Tråden om SC Johan Hult

Svårt att smälta att man gav Hult tre nya år det är så osunt och ett sjukhetstecken.
Hade man haft samma utveckling som Rögle med Abbott så hade man kunnat köpa det. Man får önska föreningen HV71 ett krya på sig

Ledningen och Hult håller varandra hand i hand!
Det är frukten efter AJ incidenten att man håller ihop hur hårt den än blåser.
Hult hade aldrig fått vara kvar med den gamla ledningen. Nu satte man ihop en ledning som skulle stå pall och skydda Hult!
Det gör man fortfarande och kommer alltid att göra. Därför får han förlängt gång på gång.

Det osar katt i katakomberna!

Samtidigt så är ju verkligheten sådan att det går upp å ner hela tiden. Evertsson var hyllad till skyarna i några år, sedan var han inte vatten värd i fansens ögon. Detta är vardagen för sportchefer. Jag försvarar inte Hult, men om det är någon tjänst som är svår att värdera som fans, så är det sportchefens. Således är jag ytterst obenägen att påstå att detta är Hults hela fel, eller ens en stor del.

Jag har funderat väldigt mycket på vad som är en vinnande strategi för en SHL sportchef. Guld vinner man med en bra stomme som stannar i klubben en längre tid. Allt som oftast består den här stommen av hemvändare som klubben utvecklat via juniorleden eller allsvenska spelare som man plockat upp. Detta kryddat med spelare som tar enorma steg i utvecklingen och en och annan legoknekt.

Alla måste hålla med om att Hult är grymt bra på att hitta guldkorn från Allsvenskan etc. Jag tror att Hults arbete är något vi kommer att få se den stora skörden av om några år. När spelare som Borgman, Pilut, Engwall etc. vänder tillbaka. Problemet för HV har varit att kvaliten på hemvändarna och stommen varit för låg. Typ Sundh, Ulla, Thörna och Teden. De var bra, men inte Jocke Lindström, Joel Lundqvist eller Mikael Lindqvist bra. Att år ut och år in kunna bygga en stomme av sådana spelare så kommer det in något guld på kontot när legoknecktarna och de unga kuggar i.

Självklart är sportchefsjobbet bedömt gentemot kortsiktiga mål. Här har ju Hult ganska mycket misslyckats. Men någonstans så måste man också bedöma det långsiktiga. Här är scouting och spelarutveckling det allra viktigaste. På denna punkten är Hult i toppen med Sjöström och kanske Abbott. Jag gillar överlag Hult, tycker han utvecklas hela tiden som sportchef. Laget han ställde på isen denna säsongen borde slåss i toppen. Jag tror fortfarande att detta kan bli en lång säsong, speciellt om Lias stannar eller att man hittar en fullgod ersättare till honom.

magnusb. Jag håller med dig om Hults förtjänster som sportchef. Han har varit duktig på att hitta guldkorn. HV har ju på så sätt varit en väldigt bra utvecklingsplats med avsaknad av förstakedja, otydlig hierarki och jämn fördelad speltid. På så sätt har alla fått en ärlig chans och rätt snabbt kunna hoppa upp ett par pinnhål om de presterat bra.

Samtidigt menar jag att det ena inte utesluter det andra. En bra sportchef ska kunna bygga lag på precis de komponenter du själv beskriver. Här har Hult misslyckats. Det han lyckats med tycker jag mer stämmer överens på en bra scout än en bra sportchef.

Att kärnan varit för dålig håller jag inte med om. Här tror jag just HV:s spelsystem och otydliga hierarki ställt till det en hel del för de etablerade spelare som kommit hit, både egna killar och spelare utifrån. Se bara till vad våra forwards levererat poängmässigt. Två forwards, endast TVÅ forwards har noterats för en 40-poängsäsong de senaste sex åren.

Jag är tämligen övertygad om att de inte har att göra med att de forwards vi haft tillgängliga varit för dåliga, utan snarare har det berott på systemet. Med det i åtanke har spelare som Teden, Ullström och Thörnberg (Sundh vet jag inte riktigt varför du nämner i samma mening som dem. Han är väl i så fall mer en Liket-typ) alla levererat “bra” då de tillhört toppen av våra interna poängligor och med det också varit ledande spelare.

Synd att HV väljer att göra den satsning de gör just i år, med tydligare roller och “spets”, när vi saknar killar som Teden och Ulla. Även Thörnberg i viss mån. Tror de första två definitivt hade kunnat vara högt upp i poängligan när vi summerar säsongen.

Är inte beredd att håll med.

Hult hittar korn, javisst men samtidigt så bygger han ju bara en lagdel!
I år har en vass offensiv men defensiven är nog den sämsta i SHL totalt sett.
Förra säsongen hade vi en bra defensiv men dålig offensiv.

Här har han misslyckats och rannsakar inte sina egna kvaliteter. Börja med en rejäl grund defensivt där hörnstenarna är backar som har gjort sitt utomlands. Därefter hittar man spelare för olika roller, PP , BP och spelförande backar kontrar defensiva. I år har vi många av samma sort där man varken utmärker sig offensivt eller defensivt. Är bara en grå massa förutom Martinsson och Kinnvall!

Offensiven är på pappret bra men inga riktiga gnuggare som är nöjda med att gå in och ta istid för att döda motståndarnas offensiv.
Alla ska vara med och bidra offensivt trots att kvalitén inte finns.

Där har Hult misslyckats säsong efter säsong. Sen det där med att alla har vinnarskallar, ser ingen som har det. Lias hade det men efter traden till LA så är det varken samma energi eller samma tjurighet. Tankarna är ju någon annanstans vilket är förståligt då det är i NHL han vill vara. När han kom till HV71 så va NYR inget alternativ då han vantrivdes där och Hv71 var enda alternativet.
Men vad finns det sen av den karaktären som visar att man hatar att förlora på isen?

Sandin är ju också någon annanstans och går inte alls känna igen. Gör mer onytta än nytta i laget då han tar upp en plats i hierarkin trots att han inte presterar.
Vad sänder detta för signaler till övriga spelare? Det ska vara krav från Hult att ingen är säker i laget utan presterar man inte så åker man ner.
Men här tror jag att man lovat spelare istid och då spelar det ingen roll vad man presterar! Det får man
Aldrig göra! Då får vi det vi får idag! Loja likgiltiga spelare som inte behöver kämpa 100% varje byta varje skridskoskär!

Förstår inte hur man gång på gång lägger all skuld på HC!
Dahlén, AJ, Lindbom och nu Rahm! Alla dessa har Hult värvat.
Kan det möjligtvis inte vara så att Hult sitter på förstora hästar?

Ingen av dessa herrar förutom Lindbom har lyckats få ut något.
Lindbom fick bära skiten säsongen efter guldet då vi tappade ett antal spelare som varit tongivande.
Vad ersatte vi dessa med?
Hur har truppen sett ut de senaste åren?
I år en bra offensiv på pappret men en defensiv som vi amatörer skrek tidig är för dålig!
Vilket också visar sig.

Hult påstår att laget återigen består av vinnarskallar och karaktärer. Finns absolut noll som visar det.
Kanske att man tjurar till när man spelar padel eller Yatzy men är väl inte där man ska visa det.

Innan man skickar Rahm så vill jag se en ny sportchef som går in och ändrar om vår spelidé.
Därefter får vi se det leder till. Hult hockeyn ger inga framgångar utan mer och mer bottennapp!

Alltså, nu får du ju skärpa till dig, frippe-borås! I ditt hat mot Johan Hult tar du till rena lögner. Det var Stillman som anställde Dahlén och det var Stillman som anställde AJ från första början. SANNINGEN, frippe-borås, sanningen.

Tack för Allsvenskan

Frippe måste ha skrivit det inlägget i affekt. Normalt så brukar han ha ett bra hockeykunnande.

Intressanta med AJ var ju att både Hult och Davidsson ställde sina platser till förfogande ifall AJ skulle stanna. Stillman tjurade lika mycket åt andra hållet och sade att han skulle sticka om inte AJ fick vara kvar. Minnet är ibland kort när man vill påvisa Hults oduglighet. Dock så förlängde väll iofs Hult och Davidssons AJs kontrakt innan AJs försök att leka hobby psykolog med gruppen. Men det lägger vi på nybörjarkontat.

Säga vad man vill om Hult men ganska unikt att man får förnyat förtroende när man enbart klarat målsättning en säsong utav sex.
Han kan fortsätt vända stenar, jag tror inte han kommer få ordning på detta.

Men vem ska in istället? Gärna ett namn utifrån.

Förra säsongen hade man nog klarat målsättningen också om den fortgått. Men självklart så känns det dags för något nytt. Förhoppningsvis skulle man ta en sportchef med rutin. Känns lite fel att ge 1-2 år för att lära av misstagen. Kenttä känns väll som ett givet alternativ. Dock har han tydliga preferenser för att bo norrut.

Mycket beror på vad man vill ha i en sportchef? Bra förhandlare, visionär, skicklig scout, något åt personalvetare hållet? Hult kommer väll in på den sistnämnda då han snackar mycket om karaktär. Sen har han scoutat bra.

Det skulle vara intressant med någon åt visionärshållet. Som jobbar nära tränaren för att plocka fram en brutto spelidé som finns i hela förening. Men då krävs det någon med gamla tränarmeriter som kan göra mer strategiska spelidé beslut och inte petar i det taktiska och operativa bitarna i spelidén. Blir kanske lätt pannkaka av det. Som försöker göra steget mellan J20 och A-lag mindre osv. Men i så fall typ Lillis, Monten, t.o.m. BÅG hade kanske funkat i en sådan roll.

I annat fall, varför inte Davidsson? Han är upplärd nu. Det är möjligt han skulle kunna förbättra en del. Många gånger behöver man inte förändra en organisation radikalt för att det ska fungera bättre.

Kan tycka att Hult får oförtjänt mycket positiv kritik för att han scoutar bra i allsvenskan, det är Lars-Erik Lundström som står för den scoutingen och ingen annan.

Johan Hult… Ingen erfarenhet innan han tog över som sportchef. Av den erfarenhet han skaffat sig under sex år i en av Sveriges mest välskötta föreningen verkar han ha lärt sig noll.

Johan är säkerligen en superbra människa som verkligen brinner för HV. Men som sportchef har han gång på gång visat att han inte håller.

Det är inte bara tränarbyte den här föreningen behöver.

Ekelund,Agne, Hult och 2xRahm ska väck

Kan börja med Agne och Hult så blir det lite billigare.
Detta är de två huvudena som ska rulla först inget annat!

Rahm är styrd av ledningens spelidé likt Lindbom va då Hult säger att man inte frångått den spelidé man bestämt sig för.
Det säger allt om Hult kunskap om hockey. Det finns absolut inget bra att ta med sig när det gäller Hv71 spelidé!
Man spelar fruktansvärt tråkig hockey!
Det ödslas energi på helt fel saker på isen och mycket grunder blir lidande som:
• Man har inte ork att tacklas.
•Man har inte ork att ta sig in mot mål då det spel man spelar med dumpande är så energikrävande.
• Man har inte kraft att hålla uppe farten då orken tryter.
• Inga chanser skapas.

Idag mot Frölunda fick man alla svar på detta då man i 3:e inte mäktade med något av dessa punkter.

Det leder inte till framgång utan man hamnar längre och längre bak i svensk hockey!

Ansvarig för detta är Agne och Hult!

Fick nån skum känsla när Rahm fick frågan om hur det var med Bertov och han svarade inga kommentarer. Kändes som att han egentligen ville säga nåt men höll tillbaka av rädsla för att fullständigt brista ut i ilska. Skulle kunna tänka mig att han inte heller är helt nöjd med Hult . Det har ju trots allt försvunnit ett gäng spelare och kommer försvinna fler och det har endast kommit in 2

AVGÅ HULT

Känslan är att man målat in sig i ett hörn de Luxe med Hults treårskontrakt. För även om man skulle vilja göra sig av med Hult så kommer man ju att behöva betala dubbla löner resterande tid av Hults kontrakt.

Och att Hult fick nytt kontrakt efter förra säsongen tror jag beror på brist på alternativ. HV är en förening på nedgång, vars glans har falnat betänkligt och anseendet är klart naggat i kanten efter senaste årens tränar- och spelarkaruseller blandat med uteblivna sportsliga framgångar. Detta gör antagligen att det är svårt få både spelare och ledare till föreningen, särskilt till låga priser.

Så jag tror att man helt enkelt ville ”play it safe” med att signa den ende som kunde tänka sig jobbet för en låg ersättning. Tror inte att man kan få någon annan till en rimlig lön. Och det lär ju knappast bli enklare nu.

Om det nu skulle vara så som du skriver vilket jag är medveten om att det är dina egna tankar.
Så här är mina tankar om hur Hult jobbar och hur en annan hade jobbat.

Så skulle jag mycket hellre se en random från forumet. Tror på fullaste allvar att jag själv och flera andra skulle göra ett bättre jobb än Hult. Med bättre jobb menar jag det vi alla vill se, resultat! Hult har ett guld som börjar damma rejält men efter det så är hela bygger ett kråkslott numera.

Jag är helt säker att man hade kunnat bygga ett starkare lag än det man ser idag. Men det som skrämmer mig mest är åndå att tränarna verkar vara styrda av ledningen om hur man ska spela hockey.
Tycker fan synd om Rahm om det stämmer att man som HC måste spela en ishockey som man själv inte vill spela. Eller så var det kravet för Rahm att få jobbet som HC och tog det i hopp om att det skulle lyckas. För inte är man som HC 2020 förespråkande för en sån här omodern ishockey som Hv vill bedriva.

Lek mad tanken att jag fick ta på mig ansvaret över Hv71 så hade jag lyssnat av HC om hans spelidé och därefter gett mig ut i världen för att leta rätt pusselbit för rätt plats. Först och främst hade jag letat efter backar efter roller.
Sen hade jag byggt laget på otroligt stark centersida som har farten.
En bra center gör andra bättre och där kan man chansa lite mer med spelare som troligtvis blommar ut. Men har man inte rätt kvalité på centersidan så är det Jävligt svårt för spelare som ska blomma ut att verkligen göra det.

Jag hade givetvis haft dialog med forna Hv spelare men då vill jag isåfall också höra från dem att det är Hv som gäller vid hemkomst. Tvekar de så är de ute ut spelet om de själva inte hör av sig. För man ska vilja spela i Hv71 som gammal Hv spelare inte enbart vem som betalar mest för det har man ändå tjänat ihop under alla år utomlands.
Givetvis ska de tjäna pengar men det ska inte vara avgörande utan här är viljan och uppoffringen för att segra viktigare.
Men att åka över pölen för att hälsa på dem är meningslöst utan bara glassigt!
Då är det bättre att knyta ett kontaktnät med andra aktörer och därmed har lättare att få den spelaren man vill ha till rätt roll i laget!
Att varje år som Hult påstår att finska ligan är död är ju ytterligare ett bevis på hans kompetens eller lathet. För övriga klubbar hittar ju finnar.
Visst att det har försvårats men vill man så finner man me då krävs det lite jobb. Det jobbet känns inte Hult vara beredd att lägga.
En annan hade farit jorden runt om det hade behövts för att hitta spelare till laget!
Ett möte med en spelare gör otroligt mycket istället för att man hela tiden tar kontakt med agenten i första hand.

Man ser ju också att Hv har duktig juniorer som visar det när de väl får spela. En hungrig junior sätter mer fart på röven hos de lite äldre än en likvärdig äldre spelare som tjänar betydligt mer pengar. Men här vågar inte Hult heller tro på spelare från de egna leden. Det är först när de tvingats plocka in dem för skador de får chansen.
Ytterligare ett bevis på att han inte har hockeyögat som krävs i denna bransch.

Ta detta med en nypa salt och självklart vet jag inte exakt hur Hult jobbar. Men åt det hållet lutar det ändå åt!