Är relativt säker på att det var så i slutspelet 08, och att HV torskade de första matcherna.
edit: fel av mig. Då spelade man BHBHHBH i slutspelet, va bara tvungen att kolla
Är relativt säker på att det var så i slutspelet 08, och att HV torskade de första matcherna.
edit: fel av mig. Då spelade man BHBHHBH i slutspelet, va bara tvungen att kolla
Blir ju väldigt ekonomiskt och miljömässigt när alla lagen börjar med två hemmamatcher.
Är det någon som har koll på vad som händer vad gäller valet av styrelse i Leksand?
Hur tror ni Hedberg lyckas i Örebro?
Hellre haft honom än Montén?
Tror Hedberg kommer göra det riktigt bra! Verkar vara en omtyckt tränare om man läser intervjuer från före detta Mora spelare ( Strandell tex. )
Svårt att sia om Monten tränarstabben överlag hos oss, vi får helt enkelt se men jag hoppas det är slut på våran tränarkarusell och dom lyckas, det hade skapat lite mer lugn och kontinuitet och det kan vi behöva
Jag undrar hur våra föreningar, som är SHL, samt SHL i sig, ser på det faktum att vi inte kan mäta oss med texvis Schweiz i Europa. Jag förstår att de har en mer “marknadsliberal” syn på sport/hockey i det landet, men vi borde väl kunna göra mer i vårt land för att möta upp, kan jag tycka.
Är det någon här som vet hur Schweiz texvis gör med talangförädling etc? Är det mer som i NHL där man tradar/draftar i kids eller har texvis Lugano en ungdomsorganisation?
De har ju ett liknade upplägg som vi: en förstaliga (National League (ice hockey) - Wikipedia) samt en andra-liga (Swiss League - Wikipedia).
Kollar man lite snabbt på lagens hemsidor ser jag ingen ungdomsverksamhet. Infon på diverse wiki-sidor hjälper inte mycket heller:
(Ice hockey in Switzerland - Wikipedia)
(Junior hockey in Switzerland - International Hockey Wiki)
Det stör mig grovt att en blåbärsnation som Schweiz medelst stulet nazi-guld skall kunna proppa upp sin skitliga, likt putins KHL, och pajja för mig som HV-fan. Vad har jag gjort dem lixom?
Vad menas med stulet nazi-guld? Har inte koll på Schweiz historia.
Stör mig i alla fall också på att en sämre liga snor alla SHL:s bästa spelare, även om de har kontrakt, bara för att de har pengar.
SHL borde försöka göra något åt det.
Detta blir ju extremt OT, men mycket av Schweiz rikedom kommer ju från banksektorn och eftersom de var “neutrala” under andra världskriget så hamnade mycket av nazisternas stulna rikedomar där. Något de näppeligen stått till svars för och nu (med mycket annat) är basen för det rika land de är. Således, SHL kan inte konkurrera med de förutsättningar som råder för spelare i Schweiz.
Aha, tack för info!
Jo, jag insåg att det skulle bli extremt OT, men var tvungen att veta
En fundering. Är det möjligt att vårt system med negtivt kval hämmar utvecklingen av unga talanger?
Det är blodigt allvar och stenhård kamp mellan lagen i SHL numera på ett sätt som det inte var förr. Med de ökade TV pengarna har alla lag ganska likvärdig budget att röra sig med och känslan är att alla lag kan ta sig till slutspel och alla lag kan riskera att hamna i negativt kval. Ett lag ska ju bort oavsett med nuvarande system.
Med de extremt negativa konsekvenserna av att åka ur så vågar man helt enkelt satsa på de yngre talangerna i lika stor omsträckning. Vissa lag är bättre på det men det bli väldigt mycket stress och press på alla sportchefer att värva de etablerade spelarna som redan har en kvalitetsstämpel. Risken med att inte värva dessa herrar har helt enkelt blivit högre och då minimerar man de riskerna precis som i alla andra företag.
Kanske skulle det behövas nåt slags kvotsystem där man måste ha t.ex 3-4 spelare under 20-21 anmälda till match? Vad tror ni? Risken i nuläget är att de bästa talangerna helt enkelt sticker direkt till nordamerika samt att övriga inte utvecklas som de borde ha fått på högsta nivån i sverige till förmån för legoknecktar från Finland, Kanada, etc. Man riskerar ju att gå miste om framtida Johan Davidssons (han fick väll chansen som 17 åring typ).
En bra podd med MrMadhawk och Ekberg från VF inför kommande SHL-säsong.
De båda listar 5 flippar och floppar under kommande SHL-säsong.
Strålman med som flopp…
shit vad det sågar Strålman… nästan så man blir lite sur. Har inte hört någon såga en värvning så fett på väldigt länge. Och nu är de två som gör det lika mycket…
Dom baserar nog hela sitt resonemang på Hjalmarsson, då han är enda referensen… säger inget.
Ja det var en rejäl kapning. Ligger ju nåt i det de säger men hoppas såklart de har tokfel. Man hoppas nästan att Strålman hör det själv och knyter näven i fickan.
Jag väljer glädjen. Kommer bli en ny Olausson!
För att ge lite perspektiv på dessa journalisters tyckande. Samma personer gjorde samma flip/flop lista förra året. Då hade Johan Svensson en viss André Petersson som flop!!! Men…det blev han ju inte. Så det kan nog bli bra med Strålman ändå.
Som Zico är inne på. Svensson är bra på att dra fram sillyrykten. Mindre bra på att tycka till om hockey.
Med det sagt tycker jag inte direkt de säger något häpnadsväckande. De kollar på Strålmans senaste år, när han var som hetast (jättelängsen), konstaterar att hans karriär gått nedåt sedan han lämnade Tampa 18/19, att det var femton år sedan att han spelade i SHL och att han nu som snart 38 år fyllda ska pendla en timme fram och tillbaka mellan Skövde och Jönköping.
I min bok rätt rimliga tankar. Och skulle jag sätta floppvarning på någon i HV så är det nog Strålman jag väljer.
En sak om han tillhört kategorin backar där Kenny Jönsson ingår (och nog även Olausson gjorde när han vände hem). Strålman är snäppet under.
fast om du lyssnade på deras diskussion så gick de igenom förra årets lista, och de träffade mer rätt än vad som kommer ut slumpen eller ovetande. Så där finns kunskap.
Sen så hade Svensson satt Andre/teden som en kombo som skulle floppa. Han fick ett halvt rätt.
Han är bättre än mig. Han har tillräckligt bra koll för att ha en kunskapsbas som vida överstiger mig. Jag tycker inte hans analyser är direkt felaktiga då jag lyssnar på dem. Skulle säga, med reservation för att jag själv är rätt okunnig, att Svensson har en välgrundad och bra kunskap och det är inte sällan jag ser rim och ranson i vad han för fram i sitt tyckande.
Jag får tycka vad jag vill. Jag tycker exempelvis att du har bättre analyser än Svensson.
Du är berättigad till din åsikt, dock känns den vääääldigt tveksam