Tråden om Linus Fröberg

Efter de 20 första omgångarna:
2018/2919 Ljungh 5+7=12
2019/2020 Fröberg 3+8=11

Ljung fick mycket kritik här på forumet fram till ca januari innan han hittade rätt och folk började fatta att han var bra FÖR ATT DET OFTAST TAR MER ÄN 20 OMGÅNGAR I ETT NYTT LAG INNAN MAN HITTAR RÄTT.

btw, en rätt lång säsong… :smiley:

:smiley: My bad.

Oavsett är det ju bara hålla med Fredrik Bremberg som ifrågasatte varför killar, som på hans tid, spelade i tredjekedjan nu förväntas ta en kreativ roll som förstecenter. Fröberg är ett lysande exempel på en sådan spelare.
SHL är inte längre vad det har varit.

Visst kan man jämföra Fröberg och Ljungh. Men en stor skillnad, oavsett vad vi tycker här, är att tränarstaben uppenbart anser att han inte håller i dagsläget.

Ljungh snittade över 17 minuter samma tid ifjol. Fröberg ligger på drygt 16.

Då ska man komma ihåg att Fröberg gått från att spela över 19 minuter per match till att nu ligga på 12-13 minuter de två senaste. Han är alltså tredjecenter i dagsläget.

Jag tycker man absolut efter 20 omgångar, plus en hel försäsong, kan se Fröberg som en misslyckad värvning. Han värvades som en förstacenter, han har en lön på 200 000-250 000 kronor, och levererar som den tredjecenter han är.

Hua. Om man inte tycker det är ett problem idagsläget, och framför allt för kommande års lagbygge. Ja, då vet jag inte vad.

Sen en fråga till Diabolics. Var går egentligen din gräns för när du tycker det är rimligt att bedöma en spelares insats. Tycker du flyttar den framåt allt eftersom…

Men det kanske är fall till fall. Ikonen verkar du exempelvis inte ha mycket till övers för. Och han har ju precis som Fröberg bara spelat 20 matcher…

Svår fråga. Jag kan tycka att man egentligen inte skall dra några fatala slutsatser förrns en bit in på en spelares andra säsong i klubben. Med det sagt så finns det ju undantag där man fått en citron som behöver åtgärdas långt tidigare. Ingen i årets upplaga, med gränsfallet Ikonen, är citroner.
Vi har gott om exempel på spelare som anslutit men som inte riktigt cementerat sin kapacitet förrns efter (alternativt mot slutet av) en full säsong. Didde, Berglund, Hansson (negativt), Lauridson för att nämna några backar. Kanske är backarnas anpassningstid längre än övriga? Ted tog det ett tag för innan folk uppskattade. Folk skylde det på kaptensrollen, men det argumentet ger jag inte mycket för.

Ni som inte har ett defekt minne som mitt kanske kan fylla i så vi kan se om mitt argument är BS eller om det finns fog för min åsikt?

Jag ser inte Fröberg som stora problemet. Jag tycker man fått vad jag förväntade mig, en helt ok 2-3 center som är stabil över hela banan. Sen att han värvades för en mer offensiv roll är helt fel, han är ingen sådan spelare. Jämför man med ljungh trots snarlik poängproduktion ser jag spelmässigt även i början att ljungh har en mer offensiv uppsida i sitt spel. Tycker inte Fröberg visar den tendensen på samma sätt.

Jo, vissa spelare behöver tid. Men i fallen du nämner är det spelare man haft råd att ge tid (relativt billiga sett till vad de presterat).

Fröberg är dyr, vilket somliga uppenbarligen inte verkar ta till sig.

Jag skulle säga att HV inte har råd att vänta till en bit in på nästa säsong i hopp om att man ska få utdelning. Förutsätt han fortsätter prestera som nu.

Ta fallet Leskinen till exempel. Ingen tycker det ju är konstigt att FBK valde att bryta (ingen bang for the buck, precis som i Fröberg fall). Nu tycker jag inte man behöver göra sig av med Fröberg idag. Men skulle HV meddela att man valt att gå skilda vägar skulle jag samtidigt köpa det beslutet alla dagar i veckan.

Jag kan inte detaljerna, lön/kostnad etc, men sett till insats är väl Leskinen 5 av 5 citroner medans Fröberg är en omogen apelsin?
En kille som vann skytteliga samt poängliga i Finland kontra en medelmåttig SHL-lirare från Lökars. Inte har Fröberg tillnärmelsevis missat att uppfylla förväntningarna lika mycket som Leskinen? Om någon nu tycker han gjort det borde man rannsaka sig själv och sin interna process för att bygga förväntningar.

Ett tillägg: Köp och försäljning styrs av tillgång och efterfråga. Just nu betalas överpris för halvdana spelare i SHL-nivå (dvs ganska låg nivå). Centrar drar upp priset mer. Således tycker jag inte man skall använda pris som ett drivmedel för att bygga förväntningar. Det kan vara en liten del, men det säger mest något om hur marknaden ser ut och svårigheterna SHL-lag står inför.

Fast det är väl jättekonstigt om man inte kan bedöma spelare utifrån deras lön. Det är ju den verklighet vi lever i.

Ja, våra förväntningar var inte särskilt höga på Fröberg. Och ja, han levererar ungefär så som många förväntat sig. Men det är ju inget som försvarar att man lägger 200 000 kronor, i värsta fall mer på honom?

Hade Fröberg haft hälften av sin lön hade det ju varit en helt annan femma. Nu har han dessvärre inte det.

Och nej. Jag kommer alltid utgå från de förväntningar klubben har på spelaren, sett till lön och tilltänkt roll. För hör och häpna, SHL har visserligen tappat markant i kvalitet, men det finns fortfarande spelare med hög lön, som kan leverera betydligt bättre än 0,5 per match.

Jag säger inte att man skall bortse helt från lön, men i min värld är den underordnad, till en jättestor del, av den andra saken du nämner: Tilltänkt roll.

Är syftet att Fröberg skall in i HVs förstafemma och leverera därefter direkt efter ankomst och att bägge parter är överens att det är förväntat?
Om ja: sparka ut han.
Om, ja från HV, men nej från Fröberg: Sparka Hulth
Om nej från HV, men ja från Fröberg: Ge killen möjlighet att nå dit i sin utveckling under tid.
tillägg:
Om nej från HV, och nej från Fröberg: Ge killen möjlighet att nå dit i sin utveckling under tid, leta annan att värva in på förstacenterpositionen.

Resten är bara pengar och HV är inte oskarshamn. Vi har deg. Vad vi inte har är folk som står på kö att köpas in som motsvarar en hög sannolikhet att de ansluter i förstafemman och producerar mer än någon annan.

Jag förstår vad du menar.

Samtidigt är väl lönen om något en rätt tydlig markör på vad man förväntar sig av en spelare.

Ljungh försvinner och man tar in Fröberg för minst 200 000 kronor i månaden. Jag är tämligen övertygad om att HV inte förväntat sig en vattenbärare god för en tredje/fjärdekedjelirare.

Sett till hur Fröberg matchade inledningsvis blir det väl en tydligare att han var tilltänkt förstacenter.

Och nej. HV är inte Oskarshamn. Men är man beredd att ösa pengar på spelare, bara för att sen vänta och se vad som händer. Ja, då tror jag man gör sig själv en rejäl björntjänst.

Jag delar din bild av att HV och SHL inte är ett förstaalternativ. Men återigen. Sett till vad som faktiskt värvas går det att hitta “bra” spelare. Skulle säga att man faktiskt till och med inte behöver chansa på en överbetald tredjekedjespelare när det finns billigare alternativ.

Ska väl också påpekas att omgivningen spelar in.
Ljungh spelade mycket med Tedenby (32 poäng) och Figren (30 poäng). Plats 2 och 4 i poängligan.
Fröberg tvingas spela med lätt underpresterande Önerud och iskalla Thörnberg. Plats 10 och 15 i poängligan.
Sedan kan man förstås diskutera vad som är hönan och vad som är ägget. Men Fröberg får inte alls den hjälp med att få de ytor som hade skapats om han hade haft virvelvinden Tedenby härjade runt i sin kedja.

Som jag skrev i senaste matchtråden: Jag tycker definitivt inte att Fröberg ska styra PP. Det går för långsamt och passningarna är inte tillräckligt smarta eller hårda. Skola in Törngren där istället. Jag tycker han gjorde det jättebra på försäsongen när de rullade runt med kedjorna även i PP. Törngren var hela tiden rörlig och slog snabba hårda distinkta pass. Han behöver bara med erfarenhet få bort lite väl chansartade försök i utsatta lägen.

Efter de 21 första omgångarna:
2018/2019 Ljungh 5+7=12
2019/2020 Fröberg 3+10=13

:astonished:

Idag i matchen mot Brynäs spelade Fröberg som en fältherre. Vann när närkramper på ren råstyrka och vilja och sedan hårda distinkta avgörande pass. Fortsätter han på den vägen kan detta blir roligt.

Måste säga att jag tycker Linus spelat upp sig rejält på slutet.Gjorde en helgjuten insats mot Frölunda.
Tittar man sen på hans 33p så är 19 av dem förstaassist, vilket ändå måste visa på att killen har bra blick för spelet.
Tror och hoppas han kan blomma ut ännu mer till nästa säsong.

Håller med föregående talare, skicklig spelare. Lite vassare avslut och han hade även gjort en hel del mål, känns som att han bränt mycket lägen.

Linus stannar i HV71:
hockeystaden.se/2020/05/16/h … s-froberg/

Mycket tråkiga nyheter men livet går vidare. Om vi kan värva en riktig center så kanske vår tjeckiska diva steppar upp lite IOM konkurrens läget. Oavsett så går hans kontrakt ut efter nästa säsong vilket kommer frigöra pengar till en riktig hockeyspelare. Jag är sjukt glad att vi inte hängde med i den sjuka budgivningen på Ljungh, tänk att ha BÅDE Ljungh och tjecken i samma lag- hemska tanke…