Tråden om målvaktstränare Joel Gistedt

Välkommen Joel!
Vad har vi på honom?

Såg Joels landslagsdebut som skedde i Kinnarps Arena mot Tjeckien har jag för mig det var. SWE vann och han släppte bara något mål och var väldigt bra. Har för mig att han spelade butterfly mycket bra och kombinerar det med att möta skytten rätt långt ut. Kan tänka mig att han förmedlar samma till sina målvakter han tränar. Tycker tex Dichow såg mycket bättre ut i KIK än vad han gör i Frölunda. Visst skiljer det på liga men i KIK såg han ”större” ut och i VF ser han mer ihålig ut.

Skulle nog kunna tänka mig att Gistedt kommer vilja få våra MV att jobba lite längre ut och täcka av mer ytor mot tidigare.

Känns som Gistedt är en mycket bra värvning. Ung driven kille som dessutom spelat på hög nivå själv relativt nyligen. Välkommen till :white_heart::yellow_heart::blue_heart:

Thomas på KIKs Svenskafans hyllar Joel och önskar honom lycka till nu när han lämnar. Fina ord: ”Nu har Joel Gistedt välkomnats till och av HV71! Jag (Thomas) unnar verkligen dig, Joel, att nu få verka i svensk ishockeys högstaliga även som ledare. Du införde proffsigheten i KIK, du hade som keeper stor del i KIKs efterlängtade HA-avancemang våren 2019 och du har som målvaktstränare/videocoach betytt mycket för KIK. Tack för ditt KIK-allt, Joel!”
Länk SvenskaFans

1 gillning

Får mig genast att tänka på Wesslau som alltid skulle ut långt och täcka av. När motspelarna väl lärt sig det rundade dom honom bara och la in pucken i tom kasse.

2 gillningar

Härlig intervju och det här kommer bli kanon Joel!

1 gillning

Välkommen Joel.

Bra intervju där ödmjukhet och nyfikenhet lyser igenom. Att han själv är på väg uppåt, i sin karriär känns viktigt för möjligheten att lyckas. Här lyser skillnaden starkt mot företrädaren som “satt stilla i båten” rätt länge, kändes det som. Inte bra att bli bekväm i en verksamhet som drivs av utveckling och tävling. Samtidigt så hoppas man ju att en kille som Joel kan få en lång utvecklingskurva här, så att man får ut ordentligt med värde av honom, innan han knatar vidare.

Jag hoppas verkligen han får sätta tänderna i en ung och spännande målis relativt snart, även om jag inte blir sur om han “kör in sig” hos oss och på SHL-nivå med två lastgamla “skinnsoffor” som Ortio och Gunnar.

1 gillning

Verkligen.

Hoppas själv på att Noah Erliden får utvecklas med Joel! Och att vi lyfter upp honom.

Vet inte varför, men tycker han påminde om Fisker på något vis.

Hur går det med arbetet att utveckla/träna våra målvakter? :thinking:

86% respektive 82%.

1. Joni Ortio 9 3.65 .864 2 7 0 1 544 209
2. Victor Brattström 3 4.73 .829 1 2 0 0 178 68

Att rädda 86% när skotten är typ 2vs1-lägen, frilägen och skott mitt i slottet är ändå inte fy skam! Skämt åsido men målvakter som Shesterkin, Ullmark och Vasilevskiy hade varit lika usla dem under dessa förutsättningar.

Den förre målvaktstränaren, William Rahm, fick mycket kritik på forumet. När jag jämför Gistedts arbete med Rahms arbete…ja då var Rahms sätt att arbeta med, ge feedback till och peppa målvakterna typ 15 gånger bättre och proffsigare än Gistedt.

1 gillning

Har väldigt dålig insikt i hur de jobbar.
Vilken är skillnaden?

Så är det helt klart. Ortio har inte varit dålig egentligen. Han har inte varit bra heller men det går inte att va bra med ett genomuselt försvar.

Det går att va bra med ett lag som är sämre med stretar emot och kämpar. Men inte ett som helt misslyckas med organiserat försvar.

Därför är jag inte så hård mot målvakterna. Bratten har fått en tuff start med en del enkla mål dock.

1 gillning

Tycker tyvärr Ortio också varit ganska dålig senaste 2 matcherna. Släpper enkla mål som delvis varit orsaken till att resten av laget kollektivt kollapsat. Kanske är ortio också mentalt kraschad och att det förklarar saken. Normalt sett är han ju väldigt stabil.