Seriösa rykten 21/22: Diskussioner

Vi står inte o faller med dem, vi har önerud vesel Forsberg Lindbäck Kokkonen Netterberg som presterat bra i allsvenskan förrutom önerud men han bör prestera

Jävlar. Om bröderna Davidsson är klara så kommer ju konkurrensen verkligen bli knivskarp. Både spelar på samma vinge, enligt EP, men om de nu vill spela ihop kanske det blir en tredjekedja? Känns som att spelare som Wikström och Wennlund ligger lite i farozonen för att ryka/lånas ut.

Samtidigt inte helt dumt att ha en bred trupp. Otrevliga överraskningar kan dyka upp när som helst. Kolla på Julius Bergman som plockats upp av SHL, bara ett par veckor efter att han blev klar för Löven.

Med Davidssons in i laget har vi 2 forwards för mycket. Inte extremt. Skador kommer oavsett. Men har vi fullt lag har jag inga problem med att ställa Wennlund först åt sidan och även Wikström. Om Ullström kommer så löser man det då. Vi måste ha en riktig bredd om vi ska ta oss hela vägen, så är det.

Jag tycker inte att man ska stirra sig blind på den gångna säsongen vad gäller bröderna Davidsson. Den gångna säsongen var nu väldigt olustig, ur många aspekter, så att dra några större växlingar av det anser jag att man bör undvika. De gjorde det, under flera år, väldigt bra i SHL så detta kan nog bli väldigt bra. Båda har även en stor revanschlust och siktar högre upp i seriesystemet.

Jag är inte så oroad över antalet forwards. Visst det är ett litet övertal om alla forwards är tillgängliga men ärligt talat, hur ofta sker det att alla spelare är tillgängliga?
Bättre att värva in en bred trupp och ha spelare som varit med ifrån början än att ta in spelare under säsongen när skador uppstår. Att plocka in spelare under säsong har ju inte direkt varit något vinnande koncept de senaste åren.

Med risk för att låta negativ så undrar man ju verkligen om detta var en så smart värvning? Eller vad vi behövde?
Den här värvningen stör verkligen “balansen” i laget.
Ja, vi får två bra spelare, men jag tror inte att laget blir bättre.

Jag tycker detta är skit bra värvningar, Davidssons är INTE nöjda att spela i Allsvenskan och har potential att bli riktigt bra spelare. Dom kommer kämpa stenhårt, det är vad jag tror. Detta är deras andra/sista chans, jag tror de kommer bli super viktiga för oss.

Gillar värvningarna. Utgår inte från att de ska ösa in poäng. Men kan de hitta varandra i en tredjekedja så är jag nöjd. Bra bredd helt enkelt med potential att explodera.

Med tanke på hur forwardssidan såg ut tidigare så såg man verkligen inte det här komma. Nästan så man börjar undra om Stillman och Samuelsson varit tveksamma till någon av de tidigare förlängningarna/värvningarna (exempelvis Wennlund, Lindbäck, Kokkonen?) och bett om att få in ännu mer power…

Lindbäck tror jag stenhårt på. Tror han kan vara en ny spelartyp som Jämtin. Som jag sagt innan så gillar jag när vi tar spelare som andra lag velat behålla som just Lindbäck och Vesel. Däremot har svårt att se Kokkonen ta plats i det här laget. 2 år dessutom. Vad är han tänkt att ha för roll? Tycker inte han platsar i någon av dom 3 första kedjorna.

Jag hade valt detta lagbygge före vårt SHL-trupp förra säsongen. Tror inte detta lag hade åkt ut. Även om backsidan känns som svaga punkten tycker jag fortfarande den överträffar fjolårets.

David Ullströms plan och vägen mot comeback – därför dröjer återkomsten till HV71: ”En krydda i november”

HV71 vill – och David Ullström, 32, vill.
Så varför dröjer det?
– Planen har hela tiden varit att komma tillbaka, säger David Ullström.

HV71:s lagbygge inför säsongen i Hockeyallsvenskan börjar sätta sig efter tisdagens värvningar av bröderna Jonathan och Marcus Davidsson. Men det finns utrymme för en åttonde back i truppen, något som sportchefen Johan Hult har bekräftat.
Och en 15:e forwardsplats…

Många HV-fans undrar varför bekräftelsen om David Ullströms återkomst ännu inte har kommit efter hans kärleksförklaring till klubben den 5:e maj.

Nu förklarar huvudpersonen själv hur återhämtningen efter hans höftoperation går och hur den påverkar dialogen mellan honom och sportchefen Johan Hult.

Finns ingen brådska
– Ja, det är viktigt att vi gör det på rätt sätt. Båda är intresserade men jag har fortfarande en lång tid kvar innan jag blir återställd. Jag tränar på med min rehab, det finns ingen brådska, försäkrar David Ullström.

– Vi har varit ganska tydliga båda två, truppen ska sättas och HV ska ta sig tillbaka till SHL. Då kan jag komma in som en eventuell krydda i november, det är där vi är. Som sagt, det är ingen brådska och intresset är ömsesidigt.

Av allt att döma handlar det endast om tid innan parterna kommer sätta pennan på ett kontrakt. Under tiden rehabtränar David Ullström med sjukgymnasten Andreas Frostemark.
– Han är fantastiskt duktig, han har heller inte varit med om en sådan här operation så vi tar det steg för steg. Jag ligger långt fram men det liknar inte andra höftoperationer så det är lite mer komplicerat.

David Ullström, som flyttat runt i Nordamerika, KHL och Schweiz senaste åren, hoppas alltså kunna vara i speldugligt skick först i november.
– Det är viktigt att jag kommunicerar det här på rätt sätt. Det är komplex situation när jag är skadad. Jag tror inte Hult förhandlat med många långtidsskadade innan. Min dröm är att spela hockey och med HV och jag tror inte jag varit så här inspirerad tidigare.

HV71:s nysatsning med flera återvändare är ”kittlande”, menar han. Inte minst eftersom 32-åringen fått andra perspektiv i livet som småbarnsförälder.
– Planen har hela tiden varit att komma tillbaka någon gång och avsluta här. Vi hade två bra år i Schweiz men vår son blir äldre, han trivs bra på förskolan och min fru trivs bra på jobbet och sånt väger tungt för mig. Mycket ändras när man får barn, familjens välmående går först. Då är hemma hemma.

Torpen är en fantastisk ledare
David Ullström lyfter särskild fram värvningen av backen Nichlas Torp, Jönköpingskillen som bröt kontraktet med SHL-laget Oskarshamn för att få spela med HV71 igen, som en symbol för ett återtåg till SHL.
– Torpen är en av mina äldsta kompisar och en fantastisk ledare. Han är den jag är mest imponerad av, sådana spelare är underskattade i ett vinnarbyggande lag. Han är typen som inte kommer gnälla om han inte får spela i powerplay. Sånt sätter bra ton till killarna, han köper rollen fullt ut och det är med sådana man vinner mästerskap.

Vad betyder HV71:s satsning för dig?
– Mycket, såklart och jag tycker det ser jättebra ut. Ledarskapet var något jag kan tycka man saknade förra året, det måste vi trycka på. HV var topptippade förra året och hade en meritlista för ett topplag. Där måste man börja. Tommy (Samuelsson) känns jättetrygg och stabil och hade en fin resa i Skellefteå. Det gjorde mycket för hans tränarkarriär, väldigt nyfiken och lyhörd. Sen är Stillman (Fredrik, reds anm.) en fantastisk detaljskicklig tränare som inte är så jäkla inrutad i sitt sätt som andra kan vara.

Daniel Hultqvist
0362906965
daniel.hultqvist@jp.se

Lindbäck är ju ett kanon nyförvärv, han kommer hålla hög nivå. Tror han bara kommer bli bättre i HV. Han känns som ett av det mest stabila spelarna som kommit in.

Ullström presenteras strax!

SHL back med offensiva kvalitéer klar för spel i HV!

nu händer det grejor!!!

Skall man leta igenom eliteprospects.com för att se vilka som är tillgängliga månne?

True story har ju aldrig fel. Men är det en offensiv back som behövs? Känns mer som att man saknar en tvåvägsback som kan spela en hel del BP och vid defensiva zonstarter.

Känner mig orolig, nu förväntar jag mig en riktigt bra back, inte någon som petats i ett SHL lag som sen ska vara våran Martinsson på något magiskt sätt, sista backen måste vara riktig spets nu!

Jag har inte så bra koll på hans kvalitéer ska tilläggas. Men ett “relativt” känt namn.

Allt är ju relativt, Hult tyckte ju Arell skulle vara användbar i PP :smiley:

Varför inte en back som pekats i shl? Har du glömt att vi spelar i allsvenskan nästa säsong?
Så skulle bli glad för en petad shl back

Precis vi kommer aldrig få en topp 4 back i ett SHL lag. Visst vi kan säkert få en 5-6 back som vill få ny och mer större roll än förrut.

Blir också orolig när det stod med offensiva kvaliteer. Är det verkligen vad vi behöver? Vi har ju ytterell norbe Karlström o Andrae, ser inte nödvändigheten i en till. Ser mer vi bör värva en tvåvägsback med defensiva egenskaper.
Visst jag har inte dunderkoll på Karlström men de lilla jag vet är han en offensiv back.

Jag tror denna back kan dominera i alla zoner i allsvenskan. Bra jobbat Stille!