Tråden om HV71

Jag tror allt mer på att göra saker i rätt och långsam ordning.

1. Ny styrelse (tid: sommaren)
  2. Låt styrelsen tillsätta en ny/reviderad ledning (tid: hösten)
  3. Låt ny/reviderad ledning tillsätta nya spelare (tid: nästa vår)

På så sätt tror jag föreningen kommer vara mer i harmoni med sig själv. Att sparka Hult nu och tillsätta någon utifrån som ändå riskerar bli fel eller inte alls i harmoni med styrelsens vision.

Jag säger: låt Hult arbeta i lugn och ro. Det kommer kanske inte bli toppvärvningar, men det kommer åtminstone bli ett lag med alla delar på plats. Ordna sedan en ordentligt rekryteringsprocess av sportchef under hösten.

För är det något som inte fungerat de senaste åren är det alla panikåtgärder som gjorts. Varför inte hellre testa lugn och ro och tråkiga långsammare processer?

20 gillningar

Ja, det är nog så. Rätt saker i rätt ordning. Det är nog den bästa medicinen just nu. Framförallt för att det ger föreningen en möjlighet att komma ikapp sig själv. Som jag sagt många gånger tidigare. Nu är det så många tokigheter som överlappar varandra (sportchefer som ärver galna kontrakt och tränare) att det är svårt att veta var man ska börja.

Med det sagt. Jag tror fortfarande att man skulle komma tillbaka rätt fort om man rekryterar exempelvis rätt sportchef imorn. I HV:s fall har man ju dock, som du också skriver, visat sig vara oförmögen till detta, att agera på uppstuds, så bättre att låta det ta den tid det tar.

3 gillningar

Svårt tro att SAIK ligger så lågt och är i särklass bästa laget. Leksand trodde jag låg högt med sina ekonomiska problem. Ska vi tro alla bonusar ej är medräknade här och dom ligger högre än man tror?

1 gillning

Med den infon får man förståelse för när Hult hänvisar till ekonomin till grund för sina beslut. Kan ju inte vara hållbart att ligga så högt år efter år när man inte får slutspelsmiljoner. Pengar som behövs i andra delar av organisationen och arenan.

och söder i den riktiga.

1 gillning

-- Då är det exklusive bonusar. Det är löner, pensioner och några förmåner som är medräknade, förklarar han

Konstigt sätt att mäta på tycker jag.

1 gillning

Hoppas liljander lämnar, och Ne blir hc.

Att fatta rätt beslut snabbt är naturligtvis optimalt. Att fatta fel beslut snabbt är däremot mycket sämre än att fatta rätt beslut långsamt.
Göra saker på uppstuds kräver att man har kompetensen (intuitionen) att fatta rätt beslut, vilket inkluderar kunskapen att veta om ett nytt beslut ska fattas. Så även om jag håller med dig i sak, så vill jag nyansera din utsaga genom att hävda att HV:s problem varit att de saknat kunskapen att fatta beslut vid rätt tillfälle.

Praktexempel är förlängningen av AB. Även om det formellt ger sken av ett långsiktigt beslut, känns beslutets natur framstressat och väldigt okaraktäristiskt för en förening som tänker långsiktigt och harmoniskt utifrån verksamhetens bästa – det kommer helt ounderbyggt vid helt fel tillfälle.

Ett annat exempel är sparkningen av Montén, som i sig kanske inte var fel, men gjordes genom att GM utan att tveka lämnade sin post och därmed även lämnade organisationen utan styrning. Detta anser jag än idag vara det mest själviska och destruktiva beslut som fattats av HV i modern tid och borde diskvalificera JL att någonsin vara del av föreningen igen (i operativ ställning). Jag hävdar att detta beslut var något som sedan till exempel banade väg för AB att ge sig själv en större roll i föreningen än han borde haft.

11 gillningar

Men sedan vet alla som sitter med mappen från årsmötet egentligen hur mkt lönekostnaden skulle vara på årets trupp kontra utköpen!

4 gillningar

Tror det är bra att kompetenta individer som Fritz och karaktärer som Pettan kommer in i föreningen. Alla är bra på olika saker och de kommer båda bidra med mycket. En sak jag dock vill att vi ska ha i baktanken är att vi just nu har en SÄMRE trupp än förra säsongen. Hult har sänt att fler spelare ska in men han har väl inte riktigt gjort sig känd för “håll käften” värvningar vad jag minns? Så det kan bli att det som kommer in är olika versioner av “Axel Holmström” och då står vi där med en trupp för botten igen så vi ska nog inte överreagera heller om denna säsongen inte helt magiskt blir bättre än tidigare bara för att vi fått in bra folk högst upp i toppen.

1 gillning

Kan detta vara personen som nämns som möjlig ny ass i VGB?

https://www.eliteprospects.com/staff/860/anders-olsson

Vet vi något om Patrik Hansen har fått frågan?

2 gillningar

Chanserna ökar väl iallafall med de nya personernas inträde i klubben och filosofin om bygdens lag. Vet att han tackat nej till ett annat elitlag, men inte mer än så :blush:

4 gillningar

Det står uppskattad lönekostnad per lag.

Med andra ord Expressens bästa gissning.

Det har han inte, sist jag fick en uppdatering i frågan. Men det var några veckor sedan.

Kan det vara något på g sedan dess?

Jag suktar efter en ordentlig organisation. Som kan se ut enligt:

KD, GM, SC herr, SC dam, SC junior. Och scouter på det.

Men kanske behöver Fritz och gänget komma in först, se över läget.

Även om jag håller med vad gäller oron för lagbygget, så tror jag att ändringen av styrelsen tvärt om har mycket stor betydelse. HV under AB och ALI var en organisation som var fixerad vid maktstrukturer och ströp all utveckling av laget. Det var en organisation som blåljus-signalerade att vald HC var vägen framåt oavsett resultat.

Om inte det är bevis nog för vilka typer av “energier” de spridit i organisationen så var ALI:s beteende under det extra medlemsmötet (att demonstrativt ignorera elefanten i rummet) och därefter hennes reaktion kring icke-förlängningen (avgå direkt i stället för att hjälpa föreningen fram till årsmötet) bevis nog. Åtminstone för mig.

Vad de än (tror att de) ville, så var det inte lagets bästa. Det är inte en slump att HV har likställts med “Vi har Anton Blomqvist som är en ung och lovande ledare”. Laget och organisationen har byggts kring honom och hans utveckling och inte som ett lag som ska utvecklas. Anton har tillåtits vara större än laget och föreningen.

Den (förhoppningsvis) nya styrelsen verkar ha ett helt annat perspektiv. Om laget till exempel inte fungerar optimalt från start av säsongen kommer de (förhoppningsvis) fatta beslut som gör laget bättre, inte beslut utifrån vad som är bäst för HC.

Och det tror jag kommer göra all skillnad i världen.

HV kanske inte blir ett guldlag direkt, men det kommer (äntligen) tillåtas växa och få en identitet som lag.

Hoppas jag.

12 gillningar

Delar uppfattningen om ALI. Oerhört svagt att inte fullfölja sitt mandat fram till årsmötet och göra en snygg sorti. Istället blev det ett bittert farväl som jag tror skadar henne i hennes framtida karriär var den nu blir.

Lite tvetydig där då jag tror både Anna-Lena och Frida i valberedningen tröttnade på Magnussons iver att vara i centrum.

Lite som att de nu föreslagna ligger ganska långt upp i adressboken, dock tycker jag i vart fall 2 st är positivt.

1 gillning