Tråden om HV71

Fortfarande ingen Liljander.

Han måste ju vara på väg bort?

2 gillningar

Tror inte de funkar o sitta i Halmstad och jobba…

3 gillningar

Om bara HV haft flyt hade vi vunnit SM guld.
Om bara ett till lag haft flyt… Nah.

1 gillning

Tänker lite på Backgammon. Där handlar ju allt om att minimera motståndarens eventuella flyt med tärningarna.

Om de senaste åren skulle beskrivas som ett backgammonparti kan man väl säga att HV som förening lämnat alla tungor öppna och hoppats på 100 procents flyt med tärningarna. Gärna 14 dubbelsexor i rad.

2 gillningar

Såg hv söker ny tjänst för o vara maskot. Kanske Liljander nya jobb?

2 gillningar

Tänkte det från början hur idiotisk det är ha ett jobb där närvaro krävs hela tiden och då sitta 15 mil bort.. Pantat!

2 gillningar

Det har ju varit ganska tydliga besked om att BL ska vara kvar och att han i nuläget jobbar 25% och lite i bakgrunden. Det är tydligt att HV försöker skydda honom, och även om han skulle vara där så tror jag inte HV hade lagt ut det. Blir lite trött på gnället om att han sitter i Halmstad…

Om vi ändå pratar om att jobba på annan ort. Vad har Borgman inskrivet i sitt kontrakt när det kommer till off-season? Verkar inte vara med regelbundet på träningarna i Jönköping. Han var dessutom på semester när resten av laget tränade i gymmet.
Han verkar ha fått med något i sitt kontrakt om att han kan sköta delar av sin träning på egen plats, samma sak som blev omdiskuterat när några LHC spelare försökte få med det i kontraktet.
Jag kan tycka att det känns som lite dålig stil mot sina lagkamrater även om jag förstår att detta kanske var en del av vad som behövdes göra för att signa Borgman.

Egentligen ska det ju inte spela någon roll. Han kan bo på månen om han vill. Men en sportchef som med sitt lagbygge inte visar någon som helst känsla för bygden och HV-hjärta, varpå han lite nonchalant, nästan lite von oben, avfärdar supportrar och lokalmedias fullkomligt rimliga frågetecken och oro. Ja, då sticker det i alla fall i mina ögon att han emellanåt sitter 16 mil bort. Han har själv sagt att han knappt har tid att bara hänga i stan, vilket kan vara rätt viktigt för att få en förståelse för hur mycket det här jäkla laget betyder för så många människor.

Liljander har inte direkt gett intryck av att han har intresse för vare sig byggden eller HV:s historia och det som faktiskt gjort oss framgångsrika.

11 gillningar

Att en SC ska vara närvarande i Garden är självklart enligt mig. Viktigt att möta spelarna, kollegor och kunna känna av stämningen. Alla spontana samtal och möten som kan generera nya idéer. Halmstad är ju heller ingen hockeymetropol där BL kan knyta kontakter. (Med reservation för att jag inte vet hur ofta BL tänkt vara på plats)

1 gillning

Håller definitivt med om att en SC bör vara på plats. Men som du säger så vet vi faktiskt inte hur mycket BL har varit på plats. Vissa SC uppgifter lämpar sig dessutom ganska bra att göra hemifrån, speciellt när man bara jobbar 25% och håller sig lite i bakgrunden.

Jag tycker det är mycket mer oroandet att en av våra ledande svenska spelare som borde vara kaptensmaterial väljer att sköta sin träning delvis på egen hand istället för att vara på plats med laget.

Vilken spelare syftar du på?

Borgman.

Borgman är väl med? De är väl mer att i tex bilder från vissa moment så delas spelarna upp pågrund av skavanker eller liknade.

Eller är detta något som nån har “bevis” på?

Jag sitter inte på någon “fakta” om vad Borgman har i sitt kontrakt, eller hur ofta han är med på träningarna. Men eftersom jag följer Borgman på instagram så har jag sett att han har varit på semester utomlands (och lägger också ut frekventa bilder från Stockholm) medans andra har tränat. Han syns dessutom mycket mindre på bilder och videos jämfört med andra spelare. Jag har antagit att han kanske avtalat att han får sköta sin sommarträning själv som importerna gör, men kan såklart finnas andra anledningar.

Det är väl inte många som klagat på att han jobbar hemma det han kan nu när han är sjukskriven? Diskussionen är väl om tjänsten på 100% kan spenderas så mycket på distans som den har gjorts innan hans sjukskrivning.

1 gillning

Vi vet inte hur det faktiskt ser ut och vad som är överenskommet med varken dessa båda herrar, eller andra för den delen heller. Blir mao mest bara dumt att dra slutsatser utifrån detta.

3 gillningar

Laz med Kalmar-keps vid 5:00 :rofl::man_facepalming:t3:

3 gillningar

Om man låter bli att spekulera kring BLs diransarbete, men som ändå härrör ämnet.

Läser i boken “Triumfens ögonblick” emellanåt (bok om HV71 som gavs ut efter guldet 2017). I kapitlet om Stefan Liv får man en förståelse för hur mycket HVs sportchef Dag Larsson betydde för Stefan. En annan tid givetvis. Men den relationen mellan spelare och sportchef kan du endast få om båda är på plats regelbundet.

4 gillningar

Min take på hela “SC på distans” är och kommer alltid vara oavsett om vi hade haft framgång är att det handlar inte bara om att vara på plats eller inte. I dag kan nästan allt arbete skötas på distans, det mesta fungerar ofta lika bra digitalt utan att effektiviteten påverkas nämnvärt.

Men det du missar är hela dimensionen av relationer och närvaro. Att lära känna personal, spelare, ungdomar och övriga intressenter kring HV är en central del av jobbet. Lika viktigt är att fånga upp det som sker i vardagen, små samtal i förbifarten med materialare, spontana reflektioner från fans på stan under en lunch, se och bekräfta ungdomar som står timme in och timme ut i “skills corner” och att se hur gruppen man har skapat faktiskt beter sig tillsammans i naturliga, informella situationer inte bara i planerade möten och matcher.

Det finns helt enkelt mycket mer i rollen som sportchef än att enbart rekrytera spelare. Framför allt i en klubb som tappat delar av sin identitet blir den typen av närvaro avgörande för att kunna bygga upp något nytt och starkt igen.

14 gillningar

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Prata om det du vill tråden