Tråden om: Special teams 19/20

Lika bra att börja med special teams för kommande säsong imorgon…

Dags att skapa en egen tråd för det som är den största anledningen till alldeles för många års misslyckande. (Undantaget 2017 men även då var ju PP bedrövligt) Tycker moderatorer det är galet får tråden givetvis raderas och inlägg flyttas. Även om BP var katastrof stundtals är jag mindre oroad över detta inför kommande säsong. Väljer därför att fokusera på PP här och nu.

Hur får vi ett fungerande PP igen? Var görs flest mål? Hur görs flest mål? Hur ser statistiken ut? Nån som vill grotta ner sig? Vilken uppställning är att föredra? Vilka ska spela? Vad behöver vi för spelartyper? Vad tänker ni?

Nu till några funderingar från mig själv.

Uppenbart är att senaste årens tränare/ledare inte fått ordning på detta. Beror det på spelarmaterialet eller spelidén? Vet givetvis att det jobbas med detta på träningar och genomgångar, men hur jobbar man? Känns spontant som att det vore på sin plats med extern hjälp. Likväl som man har utbyte med externa målvaktstränare borde det väl gå o få input från duktiga PP-coacher?

På spelarsidan saknar jag just nu en sniper och en kreatör. Ljungh är i mina ögon given och är en skicklig kreatör. Dock tycker jag att vi behöver ytterligare en center som kan leverera och skapa lägen i PP. Ser inte att vi har det just nu. Sniper har vi enligt mig inte haft på många år. Senaste jag kommer på är väl Jukka. Nu vill jag inte sätta något av dessa epitet på Sandberg men jag tror att han kan bli oerhört viktig i denna spelform nästa säsong.

I min värld handlar PP om att vara hot på flera olika positioner. Få försvaret att inte veta när, var och hur avsluten kommer. Nyckeln till detta är snabba passningar och direktskott. I dagens hockey är man oerhört duktig på att ligga i skottlinjen. Därför är det av största vikt med snabba passningar för att få förflyttning på box och målvakt för att få igenom skotten, samt att ha backar och forwards med klubban inåt banan som kan, vill och vågar skjuta direkt! Spelar ingen roll om det är 5, 4 eller 3 forwards på isen men se till att dom som är på isen har verktygen som krävs för detta.

En annan aspekt som jag tror är viktig att försöka uppnå är KEMI. Här ligger mycket på tränarna. Förutsättningar för att detta ska kunna uppstå bygger på lyhördhet. Pratar man med spelarna? Vilka gillar man att spela med? Detta måste ju tränarna som ser spelarna varje dag kunna se vilka som trivs ihop på isen. Man bör redan på försäsongen börja spela ihop PP-linor/femmor som ska spela PP. Stör mig på att det varje år i träningsmatcher är kedjor som man vet aldrig kommer spela ihop när väl säsongen är igång. Vet självklart att det krävs mycket för att den extra kemin ska skapas men man måste ge förutsättningar för det.

Finns mycket mer att säga men nöjer mig så för nu.

Jag har en jätteenkel lösning på problemet. Ge fan i att ge speltid till personer som är begränsade i det offensiva spelet som Lauridsen och Berglund. Väldigt ofta tyckte jag man kunde se hur även defensiva pjäser användes i PP. Enda jag inte sett är Persson. Det är åtminstone en bra början att inte spela spelare som snittar 0,04 mål per match. Spelar som aldrig gjort fler än 3 mål på en säsong får speltid i PP.

Så svårt kan det omöjligt vara att förstå när man ska använda en defensiv general och när man ska använda mer offensiva spelare.

Bengtsson och Figren tuggade många minuter i BP.
Är det något av nyförvärven som gjorde det i sina tidigare klubbar?

Äh, Sundh löser BP på egen hand :exclamation:

En gren som HV71 har tidigare varit starka i är Power Play, framförallt under åren 2007-2011.
Något som bidrog starkt till framgångarna under den här perioden: 3 seriesegrar, 2 SM-guld och 1 SM-silver.

Sedan har det gått sämre och sämre, förutom under 2014-2015, då var man effektivast igen under AJ:s tid. Under JL och ST har det blivit sämre och sämre. Vi har saknat nycklar för att ha ett bra PP-spel, något som är väldigt viktigt framförallt. Vi saknar de där riktiga vassa PP-spelarna.

Vad kan det bero på?
Svårt att svara på, men jag minns under framgångsåren 2007-11, att det kändes alltid som det skulle bli mål när vi fick PP.

I truppen saknar vi renodlade PP-spelare. Även om Johannes Kinnvall och Juuso Ikonen delvis har haft framgång i den spelformen, såklart finns även Martin Thörnberg. Men kanske inte är den där tidigare PP-jätten och inte heller har samma omgivning.

Här har vi PP-statistik från de senaste 12 säsongerna:

Vad betyder allt?
PPE: Hur effektiva man har varit i PP, det som oftast visas på TV.
PPP: Poäng i Power Play PPG: Mål i Power Play PPA: Assists i Power Play

2018-2019
PPE: Plats 12: 17,73% (11:e mest tid i PP)
Topp 25 PPP: -
Topp 25 PPG: 8. Andreas Thuresson, 6 mål
Topp 25 PPA: 25. Marcus Ljungh, 9 ass

2017/2018:
PPE: Plats 9: 18,82%. Mest tid av alla i PP.
Topp 25 PPP: -
Topp 25 PPG: Plats 25, Victor Ejdsell, 5 mål.
Topp 25 PPA: Plats 14 och 21. David Ullström, 11 ass. Lawrence Pilut, 10 ass.

2016-2017
PPE: 11. 16.78% (5:e mest PP)
Topp 25 PPP: -
Topp 25 PPG: 19. Martin Thörnberg 5 (-5)
Topp 25 PPA: -

2015-2016
PPE: 4. 23.65% (9:e mest PP)
Topp 25 PPP: 23. Mattias Tedenby 12 (-12) 24. Martin Thörnberg 12 (-12)
Topp 25 PPG: 16. Mattias Tedenby 5 (-9) 18. Simon Önerud 5 (-9) 21. Martin Thörnberg 5 (-9)
Topp 25 PPA: 19. Niklas Hansson 9 (-11)

2014-2015
PPE: 1. 20.83% (2:a mest PP)
Topp 25 PPP: 5. Erik Christensson 16 (-6) 14. Calle Ridderwall 13 (-9) 18. Ted Brithén 12 (-10) 20. Jere Karalahti 12 (-10)
Topp 25 PPG: 8. Calle Ridderwall 6 (-2) 14. Ted Brithén 5 (-3) 20. Jere Karalahti 4 (-4)
Topp 25 PPA: 2. Erik Christensson 13 (-3) 17. Jere Karalahti 8 (-8) 18. Björn Melin 8 (-8) 20. Chris Campoli 8 (-8)

2013-2014
PPE: 8. 18.59% (12:e mest PP/Minst i SHL)
Topp 25 PPP: 21. William Karlsson 13 (-22)
Topp 25 PPG: 12. Patric Carlsson 7 (-8) 16. William Karlsson 6 (-9)
Topp 25 PPA: -

2012-2013
PPE: 10. 14.36% (6:e mest PP)
Topp 25 PPP: -
Topp 25 PPG: 8. Marcus Nilson 6 (-3) 11. Jesper Fasth 5 (-4) 13. Rhett Rakshani 5 (-4)
Topp 25 PPA: 24. Mattias Karlsson 8 (-13)

2011-2012
PPE: 6. 17.89% (7:e mest PP)
Topp 25 PPP: 8. Johan Davidsson 18 (-8) 10. Jukka Voutilainen 17 (-9)
Topp 25 PPG: 5. Jukka Voutilainen 8 (-4) 20. Kamil Piros 5 (-7)
Topp 25 PPA: 2. Johan Davidsson 16 (±0) 14. Jason Krog 10 (-6) 18. Jukka Voutilainen 9 (-7)

2010-2011
PPE: 3. 21.49% (Mest PP)
Topp 25 PPP: 6. Juuso Hietanen 20 (-10) 10. Johan Davidsson 19 (-11) 11. Martin Thörnberg 18 (-12) 17. Pasi Puistola 16 (-14)
Topp 25 PPG: 3. Martin Thörnberg 11 (-4) 7. Juuso Hietanen 8 (-7) 9. Kris Beech 7 (-8) 24. Pasi Puistola 5 (-10)
Topp 25 PPA: 4. Johan Davidsson 16 (-9) 12. Juuso Hietanen 12 (-13) 18. Kamil Piros 11 (-14) 18. Pasi Puistola 11 (-14)

2009-2010
PPE: 2. 25.85% (9:e mest PP)
Topp 25 PPP: 1. David Petrasek 34 4. Johan Davidsson 30 (-4) 6. Pasi Puistola 25 (-9) 17. Martin Thörnberg 16 (-18) 18. Jukka Voutilainen
Topp 25 PPG: 1. David Petrasek 12 3. Pasi Puistola 11 (-1) 7. Martin Thörnberg 9 (-3) 12. Björn Melin 8 (-4) 14. Jukka Voutilainen 7 (-5)
Topp 25 PPA: 1. Johan Davidsson 28 4. David Petrasek 22 (-6) 10. Pasi Puistola 14 (-14)

2008-2009
PPE: 1. 24.24% (3:e mest)
Topp 25 PPP: 1. Johan Davidsson 33 2. Jukka Voutilainen 26 (-7) 4. Pasi Puistola 23 (-10) 12. Martin Thörnberg 17 (-16) 15. David Petrasek 17 (-16)
Topp 25 PPG: 2. Martin Thörnberg 12 (-0) 6. Johan Davidsson 9 (-3) 14. Per Gustafsson 7 (-5) 15. Jukka Vouilainen 7 (-5) 24. Teemu Laine 6 (-6)
Topp 25 PPA: 1. Johan Davidsson 24 3. Jukka Voutilainen 19 (-5) 4. Pasi Puistola 18 (-6) 11. David Petrasek 12 (-12) 12. Björn Melin 12 (-12)

2007-2008
PPE: Plats 1 23.93% (Näst mest av alla lag)
Topp 25 PPP: 3. Johan Davidsson 26 (-4), 5. Johan Åkerman 23 (-7), 6. Pasi Puistola 23 (-7), 9. Jukka Voutilainen 22 (-8), 10. Mikko Luoma 21 (-9) 14. Jan Hrdina 19 (-11)
Topp 25 PPG: 6. Jukka Voutilainen 11 (-8) 9. Martin Thörnberg 9 (-10) 17. Johan Åkerman 7 (-12) 18. Per Ledin 7 (-12) 20. Pasi Puistila 7 (-12)
Topp 25 PPA: 1. Johan Davidsson 23 4. Johan Åkerman 16 (-7) 5. Pasi Puistola 16 (-7) 6. Mikko Luoma 15 (-8) 13. Jan Hrdina 13 (-10) 18. David Petrasek 12 (-11) 24. Jukka Voutilainen 11 (-12)

Edit: Hade missat att lägga in säsongen 2008-2009.

Ja, PP har ju blivit lite av ett mysterium.

HV:s standardsvar under Lindbom/Lillis har ju typ varit: vi ska träna mer.

Vissa här tror att det kommer bli bättre nu när vi fått in “rätt” spelartyper. Snipers och såna som kan stå framför mål.

Vet inte riktigt varför det skulle göra saker och ting bättre, när vi, i alla fall enligt mig, redan haft såna komponenter tidigare år. Thuresson, Önerud, Wärn med flera.

Jag tror fortsatt att HV:s icke-hierarki ställer till det. Jag tänker på speltid.

Jämfört lite med tidigare år, och det är tydligt att HV under Lindbom/Lillis sprider ut istiden. I år hade vi en forward som låg på prick 18 minuter per match (Ljungh). Under AJ och guldåren hade vi minst en kedja som snittade över 18 min per match.

Ser vi till PP har forwards med mest istid i PP legat på 2,5 min per match de senaste åren. Jämför med AJ och guldåren låg motsvarande siffra på 3 till drygt 4 min per match.

Med nuvarande tänk förväntas ett litet gäng spelare kunna kliva in så fort det blir PP och leverera. Oftast får de 30-45 sek på sig innan de byts ut. När båda PP-kedjor fått varsin chans får tredjekedjan “spela av” de sista 10-15 sekunderna.

Här menar jag att våra bästa måste få mer istid, både i fem mot fem och i PP. Bra spelare blir bättre ju mer de får spela. Rätt enkelt.

Kollade lite på vilken speltid den forward i de fyra semifinallagen som hade mest speltid i grundserien hade att jämföra med HV/Ljunghs 18 minuter;

Lasch 18.35
Connolly 18.34
Lilja 18.03
Steen 15.37

18 minuter ser omedelbart inte ovanligt lite ut jämfört med andra lags toppspelare. Kanske klarar inte spelarna mycket mer. Själv tycker jag att de haft svårt att hitta formationer som fungerat bra tillsammans/haft kemi över tid. Senaste två säsongerna har man flyttat runt spelare långt in på säsongen. Jämför Thörnberg-Davidsson-Voutilainen. Inte helt rättvis jämförelse eftersom de står ut på så många sätt men de hade solklara roller, kunde varandra utan och innan och verkade trivas hyggligt med varandra. Om det är viktigt är förutsättningarna inte de bästa den kommande säsongen med tanke på hur många nya spelare som tillkommit.

En intressant jämförelse just i speltid är tex hur FBK gör de första 10 minuterna. De matchar sin första och andrakedja väldigt intensivt och genom få igång sina toppspelare tidigt och få ett tidigt grepp o matchen. Lyckas givetvis inte alltid, men man får ofta ett bra grepp inledningsvis. Hv brukar ju köra på alla fyra från start och sedan köra på det och för att få greppet om matchen kan man på detta sätt spela med högre intensitet. Samma här, det lyckas inte alltid.

Tycker även man ser en större tydlighet i många av de andra topplagens sätt att fördela istiden i framförallt pp. Man har ett lite offensivare tänk rent generellt genom att man försöker utnyttja hela pp-tiden. Man slösar inte bort de sista 10-15 sekunderna utan matchar sina bästa lite, lite hårdare. Inga stora skillnader på något sätt, men det pratas ju mycket om detaljer och detta är en tydlig och konkret detalj i mina ögon i varje fall.

Sedan måste jag som är ganska begeistrad av psykologi i allmänhet även flika in… Vad har dehär sista 10-15 sekunderna i pp:t för påverkan i spelarnas huvuden och tankegångar. Spelar tränarna ”safe” visar det lite på att ”slaget är förlorat” för åtminstone detta pp. Det bör bli en försiktighet, osäkerhet osv. Säger däremot Lillis med 5 sekunder kvar av ett pp och tekning i anfallszon ”pp1 in - nu har vi läget”. Vad sprider det för signaler? Mindset! Har vi inte en anställd MC som kan detta på expertis? ALLA beslut som tas i båset, påverkar i olika grad vad som avspeglas i spelarnas huvuden. Man kan inte säga att man satsar fullt ut på att göra mål i pp om man inte visar det med tydlighet och vill man framstå som tydlig gäller det att man utstrålar det.

Intressanta synpunkter/fakta! Men jag måste tillrättavisa er. Här har man skapat EN tråd i sitt liv på detta forum; ”Tråden om: Special teams 19-20”, och så används den inte.
MODERATOR!!

https://forum.hv71fans.se/t/traden-om-special-teams-19-20/805/1

Med vänlig hälsning medelålders, kränkt, vit man! :wink:

Check!

Nu tänker jag skriva något som verkligen går stick i stäv mot gängse uppfattningar. Spännande att se om jag överlever…
Jag tycker faktiskt att PP spelet mot Leksand var ett steg i rätt riktning. Det finns två delar av spelet som om möjligt tom blivit sämre. Och det är tekningar och att ta sig in i zon. Vilket i sig är så horribelt att man baxnar.
Men de få gånger man vann en tekning och/eller i alla fall kom till ett ordnat spel så såg det inte alls så uddlöst ut som jag upplevt det tidigare. Där var ett par giftiga instick. Ett par hyffsat snabba passningar någorlunda kontrollerat. Och Man lyckades få Thörna till åtminstone ett riktigt farligt skott.
Jag håller med om att det fortfarande är katastrof. Men jag är inte längre övertygad om att hela laget behöver bytas ut för att få en förbättring…
OK skjut ner mig. Varför har jag fel?
// Henrik

Det man behöver mest av allt är en plan för vem man ska sätta upp! Blir alternativ 1 bortplockad så måste det finnas ett alternativ 2!
Tycker mig inte se några av dessa linjer utan man kör låt gå hockey!

Det måste alltid finnas ett alternativ från blå men det gör det inte!
Sen måste man höja passningstempot avsevärt! Idag behövde Luleå knappt anstränga sig då Hv hade knappt några skott överhuvudtaget i PP! Luleå behövde ju inte lägga krut där inte!
Så här får det inte se ut år efter år för en klubb som Hv71 med deras ambitioner!

Jag har ett förslag. Man säger till dommaren att man gärna inte vill få någon i motståndarlaget utvisad så slipper vi spela PP. Är nog den enda lösningen som kommer fungera tills Hult inser att man inte BARA kan ha allround forwards i ett lag utan också MÅSTE ha någon som är offensivt kreativ och har lite spets kvaliter offensivt.

Vad hade vi för pp siffror före kontra efter bergströms entre

HV måste hitta ett sätt att krympa motståndarnas box. HVs PP funkar bäst mot lag som backar ihop i BP, då kan våra backar dominera.

Ett sätt vore att direkt sätta en framför målvakten som drar in backarna, direkt efter ingången istället för att hålla till i hörnen, den spelaren måste göra sig obekväm och dra på sig 100% uppmärksamhet från en back och helst även störa en andra back. Jag är helt övertygad att flertalet spelare i dagens HV kan ta den rollen, Joakim Andersson bl.a…

Utöver det sätter man en till spelare i slottet som tvingar in och ner forwards. Nyckeln för att detta ska fungera ligger hos spelaren framför mål, han måste vara en obekväm jävel.

Då får man en point med spelare på varje kant som han skjuta direkt.

Bergström anslöt match 10.
Så 9 första matcherna utan Bergström.
15 senaste matcherna med Bergström.

PP% enligt shl.se
Alla 24 matcher: 15,38 %
9 första matcherma utan Bergström: 18,52 %
15 sanaste matcherna med Bergström: 14,29 %
10 senaste matcherna med Bergström: 14,29 %
5 senaste matcherna med Bergström: 8,33 %

Jag anar att Lillis drog en vit lögn för att gjuta mod i spelarna när han sa att PP gått bättre efter att Bergström anslöt. Spelet har förvisso sett lite bättre ut då och då, men målen har uteblivit.

Hur blir det om vi tittade på antalet spelade minuter i PP/Mål?
Någon som kan få fram en sådan statistik. Magkänslan är att Önnerud ligger bättre till än Bergström…

Ja jag är ju inte rätt person att analysera pp. Dom sista 15 matcherna har jag försökt uträtta ärenden som att brygga kaffe,skita,hämta öl under hv’s pp då det ändå känns som att det är vanligare att det blir mål i röfva än framåt. I lördags såg jag dock båda och tycker bergström segar ner det nått fruktansvärt mkt bättre fart när önnerud’s lina var inne. Andra pp’t är väl inget att orda om då skulle tid dödas.