lag är de som hamnar i skiten framöver tillsammans med HV.
Det är dessa lag som vi måste, bara måste ta trepoängare av. Det är bland dessa lag som kvalspel eller ingenmansland kommer att avgöras.
Så…Insikt?
Tro att allt är bra för att vi stångar oss blodiga och kämpar som galärslavar mot lag 1-6 och lyckas knäppa dessa nån gång jämfört med att spela “energisnålt” och se till att vi är laddade fullt ut mot de andra lagen från tabellplats plats 7 och neråt där 3-poängare är lika mycket värda siffermässigt??
Man måste välja sina strider. Speciellt när man är ett bottenlag som har, borde ha, som mål att undvika plats 13-14 i tabellen.
Hade vi mött tre lag av den kalibern istället som jag nämnt ovan med samma nollresultat i poäng, ja då hade jag ställt upp i klagokören jag också.
Så innan vi har gått ett varv och mött lag på “våran planhalva” också så sitter jag lugn i båten.
Ta nu inte detta som intäkt för att jag tycker spelartruppen är OK för det tycker jag inte.
Men nu är det den vi har och får förhålla oss till tillsvidare.
Precis. Sitt lugn i båten gubbar.
Vi måste sluta upp bakom Hv, tillsammans.
Vi har vetat om att det kommer att bli en tuff säsong
Vi vet om att Abbot kommer att behöva trolla och hitta svåra lösningar i spelartruppen.
Det här är en mellansäsong, det vet vi alla.
Laget är inte färdigt förens i jan/feb.
Slipper vi kvalplats är det en bonus.
Jag ser gärna att vi jobbar med spelartruppen så att den blir så bra som möjligt till våren. Inte nu.
Vårda pengarna, andra lag i t.ex HA kommer hamna i en sits där dom kanske behöver en back. Då kan man släppa Strandell till ett marknadsvärde istället för att rea ut.
Det här kommer att bli en tuff säsong.
Vi måste ha is i magen och visa att inte vi fans får panik, visa att vi har tålamod. Annars blir det svårt för klubben att ha tålamod om vi som fans skriker efter ‘nubbenlösningar’.
Stå bakom Hvs ledning och ge dom arbetsro.
Skit i media. Nu kör vi vårat eget race och tar nästa steg i rätt riktning.
Behövs mer tyngd i anfallsspelet fram till skadade återkommer, sätt in HV’s bästa skridskoåkare Sean Day som FW när Seppälä återkommer.
Så kan man se det och det finns en hel del poänger i ditt resonemang. Det som dock talar emot är att de andra bottenkonkurrenterna (om vi ens har några sådana) vinner matcher mot de lag som vi uppenbarligen inte ”ska vinna mot”. Detta ser jag som ett minst lika stort problem som att vi själva har 0p så här långt.
Hej S
Du missuppfattade nog lite min andemening med “att välja sina strider”.
Naturligtvis kan vi och ska vi kunna vinna matcher mot topp 6-lagen.
Men andemeningen i mitt inlägg är att ibland måste man inse att det kan bli “dyrt” att stånga sig blodig mot övermakten.
Redan nu så anser AB att laget är “sönderkört” (mina ord) så de fick göra annat än träna vilket var grunditanken antar jag.
Säsongstarten har varit känd sedan spelschemat spikades. Där och då tycker jag att man kanske skulle lagt sig på en nivå där man spelar ett defensivt spel rätt igenom.
Nu kan det ju vara så att man faktiskt gjort det men om så är fallet så borde inte truppen redan vara “slutkörd”.
Fast jag vet inte riktigt, det är lite dramatiskt. Du har naturligvis en poäng vilket ligger i att vi har så många skadade, och dessutom väldigt pressade i matcherna. Kroppar måste återhämta sig. Där på är det väldigt tight med matcher nu i inledningen.
Idag är det en vecka sedan det drog igång, och det är redan den fjärde matchen. Skulle förvåna mig om de lag som laft liknande schema kör stenhårda träningar, verkar korkat.
För övrigt, en liten ljusglimt.
problemet är inte vi nu har 0 poäng efter 4 matcher (räknar in förlust idag) utan problemet är att vi inte har nått offensivt spel över huvud taget. Vi klarar bara skapa lite offensivt sista 10 min när matcherna är nästan över och motståndarna börjat backa hem och skydda ledningen, när motståndarna är mer framåt drivande och vill anfall har HV inte en chans. Vi och oskarshamn hade bra mycket bättre offensivt spel förra året. Det offensiva spel vi har nu är riktigt riktigt jäkla dåligt.
Det är sant, men personligen känner jag mig mer trygg med ett försvarsspel (och förhoppningsvis målvaktsspel, om det håller i sig) som kan hålla oss kvar i SHL än Offensiv.
Mål gjorde vi ju faktiskt hyffsat förra säsongen, även om det såg ganska träligt ut. Det är ju även uttalat av Blomman att de vill sätta en defensiv först och bygga framåt.
Det här är naturligvis en magkänsla, Men det känns som att det borde vara enklare att få till en offensiv när defensiven funkar, än tvärtom.
Timrå vinner då är hv de enda laget utan vinst efter 4 matcher vi redan hamnat efter
Nu blev jag oerhört irriterad på Roger Rönnberg. De annonserar att reservmålvakten ska stå i torsdags matchen mot HV. Men ändrar sig och ställer Lasse Johansson i målet. I stället spelar reservmålvakten BORTA mot Brynäs. Om Roger gjort tvärt om kanske HV fått med sig någon poäng i torsdags, sen tror jag att Frölunda hade besegrat Brynäs med Lasse i målet. Väldigt konstigt coachning som jag ser det.
Det här är första matchen jag på riktigt känner att skadorna påverkar för mycket.
Fisken hade gjort skillnad istället för Tikka i 2:a.
AP20, Luoto och Kaski hade alla spelat i PP. Det är enorm klasskillnad.
Så jag tycker faktiskt vi kan skylla på skador för dom är för tunga tapp. Tycker HV står upp bra annars.
Varför lägger du energi på det? Dom gör väl som dom vill?
Mest istid av alla forwards ikväll.
Ingen mindre än Kung Tikka.
Lysande.
Årets HV är officiellt sämre än det HV som åkte ur 20/21. Sett till de inledande fyra matcherna.
Precis som då fyra raka förluster efter ordinarie tid. Precis som då en målskillnad på -6. En skillnad med HV 20/21. Årets upplaga har gjort fyra mål mindre.
I en tabell hade alltså HV 24/25 legat efter HV 20/21.
Staaarka papper!!!
är du ett troll? Varje tränare ska sätta de lag som har stört chans att vinna, varför skulle rönnberg ge hv en vinst för han är snäll?