Tråden om ny tränare 2015/2016

Rönnqvist är väl det namnet som kittlar mest. Frågan är väl bara hur det skulle gå ihop med HV:s spelfilosofi? I bästa fall så får vi det bästa av två världar men i värsta fall så blir vi SHL:s nya tråklag vilket även kan innebära att vi tappar publik vilket i sin tur innebär minskade intäkter.
Kanske ska man invänta och se hur det blir med Mårts?

Mårts har kontrakt med tre kronor varför näms han över huvudtaget?

Antagligen önsketänkande av en del personer, bryta med landslaget för att återvända till HV tex.

Stämmer att Mårts har kontrakt men varit tal om det kanske ska brytas redan i sommar.

Har för mig efter VM sa de att Mårts får sitta kvar sitt sista år

Varför vill folk så gärna ha Mårts?

Lite oroande att flera av huvudkandidaterna som nämns fått sparken minst en gång tidigare.

HV har aldrig klarat en gaphals som tränare. Vi har exempel som Hobér, Nygren, AJ, Randy Edmonds. Ingen av dem funkade. Däremot lugna tänkande strateger har alltid funkat i HV. Mårts, Kenta Johansson, Kung Sune, Göte Wiklund, L-E Lundström. Därför bör vi följa den trenden. Inte minst efter den turbulens som varit. Det gör Ross och Wikegård omöjliga i mina ögon. Mitt önskemål hade varit Roger Melin, men han är väl upptagen tyvärr. Mårts hade varit lysande, men knappast aktuell. Rönnkvist låter intressant, men liksom andra är jag tveksam till hans tråkiga hockeyfilosofi, men det är möjligt att han anpassar sig efter materialet. Då är han absolut ett aktuellt namn i mina ögon. Appelgren är jag förvånad över nämns överhuvudtaget. Han har inte kvalifikationerna enligt mig. Forsberg kan gå, men frågan är hur mycket i SAIK som var hans förtjänst. Modo skötte han ju inget vidare. Bendelin hade jag gärna sett åter. Men jag tror inte han vill och dessutom har han väl skrivit på för småkronorna. Anders Olsson hade varit intressant men har ju lämnat. I slutändan menar jag med allt detta sagt att vi redan har lösningen inom tränarteamet. Nämligen Fredrik Olausson. Han har lugnet, erfarenheten och accepterad i föreningen. Bara att se vad han gjort med Almquist, Johansson, Pilut, Eidstedt mfl. Frågan är bara om hans hälsa håller, men gör den det tycker jag han vore ett lysande alternativ. Inte minst på så här kort varsel. Sedan behövs en ny anfallareinriktad ass tränare istället för Stillman tycker jag.

Önsketänkande är Mårts, Bendelin eller Melin. Men dom är väl upptagna?

Till skillnad från de flesta andra röster här inne skulle jag ställa mig väldigt positiv till Appelgren. Av det jag hört har han precis det som behövs i HV i dagsläget, en inlyssnande coach med tålamod. Han verkar även ha mod att ge chansen till unga talanger, utifrån hans coachande i LIF. Det jag kan oroas lite för är hur han skulle hantera de mer namnkunniga spelarna med mer pondus, men hoppas på att bli motbevisad i detta. Jag har även förstått att Appelgren varit väldigt uppskattad av Leksandsfansen.

Min gissning är att Appelgren presenteras 12:00 på måndag. :nerd: (obs. spekulation)

Sant, Melin har fått “uppdraget” att bygga upp AIK igen och nå SHL igen typ.

NEJ NEJ NEJ inte Appelgren , han bara går omkring och myser ! Han kan inte träna fysik för Leksand var det sämst tränade laget i SHL ! Inte en tränare till som får sparken efter halva säsongen för med Appel så ligger man stupsist och då kostar det att värva nya toppspelare ! Nej ta hit Rönnkvist i stället han kan försvarsspel och med ett bättre mtrl så kommer anfallen av sig själv ! Hög press och kraftig kondis så löser det sig !

Helt rätt Curley, Appelgren kan inte träna fysik. Fast det är väl heller inte hans eller någon annan huvudtränares uppgift. Till den uppgiften har man ju fystränare. I HV:s fall heter dom Magnus Carlsson och Johan Sandstedt. Så därvidlag kan man nog vara lugn.

Står det mellan Andreas Appelgren och Jonas Rönnqvist så är Rönnqvist självskriven, han kanske står för en tråkigare (smartare) hockey men han har mer erfarenhet i SHL och vet hur man kan ta sig förbi ett kvartsfinalspel.

Zico : du har rätt när det gäller fysisk tränings av MUSKELGRUPPER ! Där ska fysiktränarna göra sitt men vid de konditionsövningar som sker på isen där har fyskillarna inte att göra ! Det är där du bygger upp skridskoåkningen och att tåla den syra som det framkallar ! Åkstyrka genom att tåla mycket mjölksyra det bygger du på isen !
Sen har fystränarna kontroller vid löpning och konditionstester . Det är naturligtvis ett samspel ,mellan alla dess parter men isträningen den sköter tränarsidan ! Varför hade Leksand så dålig kondition ?? Det är tränarens ansvar !
Hörde du kanske inte intervju´n i TV idag där AJ talade om att det varJD som låg bakom hela intrigerna ! Men det ville han inte höra talas om ! Sanningen ligger nog mitt emellan ! Dålig kommunikation och det FÅR DET INTE VARA I EN ELITFÖRENING !
AJ menade att det gnälldes från en och samma person vid flera tillfällen och då satte han den spelarn på extraträning ! HELT FÖRSTÅLIGT ! Detta ska ju vara proffs för tusan ! Nä HV kan inte ha en tränare som ställer krav och som håller stenhårda träningar för då gnäller amatörerna !
Jag blir så förbannad när jag hör detta , de hade en kanontränare men det fattade inte JD ! Nu är det upp till honom och Johan 2 att skaffa en tränare som ska följa deras intentioner och jag är rädd för att det blir katastrof om APPEL kommer hit ! Han hade ansvar för Leksand men han klarade inte detta ! Nej Rönnkvist kan jag tänka mig ,för han ställer också krav så han blir dt nog inte heller !
Vi får se Zico ,när vi får se vem som ska in som tränare ,då återkommer jag !

Det är nog tur Curley,att inte du tränar HV :wink:

Jag hoppas av hela mitt hjärta att man väljer att satsa på en tränare med rutin i överflöd. Våra två senaste tränare har varit två oprövade kort och det har inte fallit väl ut, nu behöver vi det lugn som en herre som varit med länge kan bidra med. Jag ser tränare som Rönnkvist och Appelgren som jättespännande tränare, men tycker ändå att orutinen på dessa bägge herrar är lite för stor. Sedan är jag också lite tveksam om Rönnkvist spelide är vad som passar vår trupp, han vill spela en väldigt defensiv hockey och jag kan visserligen ha fel nu men jag ser det som att vår trupp är byggd för att spela en relativt offensiv ishockey.

Jag har dock full respekt för det val Johan och Johan kommer att göra. Vi ska inte glömma av att Johan Davidsson är en av de bästa ledarna för en grupp som Svensk hockey någonsin skådat så därför är det för mig märkligt hur man kan ifrågasätta att deras kritik mot AJ var korrekt. Davidsson vet om någon hur man bygger en lagkänsla.

Jonas Rönnqvist är ett spännande namn och skulle passa in bra tycker jag.

Fel! Du blandar ihop mig med någon annan. Han heter förövrigt Mårts.

Magnus i all ära, men Johan Sandstedt gör det sjukt bra och har en kondis som få. Gammal längdåkare som varit med i landslaget.
Har “tävlat” mot en i många år - utan framgång :wink:

Det viktiga i en tränare nu är en tränare som vunnit nått. De två senaste vi hade var båda relativt oerfarna i tränarrollen. UD hade varit huvudtränare ett tag i frölunda men som tränare kan du nog inte klassas som erfaren förän du hållit på lite längre än så iallafall.

Kolla på Tampa Bay som är i final. Med Guy Boucher kom de ingenstans och spelade tråkigast hockey i NHL, med Cooper som varit väldigt framgångsrik tidigare (bla vunnit Calder cup med Syracuse) Så är de ett helt annat lag och nu är de där de är.

Det hade varit trevligt om HV kunde göra samma resa men då tror jag det vinnande receptet är en tränare som faktiskt vunnit något.

Svårt det här med tränare. Men om vi utgår ifrån att det blir någon av Appelgren/Forsberg/Rönnqvist som nämnts i media så tror jag nog att jag väljer Forsberg tätt följt av Appelgren. Mårts är jag inte så imponerad av längre, mest pga märkliga uttagningar och även uttalanden ang landslaget. Forsberg spelade en positiv hockey med SAIK som jag föredrar framför Rönnqvist/Appelgrens mer defensiva hockey. Men å andra sidan så med tanke på spelarmaterial så hade dom två sistnämnda kanske inte förutsättningarna att spela en anfallsinriktad hockey. Leksand var tex riktigt uselt på backsidan.

Hur som helst, inget lätt val som sagt.