Tråden om Stephan "Lillis" Lundh

Jag håller med Lejaques här. Lillis har gjort det kanon nu i snart 3 månader. Dock så var han även delaktig i en 15 månader lång katastrof. Jag kräver topp-4 och semifinal plats för att man ska ge honom 2 år till. Sen har jag dock aldrig riktigt förstått Rahm hypen. Vad gör honom mer lämpad än Lillis? Han var också lika delaktig som Lillis under den mörka 14 månaders perioden.

För att summera, J&J gör helt rätt i att avvakta utfallet av denna säsongen innan man förlänger. Väljer man att inte förlänga så vore Fredrik Söderström ett intressant namn, möjligen då hålla kvar Holmström och Rahm för att inte tapp allt för mycket kontinuitet i staben. Fillander i Malmö är ett annat namn som känns intressant. Kanske jag svär i kyrkan då jag även tycker att Bert Robertssons skulle vara värd att intervjua också.

Kul o höra era tankar. Vet själv inte riktigt vad jag vill ha. Därför jag tog upp ämnet. Köper resonemanget om att det är klokt att utvärdera Lillis efter säsongen. Pär Johansson gillar jag skarpt men är osäker på om det är HC-material. Vill nog ändå ha in nån trygg rutinerad herre. Vad gör Calle Johansson nu för tiden? En personlig favorit är Sam Hallam. Känner dessutom Rahm väl. Men det lär ju inte hända…

Ang. hypen kring Rahm. Har barn som har honom som fotbollstränare och som person är han oerhört sympatisk. Bra på att se individen och att inte göra skillnad på folk. Säger ju inte direkt något om hur han är som tränare i HV men han har i alla fall ”rätt karaktär”. :wink:

Bert Robertsson? Inga kommentarer på det… :slight_smile:

Jag tycker det är svårt nog att utvärdera en spelare som man ser på isen, ännu jävligare är det att bedöma en tränare imho. Detta genererar en rät defensiv stance från min sida vad gäller åsikter i tränarfrågan. Den enda gång jag varit riktigt säker på en åsikt var under AJ’s tid. Honom såg jag som en usel människa mest hela tiden även om jag inte visste så mycket om den hockey han ville spela. Jag hoppade även på #LinbomOut-tåget tidigare under säsongen men det var inte för att jag egentligen visste så mycket om var problemet låg. Jag ville bara få något att hända. Jag blev dock övertygad, bland annat av er här på forumet, att det var något skumt med hans sätt att formera laget.

Jag skrek nog aldrig på Hulths avgång, vilket kanske var rätt, för samma spelare har ju nu under Lillis lyft laget markant.

Är Lillis rätt man för HV? Jag läste någonstans att hans inställning är att han är här för att stanna, tills han slutar. Den inställningen gillar jag. Om man kommer hit med tanken på vart man skall sedan så är jag skeptisk.

Hur spelar Lillis hockey? Det vet jag inte så mycket om. Det verkar som folk uppfattar det som om vi nu gör vissa detaljer bättre, beror det på Lillis eller fanns den ordern där tidigare men spelarna sket i att göra jobbet? Räcker det kanske, att en ledare får spelarna att faktiskt göra vad man säger, oavsett vad det är (inom rimliga gränser)? För isåfall lyckas Lillis med det, som Lindbom inte lyckats med, sedan guldvåren. Räcker det? Oklart. Jag kan inte tillräckligt mycket hockey för att avgöra det.

Jag landar i att låta Lillis få fortsatt förtroende givet att det inte rasar samman igen, givet att han får ordentlig uppbackning och utmaning av yngre hungrigare tränare (Rahm?, Holmström?) och att han och Hulth har ett bra samarbete vad gäller truppen. Har de det? återigen… jag har ingen aning. besvikelse.

Jag har länge vurmat för Anders Olsson, vår gamle J20-tränare som gjorde stordåd. Han har nu byggt på med erfarenhet från ffa Schweiziska ligan och gör ett bra jobb i Biel. Vet inte hur hans kontraktsituation ser ut men tycker det är en intressant herre.

Är jag alldeles ute o cyklar nu, eller förlängde han inte nyligen sitt kontrakt med Biel?

Jag är tyvärr ganska tveksam till Olsson. Det är väl samma Anders Olsson som Fäldt sågade i Cmore för “man-mot-man-spel”?
Dessutom var han anledningen till att Jonathan Dalen försvann till Timrå.
Men han kan ju i och för sig ha utvecklats både som tränare och person.

Var väl ändå Torgnys idé med “man-mot-man-spel”? Att Dahlen lämnade var ganska naturligt då hans far fick sparken.

Just nu finns det ingen anledning att ens fundera över huruvida vi ska förlänga med Lillis eller ej. Vi går som tåget för tillfället och bör vara huvudfavoriten till SM-guldet, klart han ska vara kvar. Men. Om vi nu rent hypotetiskt säger att Lillis inte blir kvar av någon anledning så skulle jag i nuläget vilja se Poppe som HC för HV. Verkar vara en skön snubbe. :smiley: Ska också bli intressant att se vad han kan åstadkomma som HC efter sina 8 år som assisterande i Tre Kronor.

Samme Popovic som var huvudtränare när SSK åkte ut?

Stort fet NEJ på den. Vill inte ha en ny gammal NHL-räv som inte har koll på grejerna.

Vad gäller Lundh är det helt rimligt att Hult väljer att avvakta.

Hults senaste kontraktsförlängningar med tränare har ju inte varit direkt lyckade.

AJ-gate där Hult gav honom fortsatt förtroende bara månader innan krisen. Och sen förlängningen med Lindbom, ett kontrakt som bröts redan året därpå.

Vänta och se, så tar vi diskussionen när säsongen är över.

Jag anser att man ska avvakta säsongens resultat innan man förlänger/inte förlänger med Lundh, eller vilken HC det än gäller. HV har alldeles för ofta förlängt med HC utan att invänta innevarande säsongs resultat, för att sen tvingas fatta nytt beslut med tappat förtroende och förlorat kapital som följd. Blir det ett bra slut på den här säsongen bör dock Lillis ligga bra till för ett år till.

Ja du Lillis. Det verkar tyvärr som vår nye tränare är precis lika “skyldig” till den kaossäsong vi befinner i oss i som sin föregångare.

Jag kan säga redan nu. Jag vill inte se en förlängning. Varken Lillis eller Lindbom har lyckats få fram ett vägvinnande spel som håller i längden.

På sikt är det ohållbart att lägga dyra pengar på spelare som Arlbrandt, Christensen, Ullström, Wännström med flera om våra tränare 1) inte har förmågan att nyttja den kvalitet som finns 2) vägrar spela dem.

På sikt undrar jag också vad det kommer innebära för HV när de ska värva spelare. Vilka toppnamn vill komma hit med tanke på hur “misshandlad” man kan bli? Nej, då får vi nog bara räkna med lovande namn från allsvenskan och bottenkonkurrenter. Och det håller ju inte, som ni förstår.

Jag var ytterst tveksam till att HV valde Lillis efter Lindbom. Sen motbevisade han mig. Men nu har han bevisat varför han och framförallt den spelidé som Hult och Co valt inte är något för ett lag som påstår sig vilja tillhöra toppen.

#Lillisout

Ett år till med Lillis:

hv71.se/artikel/30tgajt79-3 … 6pECLB6ElQ

Bra: vi behöver kontinuitet i föreningen efter alla stormar och omskakningar.

Kontinuitet kan vara negativ med fullständigt förödande resultat. Man sa samma sak om Lindbom. Han fick kicken. För att kontinuitet ska var positiv så krävs det att man gör framsteg och skapar framgång enligt sina målsättningar. Om man istället skapar det rakt motsatta så är sådan kontinuitet som sagt helt förödande.

+1

Den kontinuitet HV hade 2004 till 2011 var bra kontinuitet.

Idag har Hult hijackat begreppet och slänger ur sig det i tid och otid, utan att förstå innebörden av det.

Kanske inte så konstigt med tanke på att Hult aldrig själv fick vara en del av HV under gulderan. Han har helt enkelt ingen koll på vad som gör ett bra lag.

Varför förlänger man nu och inte efter slutspelet? (Beroende på hur det går där)

Kan vara bra om Hult och co. värvar lite spets som han får att arbeta med och inte gör som en viss Joakim von anka och bara har pengarna i en pengabinge för att bada i :exclamation:

Om det här forumet fick bestämma skulle vi byta ut hela staben, inkl. ekonomer och korvförsäljare, sju-åtta gånger per säsong. :smiley:

Visst, ibland måste man göra förändringar i sin långsiktiga plan men det är kanske lite brått att göra det nu. Lillis har inte ens fått chansen att sätta ett eget spelsystem då han tog över mitt i säsongen. Ja, han var ass men det var inte hans spelidé utan han har bara kunnat ändra små saker.
Jag väljer att vara försiktigt positiv och vill tro att det är bättre att bygga långsiktigt än att fortsätta att sparka tränare i tid och otid. Vi har ändå bara precis skruvat fast taket igen efter AJ-stormen.

Precis så Sussan, precis så!

Någon med premiumkonto som kan summera lite vad Stephan säger?
jnytt.se/article/hv-tranare … att-vinna/