Tråden om SC Johan Hult

Stillman tog AJs parti. Det är en stor plump i mitt protokoll.

Ja det köper jag faktiskt till att man känna ilska över.
Önskar jag visste mer om det där, för det känns jävligt konstigt faktiskt. Inte bara han, Olausson också.
Och Andreas Johansson går ju rakt emot hur Johan Hult ser på ett lag och en grupp. Jag gillar Johans sätt mer helt klart.

Tycker det är jävligt synd att Andreas skapade den klyftan, för hade gärna sett Stillman i HV71 igen.
Läste om det inatt faktiskt.

Från en gammal artikel:

Deras agent menar att de gärna hade velat vara kvar i klubben, men att man inte är överens om den framtidssyn och den värdegrund HV71 anammat efter och i samband med Johanssons avgång. Vad är din kommentar till det?

– Jag blev överraskad. Jag tror att vi delar värdegrund. Jag tror inte att det finns någon där som har olika uppfattning. Sedan har vi haft olika syn på Johansson ledarskap.

Så detta med en skillnad i värdegrunden känner du inte till?

– De har inte sagt så till mig. Den värdegrund HV har tror jag också de står för. Men detaljer i det som var i våras får man ha olika uppfattning om.

Men måste också säga att det inte känns helt tryggt med Agne som är nöjd med vad HV71 presterar idag.

jp.se/article/stillman-och- … mnar-hv71/

Kollade HV:s resultat historiskt. Och slår man samman Hults period som sportchef får man gå tillbaka till 1996-2001 för att hitta en period (sett till grundserieplaceringar och slutspel) som är sämre än den vi nu befinner oss i.

Det är ta mig tusan ett under att Hult fått basa över det här laget i sex år. Snart sju…

Med tanke på förutsättningar och förväntningar kommer nog Hult bli ihågkommen som den sämsta sportchef HV haft.

Fem år, snart sex. Om man ska vara petig :wink: 19/20 blir hans sjätte säsong som sportchef.

Jag är också lite nyfiken på vad Peter Ekelunds roll som general manager innebär vs sportchefernas roll. Han började samtidigt.
Sen en sak som jag är nyfiken på är hur vi jobbar med scouting? Vi har tidigare haft Lars-Erik Lundström som har scoutat främst allsvenskan. Jag vet inte om han är kvar dock, men läste en intervju från förra säsongen med honom och då var han iaf kvar. Och han känns lite old School:

“Scouterna från NHL är otroligt seriösa, noterar alla siffror och antecknar allt, om de svänger höger eller vänster… Så jobbar inte jag. Jag försöker se spelare och se om de har något som verkligen sticker ut, om de har något som vi kan ha nytta av”…

Jag säger inte om det är rätt elle fel, han hittade t.ex Brithén, Borgman, Ejdsell mfl. Men det pratas ju extremt mycket om avancerad statistik och sånt idag.

Spännande det du skriver om scouten, Hult har ju hyllats för sina allsvenska fynd men då kan han ju inte tillskrivas dom heller…

Väljer att be om ursäkt till Savemejebus.
Jag ger upp att försvara Hult efter denna värvning.

Kickar Berglund, tar in Wilhelmsson på 1år…

Finns det verkligen nån kvar som försvarar Hult efter denna spontanvärvningen? Känns fan som att han inte har haft hugg på nån annan back för iom att kontraktet bröts på förmiddagen och presenteras för HV några timmar senare…

Alltså… vafan?!

AVGÅ JOHAN HULT!

Det finns inget att be om ursäkt för :slight_smile: . Vi håller på samma lag och vi vill i slutändan samma sak och det är att det går bra för HV71.
Jag blir själv triggad ibland.
Jag är medveten om att jag uppfattas negativ och pessimist och det kan skapa irritation,
Men jag blir lätt orolig av mig, och jag ser att lagen runtomkring oss börjar se starkare ut än förr.

Det är exakt därför jag har försvarat Hult. Vi vill HV så väl, och vi har en sådan stor kärlek till klubben. Och då hoppas man hela tiden på att allt ska bli bra. Då blir det lätt att försvara exempelvis Hult.

Men efter denna värvning vet jag faktiskt inte vad längre.

Ja och sedan när man lyssnar på Johan så är det lätt att tycka om honom. Hans värderingar, och grupptänk och hur han vill att det ska vara är det inga fel på, snarare tvärtom. Han verkar vara en jävligt bra kille
Det är bra att folk balanserar upp all kritik, när det gällde Stillman tex så stod jag på andra sidan och försvarade honom fast han inte var felfri och det fanns mycket att ifrågasätta.

Det jag mest vill med mina inlägg är att uppmärksamma saker som inte går åt rätt håll och att trenden är ganska negativ. Det gör jag absolut inte för att trolla eller väcka irritation hos andra fans. Utan jag försöker bara peka på saker som jag anser möjligtvis vara fel/kunde vara bättre och i läget som dagens HV71 befinner sig i tror jag det är viktigt att man inte avfärdar det som hat eller liknande.
Det är ett sätt att visa att man bryr sig också, och att man vill att det bästa för föreningen.

Värsta som skulle kunna hända är att HV71 skulle hamna i en kvalserie. Det är min mardröm.
Du behöver aldrig be om ursäkt till mig. Jag är inte sen på att vara spydig tillbaks. Så jag får räkna med sånt.
Däremot som jag har skrivit tidigare är jag jävligt tacksam över fansen som laget jag håller på har.
Vi kommer alltid kunna resa oss så länge både du jag och alla andra som bryr sig, på det ena eller det andra sättet finns kvar.
Då gör det inget att vi tjafsar lite med varandra emellanåt :slight_smile:

Har inte hjärta för klubben gått för långt nu?
Williamsson är inte en back för ett bottenlag ens och inget för HV71!

Eller bygger Hult ett lag för Allsvenskan?
Bort med Hult innan han förstört allt vad HV71 heter!

Snart har man fått nog och all tid man lagt och lägger ner på HV71!
Leker Hult med oss eller?
Finns det inga sponsorer som ställer några som helst krav?

Nu har Hult allt lite att jobba med för jag räknar inte med annat än att det kommer riktiga bomber framöver om vi ska vara ett lag för topp4! Då håller inte såna som Williamsson, samt vad ger det för signaler till alla junisar som knackar på dörren?

Lägger sig Hult på den här nivån och säger att vi skall vara topp 4 borde han göra som uttrycket säger ”put his money where his mouth is” och öppet deklarera att han kommer avgå vid första väl valda tillfälle om HV inte kommer top4, går till semi samt kvalificerar sig för CHL.

My 2 cents om hans senaste agerande…

Mkt bra dialog gubbar, ett föredöme för alla på forumet. Man har rätt att tycka vad man vill sålänge man bemöter andra med respekt.

Angående Hults arbete är jag något tudelad. Det finns mycket värde i att bygga ett brett, hårt arbetande lag; bättre immunitet mot skador, mindre beroende av vissa spelare och ett klimat med konkurrens för speltid. Detta tänk är väldigt riskminimerande och verkar vara mycket inriktat kring bang for buck. Gillar att man ofta plockar in spelare på uppåtgång i sina karriärer.

Men det finns såklart nackdelar med. Framförallt vårt powerplay har fått lida, då den yttersta spetsen inte riktigt har funnits där. Även situationen kring roller kan bli knepig. I en grupp individer är det viktigt att ta tillvara på specifika spetskompetenser och lägga upp tydliga roller. Om man värvar utifrån en tydlig kravlinje: “hårt arbetande tvåvägsspelare”, är det lätt hänt att tydligheten och spetskompetensen inom vissa roller blir lidande.

Men mycket kan ju också bero på ledarskapet. Räknat från när Lillis tog över hamnade vi 3a i tabellen på de ca 30 återstående omgångarna och pressade serieledarna till en game 7. Jag tycker mig se ett helt annat ledarskap sedan Lillis tog över präglat av tydlighet både i kommunikation, förväntningar/kravbild och roller - Nyckeldelar i ett bra ledarskap.

Samtidigt tycker jag även att Hv vänt på stenar de senaste åren efter uttågen:

17/18 släppte man in för mkt mål - man plockade in defensiva backar (Lauridsson, Strömberg, Fehevary) och en stabil förstemålis (Gunnarsson) för att rätta till.

18/19 tyckte man att man vann för lite kamper framför mål och hade ett för klent PP - änsålänge har man plockat in Camara & Sandin, som båda har sin spets framför mål, samt en offensiv back i Kinnvall. Återstår att se hur lagbygget fortsätter men kommer Holmström in får vi ett till alternativ för PP med hans fina spelsinne.

På det stora hela är jag positivt inställd - känns dock som att kommande säsong blir lite do or die för Hult & Co.

Jag håller med om analysen bakom värvningarna som kny gjort i ett bra inlägg.
Sammanfattningsvis är Hult väldigt reaktiv i sin värvningsstrategi snarare än att har en långsiktig linje. Jag ser inte det som något dåligt, att fortsätta med samma linje oavsett utvecklingen är även det aningen dumt.

Huvudproblemet fick Hult ärva från Stillman och det var att man tappat en enastående 1:a kedja som bar laget (76, jukka, thörna).

Jobbet för Hult sedan han tillträdde måste ha varit att bygga en ny stomme med spelare som kommer att stanna, antingen spelare som inte är bra nog för KHL/NHL eller spelare som redan varit utomlands. Lägg där till att spelaren ska helst vara från trakten alt spelat länge i HV tidigare.

Vi har Teden, Önerud, Thörna men det är både en ömtålig och ärligt talat majoriteten inte varit tillräckligt bra sett till senaste åren att bära laget på.

Vad som har oroat mig är att Hult har överbetalat i flera fall generellt och har betalat dyrt samtliga ovan. Jag misstänker att exempelvis Thörna sitter på ett långt och saftigt kontrakt vilket begränsar Hult att värva toppspelare.

Ja, det där är väldigt viktigt att komma ihåg. Bara Luleå och FBK som tog fler poäng än HV efter tränarbytet, bara FBK med fler trepoängare. Det drunknar nästan lite pga formsvackan vi hamnade iefter sista uppehållet. Men det gör också att jag tycker det var rätt att förlänga med Lillis, ge honom en hel säsong som huvudansvarig inkl försäsong.

Att vi inte hamnade högre än åtta totalt har mer med perioden innan tränarbytet att göra. Före tränarbytet hade vi 1,15 p/match vilket är uselt. Efter tränarbytet hade vi 1,8 p/match vilket är helt ok. Med Lillis poängsnitt hela säsongen så hade vi slutat trea i tabellen och uppfyllt målet med topp fyra.

Jag är också övertygad om att svackan vi hade i slutet av grundserien också hade sin grund i höstens katastrof. Att det var rätt mycket mentalt som satt kvar och gjorde spelarna onödigt nervösa när de förlorade ett par matcher i rad.

svenskafans.com/hockeyzon/j … -ut-606332

Hela idèn att guldet kom för tidigt och på något sätt skulle förklara senaste säsongernas katastrof köper jag inte.

Det var snarare lyckosamt för både Hult och Lindbom att guldet kom annars hade dom nog åkt tidigare och biljettförsäljning/sponsorintäkter hade varit lägre än idag.

Guldlaget saknade stomme och byggde istället på unga spelare som vid en bra säsong skulle lämna. Även vid mindre lyckad säsong så hade Borgman, Pilut, Lias lämnat. Det blev samma säsongen efter med Ejdsell, Engvall etc som skulle bära laget och allt annat än en misslyckad säsong så skulle dom lämna.

Sviter och eror byggs av en förstakedja med klass som är lite till åren och gärna gjort sitt i utlandet.
Framgång föder framgång.

Våra förhoppningar var Thörnberg med skadeproblem, Teden som inte fått till målskyttet och körde fast. Önerud stundtals varit bra men inte tagit fler kliv och blivit en ledande spelare i shl.
Jag lägger mitt långsiktiga hopp till att Thörnberg får iordning på sin kropp och att Teden återvänder med förbättrat målskytte.

Hmm.

Ang. Svenska fans-inlägget.

Nej, felet ligger inte enkom hos Johan Hult. Där är nog de flesta överens. Det ligger på hela den sportsliga ledningen som tagit fram den här idén om lagbygge och spelsystem.

Men självklart ska Hult, som sportchef, bära huvudansvaret eftersom det är han som har mandat att ändra förutsättningarna. Ingen tvingade honom, vad jag vet, att ge Lillis fortsatt förtroende.

Det är uppenbart att Hult valt att köra på den här resultatlösa idén hela vägen in i kaklet. I år är dock marginalerna för felbeslut lika med noll.

Allt under topp fyra och semifinal kommer ses som ett nytt misslyckande. Och jag vette tusan om han ens får vara kvar vid en topplacering. Fiaskona under Hult-åren är så pass många nu att jag tror vissa sponsorer kräver minst final.

Oavsett vad man tycker eller tror. Klart är att den här säsongen är Hults sista chans. Och det är inte bara Hults fortsatta karriär som sportchef som hänger på en lös tråd i år(har en känsla av att han slutar helt och går tillbaka till sitt tidigare jobb om det inte blir en fortsättning i HV). Med tanke på de höga mål man satt, men år efter år misslyckats med att nå, skulle jag säga att det även HV:s trovärdighet som står på spel.