Tråden om vår nästa tränare 22/23 och framåt

Eftersom. Nubben i ett mail till en supporter avslöjat att Monten är helt klar så borde han väl få en egen tråd, eller?

För inte ljuger Nubben utan Monten får väl anses som klar även om inte klubben gått ut med det ännu.

Vi här på HV71fans.se är aningen mer konservativa än vad Kent är :wink:

9 gillningar

Vore inte Montén ändå rätt bra som assisterande? Med ansvar för utvecklingen av spelare, särskilt yngre, samtidigt som någon annan bygger systemet och coachar i matcherna.

3 gillningar

det vore logiskt.

Även om vi har rätt om den här tränar-värvningen och den visar sig bli katastrofal så spelar det ju ingen roll alls vad vi skriver här. Vi kan skrika oss blåa, Monten kommer att vara vår tränare nästa säsong.

Jag är precis som ni andra tveksam sett till hans Meriter och hans begränsade erfarenhet som huvudtränare för ett seniorlag.

Rent personlighetsmässigt gillar jag honom iaf och vem vet han kanske visar sig va perfekt för HV. Jag får helt enklet köpa att det blir han hoppas att han överträffar förväntningarna.

Nu är det ju i rollen som HC det rapporteras om…

Har hört från någon som träffat Nubben att han snackar en hel del skit, så jag tror man kan ta mailet med en nypa salt. Inget lär vara klart, annars skulle väl klubben gå ut med det.

Ingen snackar så mycket “skit” utan någon substans.

1 gillning

Att han gillar att snacka skit är ju en sak och att han är väldigt väldigt speciell är ju en annan sak.

Att han skulle svara så som han gjorde och att det inte skulle vara sant då är det något annat.

Då har han ju mer än en skruv lös och det tror jag inte att han har. Då har vi stora problem på riktigt.

Så jag utgår ifrån och hoppas på att det är sanning annars är vi illa ute som förening.

Är tillräckligt konstigt att han meedelar saker i mail till random supporter som inte är bekräftat av klubben.

Skulle han göra det och att det dessutom inte skulle vara sant, att han ljuger, då är det på riktigt oroväckande.

Så vi kan nog utgå ifrån att Monten är klar, 100%. Litar fullt på Nubben och hans mail i det fallet.

2 gillningar

Absolut, jag förstår att du litar på honom. Som sportchef i HV ska man ju vara professionell. Fast det är väl inte riktigt det intrycket Nubben har gett oss denna säsongen? Allt snack med media, “Nej, Grönborg passar inte i HV” osv.

Vi får väl se helt enkelt, troligtvis lär vi ha ett svar snart.

Att Nubben inte är professionell det är ju väldigt uppenbart. Däremot tror jag inte han skulle ljuga om detta i ett mail.

Att han ens skriver ett sådant mail är ju inget Lindbom och Wilander borde göra high five över precis.

Nu är det ju inte hans problem egentligen utan Wilander och Lindbom visste ju om detta och det var väl antar jag vad de ville ha in när de anställde honom.

Han har ju alltid varit sådan så jag utgår ifrån att vår ledning visste om detta och köper det helt enkelt.

Så man kan väl säga att vi fick det vi ville när vi valde att ta in Nubben. Får bara hoppas han lyckas med laget och att vi får ett nytt guld att jubla över.

1 gillning

Som jag sagt innan om Nubben hade överaskat alla med ett mirakel on ice och värvat en massa avdankade spelare och misslyckade junisar som han såg potential som ingen annan såg och lyckades få dom att bli en ostoppbar segermaskin som vinner mot sovjet i OS då hade vi alla tyckt det var roligt att han är lite tokig och kör sitt eget race. Där är vi inte än dock…

Många här, och på andra sociala plattformer, är ytterst tveksam till Tomas Monten. Jag förstår det då jag själv initialt också var det. Det finns såklart “sexigare” tränarnamn där ute men tar man ett steg tillbaka och försöker se helheten så kan det nog bli ganska bra ändå med denna 45 åriga dalmasen vid rodret.

Jag väljer att försöka se det positiva och det finns flera uppsidor med Tomas. Tomas ratio vad gäller ålder kontra erfarenhet är väldigt bra. Han är 45 år men har närmare 20 års erfarenhet inom tränaryrket i olika konstellationer och uppdrag. Att arbeta med ungdomar/yngre spelare är den starkaste röda tråden i hans tränarkarriär. Dels i nationella sammanhang i form av Djurgården, Mora, Färjestad och Linköpings J20 lag men framförallt nio säsonger i landslag. Allt ifrån att vara huvudtränare för U19 och J20 till assisterande tränare i Tre Kronor, samt lite extra jobb som scout. Visst det är skillnad på att leda ett landslag under ett par veckor/turneringar varje år kontra en klubb, där det är mer “24/7-jobb” men det går inte att komma ifrån att det är få tränare som har den erfarenheten Tomas har vad gäller hantering och coaching av juniorspelare på hög nivå. En stor del av att coacha juniorer är ju utveckling och att ha en huvudtränare som vet hur man coacher och utvecklar talanger är ju aldrig fel.

En annan väldigt positiv uppsida med Tomas är ju att han har en personlig relation med alla spelare som huserat i juniorlandslaget de senaste nio säsongerna. Ett väldigt bra kontaktnät att ha när det gäller framtida nyförvärv.

Det är lätt att se att Tomas var tränare i Linköping HC denna säsongen och tyckte att det, baserat på hur deras säsong slutade, inte är så positivt. Samtidigt ska vi dock ha i åtanke att han hoppade in mitt i säsongen, med kort varsel, och den sjukskrivna assisterande tränare Gereon Dahlgren. Gereon som sedan blev friskförklarad och återvände, och troligen gjorde att Tomas ansvar och uppdrag i tränarkonstellationen minskade en aning. Så jag tycker inte man ska lägga alltför mycket vikt vid den senaste säsongen.

Tomas kommer ju även inte att styra själv. Vi kommer troligt-/förhoppningsvis ha Pelle G och Karl Helmersson vid sin sida. Två väldigt intressanta namn som gjort väldigt bra ifrån sig i de uppdrag de axlat de senaste åren.

Avslutningsvis så länkar jag tre videos där vi får se Tomas “in action” i tre olika situationer. Under träning, match samt under scoutuppdrag. Jag vet inte hur ni upplever han men jag tycker han känns lugn, trygg och lättsam/positivt.

Tomas under träning - Bakom kulisserna: Tomas Montén uppmickad inför premiären mot Finland - YouTube

Tomas under match - Inför JVM: Tomas Montén uppmickad när Juniorkronorna besegrade Tjeckien - YouTube

Tomas under scoutuppdrag - Inför JVM: Följ med på sista scoutresan inför JVM i Edmonton - YouTube

Jag tycker vi ska ge han en chans innan vi väljer att såga och fördöma han.

14 gillningar

Det där argumentet att monten känner många och därmed öppnar för bra rekryteringar användes ju även om norberg förra våren, å han hittade ändå ingen bättre än monten till tränarposten…

Argumentet kan dessutom användas på alla tränare och sportchefer som varit aktiva några år, faktiskt med större giltighet eftersom en förbundskapten faktiskt träffar spelare betydligt mindre än en klubtränare…

Att tro att vi automatiskt kommer att bli som frölunda under rönnberg och kunna plocka talanger är nog rejält överoptimistiskt av flera orsaker, tex är våra lägre linor nästan fulla redan så vi kan inte ha många osäkra spelare att spela in i nuläget. Vi behöver spets, vilket naturligtvis kan finnas bland äldre han haft.

1 gillning

Tycker det är härligt att man till och med ger Monten skulden för att det inte blev guld när han låg nerbäddad i covid. Jag vet inte om han är rätt man för oss, men jag vet att allt är inte svart eller vitt.

Hade Tommy o Stille kontrakt även inför nästa år?
Kanske hade vi behövt leta tränare betydligt tidigare, vi är väl redan för sent ute. Och då får man ta det som ges.
Tänk om trion som avslutade säsongen kunde kört ett år till och där man ett år i förväg kunde börjat rekrytera.

Tommy hade en option vet jag, stille vet jag ibte

Till att börja med så sitter väl looser mentaliteten så djupt i LHC väggarna att man inte skall lägga hela den skulden på en tillfällig tränare…
I övrigt är jag både positiv och negativ till Montén. Ta bara hans JVM record. Där har han ju i mina ögon lyckats sätta ett grundspel som gett en jämn och hög lägsta nivå.
Däremot så var han (fortfarande enligt min egen högst oproffessionella uppfattning) helt oförmögen att klämma ur det där lilla extra när det verkligen gällde. Han hade ingen plan “B” som kunde förändra matchbilden när det behövdes. DVS ingen vidare matchcoach i mina ögon.
Nu har jag dock bilden av att PG har mycket mer att ge i sådana situationer.
Så om Montén bara kan samarbeta och släppa fram PG i matchsituation så ser jag anledning att hoppas på kommande säsong. Jag är kluven och orolig. Men känner inte att det är läge att såga redan nu!

6 gillningar

Anmärkningsvärt att Nubben bekräftar rekryteringen i ett mail till en supporter.

Dock positivt att han åtminstone svarar på mail ( wilander också) tillskillnad från tidigare sportchef ( Hult).

Nubben kanske blåste mig? :lying_face: