Vem vill du att vi möter i kvalet?

Jag vet att det inte är definitivt men svårt se att vi inte kommer hamna i bäst av sju om att hålla oss kvar.
Lär stå mellan LHC, Oskarshamn och Brynäs.
Era tankar?

Brynäs. Känns som minst pinsamt att förlora mot.

Lhc passar HV inte alls bra
Brynäs har Ersson i målet som kan storspela
Oskarshamn har vi 3 av 3 vinster emot så säger dem.

Vill inte möta något lag då vi kommer vara chanslösa med det spel vi presterar.
Vi måste ha in något nytt på HC platsen som kan skaka liv i detta menlösa lag.

Jag har full respekt för Lillis som fick komma in försent och med idéer som är för likt både Lindbom och Rahms sätt att spela hockey vilket vi ser mer och mer. Vi har fallit tillbaka till ett spel helt utan fart genom mittzon och dumpar ner puck för att sen likgiltigt försöka återvinna pucken. Spelarna tror ju inte ens på det.

Räddningen kan heta Perra J som har otrolig erfarenhet kring kvalspel vilket vi inte har utan tror att vi är ett ledande lag i Sverige.
Han kommer få 7 matcher på sig att få in ett vinnande spel och därefter så ger man oss ändå chansen att vara kvar. Det kommer aldrig att lösa sig med det vi har idag.

Men ska vi ändå möta ett lag så ser jag helst Oskarshamn då vi har störst chans mot dem och har det sämsta laget på pappret. Men det säger inte allt vilket vi har sett.

Brynäs har en målvakt som ensam kan vinna matcher. Det har Hv stött på förr utan att lösa det. Fasth i AIK minns vi ännu.
Linköping har ett bra lag och har fått tillbaka Little som är en matchvinnare samt att de kommer höja sig flera nivåer för att man möter Hv71 och vi blir små för att vi möter LHC.

Jag tror att möter vi LHC så åker vi ur SHL till 90% chans minst.

Bif och Oskarshamn tror jag MINST vi har 50% chans att vinna över.

Malmö har vi inte en chans emot

1 lag som jag bedömer att vi har en realistisk chans mot och det är Oskarshamn. Så det får väl bli Oskarshamn då.

Oskarshamn…

LHC! Skulle vara riktigt fint att spela ut dem ur SHL. Oskarshamn blir svåra eftersom de inte har något att förlora. Över tid är det ett hockeyallsvenskt lag vilket inte Brynäs eller HV71 är.

spelar de nån roll, lär ju bli 0-4 vilka vi än möter, finns ingen villja alls i detta lag

Fortsätter vi spela såhär med 10 raka förluster som det lutar åt nu inför kvalet så kommer de inte vinna en enda match i kvalet, spelar ingen roll vilka de möter. Lillis och Hult har verkligen nått o jobba med…

Oskarshamn lätt.

LHC= Spöke
Brunsås= Halvspöke(brukar vi inte förlora hyggligt ofta i Gävle?) + Ersson
Malmö= Alsen är en målis som kan stänga igen och de har en Sylvegård som är som klippt och skuren för denna typen av matcher. Vem ska vi möta upp han med?

1 Oskarshamn
2 Brynäs
3 Malmö
4 LHC

Min åsikt.

Redhawks kan väl nästan räknas bort ur skaran av fördömda män efter segrarna mot HV71 och Luleå? Ingenting handlar nu om att HV71 kan bli farliga i ett slutspel. Nu är det som bäst ingemansland :cry:

Jo men de har väl en teoretisk risk eller är jag helt off?

Jag skulle säga såhär. HV kanske har en teoretisk chans att nå slutspel, men Redhawks har väl knappt ens en matematisk risk att hamna i kval nu? Jag har inte räknat på det, men de har en handfull färre matcher spelade än de två jumbon HV71 och LHC. Att tre av HV, LHC, Brynäs och Oskarshamn skulle börja vinna så många matcher att de går förbi Malmö ser jag som en omöjlighet. Bara att gratulera till säkrat kontrakt och som jag ser det har det att göra med att det laget har en ledning som vet hur den ska agera.

Får vi möta LHC så tror jag det är ungefär 30% chans att vi får stanna kvar i SHL
Får vi möta Malmö så runt 20% chans att vi får stanna kvar i SHL
Får vi möta BIF runt 50% chans att vi får stanna kvar
Får vi möta Oskarshamn runt 70% att få stanna kvar

Så i BÄSTA fall har vi som minst 30% chans att få åka ur SHL, bedrövligt jävla stor chans ändå skulle jag påstå. Helt sjukt är det.

% baserat på min magkänsla och den statistik som finns på shl.se

EDIT, sänker mina BIF odds eftersom dom verkar få tillbaka Rhödin nu (lite tur i oturen att de haft så mycket matcher sparade pga covid, eller var det tur?)

Fyfan att denna tråd ens finns. Men det är en väldigt trolig verklighet att det blir kval så bara att ställa in sig på det. Jag tror inte det spelar så roll vilka vi möter. Det kommer va en ångest-kamp för ens existens.

Men om man ska säga nått så har väll Oskarshamn på nått sätt minst att förlora då de varit bottentippade inför och är en liten förening som säkert har en bra plan om det blir allsvenskan.

Brynäs och LHC är ju i samma sits som vi även om det verkar som LHC antagligen är det av lagen som är mest införstådda och beredda på kvalspel.

Så av den anledningen möter jag helst Brynäs. De är en anrik förening som aldrig spelat sig ur högsta serien och har precis lika mycket att förlora som oss.

Mina favoritlag att möta:

  1. Oskarshamn. Vi har fortfarande inte förlorat mot dem. Inte ens i år när allt gått åt skogen. Vi har ett bättre lag på pappret och det ska visa sig i en bäst av sju-serie. Oskarshamn däremot kan spela med mindre press. Alla har räknat med att de skulle få kvala i år och har på så vis accepterat läget.

  2. LHC. De har varit minst lika blöta som HV i år, men tycker vi har en bättre bredd över en bäst av sju serie.
    Negativt: De har varit vårt boogieteam de senaste åren.

  3. Brynäs. Bra målvakt och bäst spets av våra motståndare. Vill helst inte möta Brynäs i bäst av sju.

Malmö räknar jag bort som kvalmotståndare.

Tog fram siffror på hur det har sett ut i grundserien de fem senaste säsongerna mot LHC, BIF och IKO. Såhär ser det ut:

LHC: 19 matcher, 24 poäng (3p = 5, 2p = 3, 1p = 3, 0p = 8), 42 gjorda mål, 49 insläppta mål.

BIF: 19 matcher, 36 poäng (3p = 10, 2p = 1, 1p = 4, 0p = 4), 58 gjorda mål, 47 insläppta mål.

IKO: 7 matcher, 19 poäng (3p = 5, 2p = 2, 1p = 0, 0p = 0), 29 gjorda mål, 13 insläppta mål.

Vi har klart bäst facit mot IKO (poängsnitt 2,71 per match), men även bra statistik mot Brynäs (1,89 poäng per match). Däremot inte lika positiv statistik mot LHC (1,26 poäng per match).

Så om HV fortsätter gå dåligt får man nog ändå hålla tummarna för att LHC lyfter sig på slutet så att vi kan undvika dem i kvalet. Både IKO och BIF verkar passa oss bättre.

Så sjukt att det överhuvudtaget finns en tråd om detta och det överhuvudtaget egentligen men jag drar till med LHC trots våra dåliga insatser mot dom de senaste åren. Det skulle ju spruta ångest ur en inför och under varje match, men tänk ändå att få vara laget som skickar ner sketcluben ner i allsvenskan med 4-0 i matcher. Sen efter p klart med nytt SHL kontrakt meddelar hUlT och aGnE att de säger upp sig själva och lovar att aldrig mer komma tillbaka. Sen bygger vi ett nytt och starkt HV71!

Möter helst IKO. Bra tidigare resultat och ett lag jag har absolut noll känslor för. Jobbigt oavsett vem som slår ut oss men minst smärtsamt om det är IKO.

Kvalet kommer vara så sjukt ångestfyllt. Blir det mot LHC finns det inte en chans att jag utsätter mig för att titta på det.