Tråden om: SHL

Jag brukar slänga in exemplet HV71 15/16 vs 16/17. Där var inte många namn som byttes ut mellan säsongerna, och de som kom in fick vi bra träff på.

3 gillningar

Jag vill minnas att alla SM-gulden kom väl med en trupp som var så gått som intakt från året innan.

3 gillningar

Minns inte de tidigare gulden, men minns att man gick trögt 15/16 men fick det att lossna 16/17. Men visst är det oftast ett vinnande koncept för de allra flesta guldtrupper. Finns säkert några undantag.

Lite roligt att Luleå fansen drar till med en “Prestera eller dra” när man ligger 9a efter 18 matcher. Det är visserligen en jämn tabell men känns som att det skapar onödig press och oro i föreningen och spelartruppen, speciellt när man vet vad deras lag är kapabelt till. Hade vi legat 9a hade jag firat, snacka om olika perspektiv :joy:

4 gillningar

Här får man en mjuk kram och ett “bryt ihop och kom igen grabbar” ömt viskande i örat istället. Det verkar inte funka heller.

2 gillningar

Uppfattar jag det rätt, att nu är även lhc’s ledning ute och viftar med svärdet och skall vara “moderna”???

Vad är detta för pandemi?

5 gillningar

Verkar vara så!

Spontant:
Inte bra för HV, kvarnen vattnas, dom kan peka och använda detta som en ursäkt.

Var det inte exakt såhär sparkningskarusellen startade med Lindbom året efter SM-guldet?

1 gillning

Det kan ju va så enkelt att det inte finns några ersättare lediga därute.

Ja, så kan det vara. Bägge personer var ju från början tilltänkta som ass coacher. Att de sedermera hamnade som HC är ju säkert ett tecken på avsaknaden av HCs på marknaden.

Det öppnar för frågan: varför känns det som att det är färre HC-alternativ på marknaden nu? Har folk gått i pension? Straffat ut sig? Lämnat för utlandet?

2 gillningar

Det är nog lite av varje. En del pensionerar sig, en del håller inte måttet. Men den största anledningen är nog utlandsjobb. Bara i Schweiz finns det idag 12 svenska tränare (både som HC och Ass).

Så då får man i stället ta fram unga och lovande tränare likt vår egen blomma.

2 gillningar

Vilken får mig att tänka på ur ett tränarperspektive, hur står sig SHL rent attraktions mässigt mot Schweiz? Lockar det mer att vara ass i Alperna än att få chansen till vara HC i SHL?

Nu kan jag inte den ekonomiska aspekten, men tjänar man mer som ass i Schweiz än som HC i SHL?

Eller handlar det om andra värden, en ass roll är en annan trygghet ställt mot att vara HC.

Har svensk hockey något att arbeta med?

Moderna på vilket sätt?

en referens till Björns uttalande om att det är omodernt att sparka tränare nuförtiden

1 gillning

Just ja, den ja, kommer ihåg det. Angående att sparka tränare eller inte så får man väl se efter resultatet.

LHC fortsätter att vandra i våra fotspår.
Man ligger sist i serien och GM uttalar sig såhär. Dom blir farliga i slutspel :smirking_face::grin:

1 gillning

Typiskt åka ut i Kvalet uttalande

2 gillningar

Livsfarligt uttalande :grimacing:

Känns igen allt för väl.

2 gillningar

Det där kommer han kanske få äta upp, det verkar mer rationellt att ta ett steg i taget.

2 gillningar

De kan väl bara skifta lag så blir processen enkel?