Nu är det klart.
”Mesta mästarna” spelar i hockeyallsvenskan nästa år.
Frågan blir hur många av spelarna som kommer följa med ner.
Frågan är också vilka man vill ha kvar. Sörensen kanske.
Eklund. Strandberg kanske vill hem?
Det måste nog till en hard restart för att komma igen.
Vilket lag Färjestad har fått ihop, märkligt att de inte kom högre upp i tabellen.
Luktar final mot Frölunda är min känsla även om de inte kom topp tre i tabellen något av lagen.
Matchserien mot SAIK känns som en final redan i kvarten.
Första matchen jag kollar på i SM-slutspelet - game 7.
Jäklar vilken temposkillnad det är här mot Hockeyallsvenskan, herregud.
Mycket roligare att titta på, allt är upp en eller ett par nivåer.
Tippade faktiskt att FBK skulle ta hem guldet innan slutspelet då deras lag är så grymt bra och bra sammansatt. Hur man kan få ihop ekonomin med ett sådant stjärnlag är verkligen starkt gjort. Måste vara bra förhandlare Jakobsson / Wallin.
Intressant att de under säsongen tagit in en ny förstamålvakt, ny förstaback, ny forward samt även bytt ut huvudtränare och sportchef. Handlingskraft har de i alla fall i den klubben det får man ge dem. Inget vi varit vana vid precis inom HV att agera kraftfullt under säsong. Åslund vinner Stefan Liv Trophy och han känns som en tredje, fjärdelinespelare i den truppen namnmässigt.
Tar mig emot men är riktigt imponerad av FBK och hur de skött denna säsongen. Bara hoppas vi är där inom några år.
FBK är väl ändå, nuvarande Sveriges rikaste hockeyklubb med runt 118 mille (2021) i eget kapital och dessutom oförändrat från föregående säsong. Därav stålar o gud förbjude vad SM-Guldet innebär. Vill inte veta.
Länken nedan kan tyckas rimma väldigt illa med tanke på betting. Samtidigt ser jag att siffrorna faktiskt stämmer när
jag läser utvalda årsredovisning. Typ (HV, träsko och silver)
Hela listan 2021:
Färjestad BK 118 miljoner kronor
HV71 51,6 miljoner kronor
Skellefteå AIK 51,4 miljoner kronor
Frölunda HC 44,9 miljoner kronor
Växjö Lakers 39,5 miljoner kronor
Brynäs IF 35,8 miljoner kronor
Luleå Hockey 28,4 miljoner kronor
Djurgårdens IF 24,5 miljoner kronor
Leksands IF 21,2 miljoner kronor
IK Oskarshamn 9,9 miljoner kronor
Malmö Redhawks 8,1 miljoner kronor
Örebro HK 8,1 miljoner kronor
Rögle BK 7 miljoner kronor
Linköping HC 5,2 miljoner kronor
Kollar runt lite på andra shl lag och tycker faktiskt Oskarsahamn har några RIKTIGT intressante kedjor/femmor. På pappret är de galet offensiva. Tycker de klarat landa några sjukt bra gubbar. Tycker det är mkt kul att kolla runt på andra lag mm och tycker detta säger en del om hur bra SHL kommer bli igen. Sen ska ej glömmas att Oskarshamn kanske har SHL bästa tränare med. Kommer bli en häftig sässe! Just NU är inte Hv71 i närheten av den spets Oskarshamn har.
1a
Karlqvist-Sumoela-Smejkal
Burström-Riikola
2a
Oksanen-Byron-Zohorna
Quenneville-Pilö
Sen några ord om fhc. Vi gnäller mkt kraftigt på våra backar men hade jag varit fhc supporter hade jag undrat va fan de håller på med. För just nu har de nog bland shl svagaste backuppsättning.
Juuso Riikola till IKO – där snackar vi hållkäftenvärvning. Väldigt bra i Pens när han kom över, men drog på sig skador och fick väl aldrig riktigt chansen igen.
Ja Dahlen, Pettersson och Wedin kommer nog kunna skrapa ihop ganska många poäng. Ska bli “kul” att se dem faktiskt. Timrå kan ju faktiskt få typ två spelare på topp fem i poängligan, troligtvis en tredje(Wedin) där också av bara farten.
Edit: glömde ju Anton Lander. Det är ganska sjuka spelare de har.
Jörgen Zuckerberg är ute och gnäller om att filmningar inte är ett problem… vad säger ni?
Jag gissar att han säger det för hans egna spelare filmar? Det är ju fejkars, en rakt igenom filmande organisation och förening.
För min del får de gärna hitta på ett hårdare straff, som drabbar föreningen mer än som nu, individen. Föreningen har ett stort ansvar, anser jag, att främja hockeyns bästa och att anställa filmare och fuskare kan inte anses korrekt. Återigen… fejkars fick ju absolut mest av pandemi-ersättningen trots att de ligger i botten på publikantal, så man kan ju gissa att den föreningen inte är intresserad av att minska på fusket.
Loui Eriksson debuterar redan imorgon för Frölunda, ska bli intressant att se. Om nu HV tackade nej pga att han var i dålig form så borde han se rätt risig ut efter bara en vecka.
Han Örebro-spelaren vara tröja hissades nyss har jag aldrig hört talas om. Känns som HV har lite tuffare krav för att få tröjan hissad. Sen är det ju inte fel att hylla de som sliter i det dolda heller, som
Blir ikoner ingens klubben. Tal kan man ju gripas av men det här kändes lite för mycket från pappret, inte så mycket direkt från hjärtat. Sen är det ju inte lätt att stå där och hålla tal.
Ok bara jag som följt andra lag lite dåligt uppenbarligen. Känner igen namnet men inte förstått han var Mr Örebro haha. Örebro och även Oskarshamn är två lag som känns så anonyma.
Kollade på HV:s krav för tröja i taket. Då hade det inte blivit något för Henrik. Undrar just om HV skulle göra undantag om vi skulle ha en liknande spelare.