Träningsmatch: Pelicans - HV71

Tycker åter att PP såg bra ut även om det inte blev mål. De fick ofta kontroll på spelet och spelade sig till bra lägen.

Hur skötte sig Ytterell? Jag hoppas ju fortfarande att han ska lyckas övertyga mig men såg nån kommentar att han var vilse på 1-1 målet?

Det kändes som att Yterrell och Strömberg hade lite problem med tempot. Just nu känns det som att Strömberg och Ytterell är de två som är utanför 6 backar vid fullt lag. Då Lauridsen verkligen överraskat positivt

Men Ytterell har varit skadad länge, så inte oväntat. Man borde vänta en månad eller två innan man dömer ut honom totalt.

Jag är ganska säker på att Strömberg kommer bli en riktigt stor tillgång efter jul, det tar ett tag att vänja sig vid tempot. Grym uppsida på Didrik, tycker han blir lite bättre för varje match.

.

Låt Ytterell va 7 back o bara spela i PP och offensiva tekningar för använda sitt skott.

Ja till PP och när vi behövde sänka en spelare i det andra laget.

Problemet med Ytterells ”fruktade” skott är ju att han aldrig träffar mål. Hans misiler har en större benägenhet att pricka finska centrar i pannan än mål. Ger lite Kennholt vibes, fast Kennholt var ju förbannat mycket bättre.
Det känns dessutom lite omodernt att ha en spelare som Ytterell i PP som bara kan skjuta. Det behövs spelintelligens i PP också. Det blir garanterat Lehtonen och Andersson på pointen i de båda PP uppställningarna.

Jag ser hellre Lauridsen/Strömberg som sista back än Ytterell. Men han får gärna motbevisa mig. Han har ju vart borta 10 månader från matchspel, så därför kan man ha visst överseende.

Tycker hela situationen med Ytterell är väldigt olycklig. Han kom in helt fel i förra säsongen och sen kom skadan.

Nu har HV breddat och vassat backsidan och Ytterell känns liksom närmare niondeback än åttonde.

Men tycker inte riktigt det är hans fel. Ytterells styrkor sitter i offensiven. Jag tycker visst han är duktig på att träffa mål. Problemet är att han inte fått chansen att testa det i PP. Och att döma av hur han matchats på försäsongen lär han inte få göra det i år heller. Som defensiv back funkar han inte alls, och på så sätt har det blivit ett litet moment 22 kring Ytterell.

Olyckligt. För jag tror fortfarande Ytterell har potential att bli en riktigt bra offensiv back i SHL. Dessvärre lär han inte bli det i HV.

Nej hans defensiva brister märktes tydligt hans första år i SHL. I HA var, iaf enligt statistiken, en bra offensiv spelare. När leksand gick upp i SHL och var ett spel som fick spela mycket i egen zon var han inte direkt lysande, milt sagt.

Potentialen att utvecklas till en bra offensiv back borde som ni påpekat finnas där, men jag tror heller inte han kommer få den chansen tyvärr. Det är synd men det så är det ibland.

Diggar att Strömberg kör Karalahti visiret. :smiley:

En fundering då kring Ytterell. Tror inte det är hållbart att vara ganska vass offensivt och medioker defensivt om man ska spela i SHL, då lutar det nog tyvärr åt att han får hålla till i de lägre divisionerna. Kan kanske bli en stabil poängststark back i allsvenskan men det blir nog hans ändstation.

Finns väl många exempel på SHL-backar som varit fullkomligt briljanta i offensiv zon för att ha en del brister när det kommer till defensiven?

Åkerman och Pettan?

Men nej. Ytterell lär inte bli en kille som vi, HV-supportrar bör tilläggas, kommer minnas som någon PP-kung.

Nog var Pettan avsevärt mycket bättre defensivt än Ytterell. Men tycker rent generellt att vi ska vänta med o såga Alexander.
Han har en offensiv uppsida och lyckas han hänga ett par kassar kanske självförtroendet pekar uppåt och det blir en sådan effekt.
Låt det gå 15 matcher av serien sen kan vi bedöma med lite mer rättvist underlag.

Spelet har förändrats lite sedan dessa herrar spelade. Det är viktigare att vara mer kunnig tvåvägs nu än tidigare.

Men Alexander har goda möjligheter att utveckla sin defensiva kvalitet. Han har ju en av Sveriges bästa backtränare i Rahm och jobbar nu ännu mer med personlig utveckling så förutsättningarna finns definitivt för honom. Finns också en del spelare som blommat ut i SHL ganska sent i karriären.

Hoppas han hinner det i HV.

Problemet offensivt, är just att Ytterell är helt värdelös på att träffa mål. Utav de 15 backarna HV använde förra säsongen så var det bara Hedberg och Cederholm som hade en lägre skott på mål/avlossade skott ratio i laget. Där Elliott var överlägset bäst.

I den moderna hockeyn så handlar det inte så mycket om att skjuta hårt. Det handlar mer om att få igenom skotten och då få dem på mål.

Men jag får hålla med dig om att det går endast att ha en back som spelar PP till exempel. När EK65 kom fram i VF så fick han bara spela PP i början. Dock var ju hans offensiv kanske på en annan nivå än Ytterells :slight_smile:. Även om skridskoskickliga tvåvägsbackar är att föredra.

Dock så tycker jag det är för tidigt att döma ut honom ännu. Som någon sa så ser jag gärna att det får gå 10-15 matcher i serien innan man kan anse det som en total flopp. Det är dessutom bra att ha honom som en breddback för skador osv. De bästa killarna i J20 behöver något år till att växa till sig innan de kan spela på 6 backar i A-laget vid skador.