Jo, för Hult har ju verkligen lyckats bygga en kärna under sina sex år. Spelare lämnar ju på löpande band när kontraktet gått ut. Och nej. Det går inte enkom att skylla på marknaden.
Hult har varit direkt usel på att hålla sig till det han snackade sig varm om när han tillträdde.
Den enda kontinuitet HV lyckats behålla är i den sportsliga ledningen. Och det har ju varit ett jäkla vinnande koncept…
Sakta men säkert monterar han ned allt vad HV71 står för, märker inte folk detta?
Det handlade länge om klubbhjärta, lokal anknytning och om att ha spelare som brinner för märket på bröstet.
Det existerar inte idag. Vi har Önerud och Williamsson kvar. Detta kommer sluta i katastrof om ingen ingriper och stoppar vansinnet.
Totalt mörker är det just nu för mig när jag vaknar upp och inser att Sundh inte fick förlängt!
Detta kommer kosta mer än vad många tror! Vem ska in och käka puck när vi är helt utspelade? Vem ska in och offra tänder i BP?
Göra sig av med Sundh som likväl kunnat vara vår kapten med den personligheten och krigare som han är och går i bräschen varje byte med vilja av stål!
Hur fan tänker Hult? Kommer inte lägga en krona till på företaget Hv71!
Man skojar inte bort Kalles Kaviar hur som helst utan att det kommer kosta!
Gör som jag, maila Hult vad ni känner och hur det kommer påverka er!
För mig har en bit av Hv hjärtat försvunnit när en spelare med kärlek för klubben inte får stanna. Han gör ett otroligt viktigt jobb. Att Sundh inte skulle ta en plats kommer jag aldrig att köpa. Man kan aldrig ersätta en sån grovjobbare.
Här måste vi skilja på äpplen och päron.
Av det jag läser från krönikan ovan är det mer en generell syn på vad en sportchef har rätt till.
Jag kan köpa argumenten för att släppa Thörnberg.
Men som alltid måste man se till kontexten.
Vilka spelare får vara kvar? Vad för slags lag har Hult byggt? Vad har HV presterat sportsligt under Hult? Vad står HV för idag jämfört med för sex år sen?
Slutsatsen blir att Hult för länge sen förbrukat all sin rätt.
Från Better than a Monkey på twitter. Tufft men rätt beslut av Hult. Bilden visar deras “gamescore” och som grafen visar var det nog lika bra att gå skilda vägar för att komma ihåg de som de HV-legendarer de är. 2019 kom inte med men där står de 0,39 på Thörna och 0,22 på Johnsson o Sundh. Kanske endast är jag som försvarar Hult i detta men då får det väl vara så.
Bra inlägg. Jag är inte på något sätt kritisk till Hulth kopplat till poängproduktion. Jag är kritisk till händelsen av två anledningar:
Om vilja fanns till att acceptera en mer tillbakadragen position, så ser jag inte varför Thörna och Sundh inte kunde få chansen att visa upp sig på försäsongen nästa år. Detta erbjudande kanske de fått, men krävt mer. Isåfall är det rätt att inte förlänga, annars tycker jag de kunde fått chansen att spela in sig.
Om man nu måste avsluta deras karriärer som spelare i föreningen, gör det med lite mer stil än som nu, med lite mer eftertanke och med en tydligare kommunikation utåt vad detta betyder för föreningen, fansen och hur man planerar att kompensera för detta framgent.
Tillägg: Johnsson har jag inget emot som spelare, men jag har inte heller så starka åsikter om hans frånfälle. Hade jag sett en större potential i honom hade jag troligtvis opponerat. Jag ser likheter mellan hur HV har hanterat honom och Basse historiskt. Skillnaden är att Basse har tagit steget (lite på samma sätt som Önnerud gjorde) och det har inte Johnsson gjort imho.
Man hade nog velat det från HVs sida med. Alla var ju inställda på att spela slutspel. Nu blev det ju ett hastigt slut på säsongen och därmed också dessa två legendarers tid i HV.
Dagens podd, Sanny och Svensson (#28 Där just Johan Hult omnämns, lämpligen, som en tröjbärare med det numret) så diskuteras hanteringen av Thörna och Sundh. Sanny är inne på att det är en styrka att kunna ta dessa svåra beslut. Lyssna gärna.
En sak: Ni som gapat om “familjen” och att Hult är livrädd för att ta obekväma beslut…
Du behöver inte vara advokat, jag tycker mig se samma trend, ett långsamt bättre utfall som gör att jag tror att han lär sig. Jämför detta med chansningen att ta in en ny, som ALLTID har en startsträcka, så är jag ändå hoppfull.
Ja du Hult! Du klarar dig gång på gång oavsett resultat! Hur det är möjligt vet ni nog bakom kulisserna.
Men jag är jävligt less på detta daltande om att ta dig i försvar. Du har haft så många säsonger på dig att få någorlunda ordning på laget men nej du lyckas inte detta år heller!
Så snälla Hult! Du brinner för Hv71 säger du, gör det rätta då och ta dina prylar från skrivbordet och lämna nycklarna och hitta något annat du gör bättre. Du håller på att gräva en otroligt stor grop för Hv71 och som jag är rädd blir för stor och därmed blir en gravplats för Hv71 i SHL!
Brinner man för Hv71 och det går käpprätt åt skogen milt uttryckt så låt någon som gör det bättre göra det!
Bevisligen så är du inte rätt man på rätt plats. Ledningen verkar inte inse det men du som har hjärtat hos Hv71 bör inse det!