Intressant. Men jag tycker det är för tidigt att komma med en sån statistik redan efter 4 omgångar. Det räcker att laget tar 4 raka så är statistiken helt värdelös för då stämmer den inte. Det som däremot är sant att HV71 har inte råd med fler längre svackor under dom omgångarna som återstår.
Jag är helt med dig. Brukar också hänvisa till den här typen av matematik baserad på historiska resultat.
Jag orkar inte längre bry mig tillräckligt för att leta, men finns det något lag som startat så här svagt, men sen ryckt upp sig, för att till slut klara sig? Och om det gör det, finns det mer än ett exempel?
Statistiken är vad den är. Från och med nu och framåt, oavsett vad man gör de kommande matcherna, så innebär det att man måste ta 1,3 eller 1,5 poäng från omgång 5 till 52.
Prekärt läge medges men redan ge upp är inget alternativ. Får nästan anses att vi satt defensiven nu. Offensiven var något bättre jämfört med Frölunda. Små små steg får vi vara nöjda med. Och det måste fortsätta så för att komma upp i godkänd nivå de närmaste sex-åtta matcherna. Då slipper vi kval. Ingen kan påstå annat än att det är spännande tider.
Hold my folköl. Återkommer.
Inte jag. Jag har hela tiden känns så sedan jag hörde det. Tycker det är otroligt fel att fronta den typen av mantra. Det gör mig arg och besviken. Utifrån att varför ska man rida på höga hästar när man inte bemästrar det.
Jag tror att hade man anammat ett annat mantra som förhåller sig till verkligen. Jadå blir att lättare att förhålla sig till och tillslut förlåtande. Det är inte förlåtande som det ser ut nu. Men har man en verklighetsförankrad målsättning så blir arbetet i vardagen lättare att handskas med.
jag hittade en ölbärs till, är nu lugn. ingen ko på isen, dock sist i tabellen. slut på meddelandet
Han ska ner till Vinslöv och spel handboll. Låt han rulla boll istället.
Sen 52 omgångar infördes har det sett ut så här för lagen med sämst poängsnitt efter 4 omgångar:
23/24 Oskarshamn 2 poäng efter 4 matcher – Sist/åkte ur
22/23 Linköping 3 poäng efter 4 matcher – 12:a
21/22 Linköping 2 poäng efter 4 matcher – 11:a
20/21 HV71 0 poäng efter 4 matcher – Sist/åkte ur
19/20 Växjö 0 poäng efter 4 matcher – 10:a
18/19 Rögle 1 poäng efter 4 matcher – 9:a
17/18 Brynäs 1 poäng efter 4 matcher – 10:a
16/17 Leksand 0 poäng efter 4 matcher – Sist/åkte ur
15/16 Modo 3 poäng på fyra matcher – 13:e/åkte ur
Av de tre lag som inlett med fyra raka torsk har två slutat sist och åkt ur, ett lyckades sno åt sig den sista play in-platsen.
Men det känns ju rätt tydligt om man går på det ovan. De här fyra raka torsken har cementerat HV i botten.
För lag som inleder på samma sätt som HV i år är det mer sannolikt att åka ur än att spela play in.
För lagen som är sist i serien efter fyra omgångar talar sannolikheten för att man hamnar under play in, i värsta fall åker ur.
Man kan vrida och vända på det hur man vill. Den här starten skojar man inte bort, den ger oss usla förutsättningar framöver. Blir intressant att se hur Abbott hanterar den.
Tillägg. Missade säsongen 15/16.
Tack. Återigen. Starten är oerhörd viktig.
Orkar inte gräva ner mig.
Säger så här om de fyra första matcherna.
Glömt är glömt.
Ny vecka på måndag.
Tack för att du orkar! Dyster, men förväntad läsning.
HV är i botten för att stanna även denna säsong. Med en grov skopa ren tur så klarar man sig kvar på nån annans totala genomklappning.
Så det är där vi står. Igen. Hoppas på nån annans olycka. Hoppas. Hopp. Hopplöst.
Som jag brukar säga:
Hopp är ingen metod. Ingenting har någonsin löst sig genom hopp.
Mycket bra genomgång! Undrar bara om säsongen 17/18 verkligen stämmer? Jag får det till att Brynäs låg sist efter fyra omgångar med 1 poäng. De hamnade sedan på 10:e plats. Förändrar inte slutsatserna, men rätt ska väl vara rätt eller nåt åt det hållet.
Haha! Såg att en hade delat din text i en av facebookgrupperna.
Då kommer det en muntergök till gubbe och svarar ordagrant: ”Hoppas vi kan ändra på den statistiken. ”
Det där gjorde min kväll
Kan nog stämma
Det är lördag kväll och jag har tillåtit mig själv en extra stor dos av copium, det är ju ändå helg!
Inför säsongen, med detta schema, hade vi inte varit nöjda med fyra mer eller mindre jämna matcher? Även den mest pessimistiske måste ge med sig på att tre var jämna iallafall.
Räkna då till spelartappet innan och under matcherna så tycker jag att laget har stått för en godkänd prestation.
Höjer man blicken och tar in den stora bilden tycker jag att två saker sticker ut:
- Blomman har kommit in med en struktur som har lyft det defensiva spelet från de mardrömsnivåer vi såg förra året. När defensiven nu är vår styrka tycker jag att många här glömmer bort vilken bottenlös ångest som infann sig under montén/lindbom. Då fick motståndarna göra precis vad dom ville i våran zon.
- Vårt HV går ut och kämpar varje match. Idag fullkomligt exploderade de av bussen i silverköping, det hade vi bara kunnat drömma om förra säsongen. Jag har inte heller sett oss ge upp en match än, trots jobbiga domslut och röta-mål. Som det snackades om i studion kan det bli svårt att hålla upp den glöden när motgångarna hopar sig. Men än så länge har tränarstab och spelare lyckats, och vi får bidra med vårt för att elda på den glöden extra mycket i garden.
Upp med hakan, säsongen har bara börjat.
Såhär ser det ut om man förlänger perspektivet till hela 2000-talet för de lag som legat sist i tabellen efter fyra omgångar.
Om man ska ta på sig de positiva glasögonen (det är ju trots allt lördag!) så får man inspireras av Frölunda(!) som säsongen 2008-09 hade 1 poäng efter fyra omgångar, men ändå slutade trea i tabellen. Imponerande!
Har grönmarkerat de lag som klarade sig från att komma sist eller näst sist trots bottenplacering efter fyra omgångar. Ser ju ganska grönt ut ändå så jag väljer att försöka se glaset som halvfullt ett tag till, men det är ju ingen rolig sits man har lyckats sätta sig i redan efter fyra omgångar.
Snyggt, älskar excel Tycker dock det är mer relevant att titta på säsonger med samma antal omgångar och antal lag så förutsättningarna är desamma.
Och även om det är lite grönare så konstaterar jag fortsatt: We’re fucked.
varför är du på facebook???
sen att någon “stjäl” andras grejor är lite svagt…