Silly Season 16/17: Spelardrömmar!

Junior: för det första. Åren du tittar på är alla år då vi rykt i kvartsfinalen. Jag säger inte att det beror på tranatlanterna ifråga. Men gemensamt för alla åren är att vi bytte värvningsstrategi. Istället för att titta åt öst börja vi kolla mot Nordamerika. Och vi vet ju alla att det gått sådär efter det…

Vad gäller transatlanterna du nämner tycker jag du själv rätt bra sätter fingret på problemet. Du har svårt att hitta en transatlant som verkligen gjort avtryck och lett laget. De har varit “ganska bra” eller gjort “en och en halv bra” säsong. Krog som du nämner var till exempel urusel sin sista säsong.

Man kan undra varför våra transatlanter inte når upp till samma nivå som Linköping, Växjö och Brynäs dito. Bristande scouting, HV har helt enkelt inte en historia och tillräckligt bra kontaktnät för att värva från Nordamerika, och spelsystem tror jag är de stora anledningarna till att de våra aldrig riktigt levererar till hundra.

Jag ser gärna att HV går tillbaka till det som de faktiskt gjorde bra innan 2010. Värvar finnar, 08:or och hemvävt. Skomakare bliv vid din läst!

Vida känt att den finska marknaden är betydligt tunnare idag än då vi värvade Vouti och Pasi. KHL och NLA äter upp Liiga.

Scouta nogrannt och värva bra spelare oavsett härkomst.

Det där är något Hult tutat i dig. Visst, det är svårare. Men det finns ingenting som säger att det är omöjligt att få hit bra finnar. Växjö är väl ett bevis på det.

Sedan finns det en uppsjö av unga finska spelare som nog kan tänka sig Sverige. Minns en av finska ligans bästa backar Rantakari som valde spel i Modo förra året, och som sagt att han vill tillbaka till Sverige.

Ja, bra spelare är välkomna, oavsett härkomst. Problemet är ju bara att HV inte lyckas fullt ut med transatlantvärvningar. Vi har haft spelare som Krog, Christensen, Campoli och Abbott på ledande positioner de senaste åren. Det har trillat in en del poäng, men de har inte lett laget så som man önskat och förväntat sig.

Problemet ligger som jag skriver i första hand hos HV själva. Vi har inte tillräcklig kompetens för att hitta de där RIKTIGA toppspelarna från Nordamerika. Och när man inte har den kompetensen tycker jag man gott kan försöka med någonting annat.

I tråden om speladrömmar får man tydligen inte drömma för dig lr :stuck_out_tongue: :laughing: :laughing:

Nä, då är det nog du som helt enkelt inte är med i matchen. Att NLA och KHL sväljer många bra skandinaver är vida känt och ingenting fabricerat från varken mig eller Hult.

Växjö var ju ett lyssnade exempel. Ville Leino, Riga —> Växjö. Olli Palola, Vityaz —> Växjö. Tuomas Kiiskinen, Donbass —> Växjö. Teemu Laakso, Severstal —> Växjö.

Fyra finnar i Växkö och ALLA är värvade från KHL.

Jo jag frågade bara om status pga han ej spelat så förlåt för jag ställde motfråga och du tog åt dig. Jag ber om ursäkt

Bryan Schoen är också en kandidat till den titeln.

Hockeysverige.se rankar 15 allsvenska spelare som kan spela i SHL nästa säsong. En hel del fynd kan man nog göra här. Jag har valt ut två som jag tror skulle kunna vara utav intresse för HV till nästa säsong.

Intressanta lirare som inte gick till play off i NLA.

Roman Cervenka, Janne Pesonen, Mikko Mäenpää

Samt dessa spelare ligger utanför playoff i dagsläget tio poäng upp till play off

Bobby Sanguinetti (D), Drew Shore (C/RW)

Alla sägs vara skridskostarka och bör passa in i HV:s spelsätt!

Om jag inte minns helt fel så har väl Hv71 försökt värva/visat stort intresse för Mikko Mäenpää minst vid 2 tillfällen tidigare?

Skulle inte tacka nej till sanguinetti + shore på kontrakt även över kommande säsong. Rent forwardsmässigt tror jag man avvaktar med ullström annars tror jag ej man värvar nån forward utan isåfall en ledande back

Stämmer, iaf enligt svensk media som aftonbladet, expressen och Jnytt/JP.

Är det någon som sett någon träning med Ullström. Han är väl med och kör nu?
Vore kul med en rapport om läget. Kör han för fullt eller bara övningar utan kontakt. Hur verkar han?
Jag hoppas mycket på att han kritar på för denna säsong och två till även om han lyckas tjata till sig en NHL/KHL klausul.

Intervju med Lindbom förra veckan sa han att ullström är några veckor ifrån spelmoment

Skrämmande tyst ifrån Hv´s sida såhär nära deadline, ingen som hört något ?

Jo massor, men vi säger inget :wink:

Skämt åsido, så länge det finns tid, så finns det hopp, personligen har jag förväntningar på något rejälare än en Strömvall denna gången.

Det ullström annars tror jag det inte blir något.

M jag tycker skrämmande nog att truppen påminner om varandra, även den säsongen hade vi faktiskt ett bra lag som bara saknade det där lilla extra, iår är det precis samma sak fast vi har ett ännu bättre lag men något fattas för att bli det här riktiga guldhotet.

Precis som ZAIK i år tex, man var bra, man adderar 1 enda spelare och helt plötsligt är man gamla vanliga jobbiga ZAIK igen.
Edit: och idag värvade dom 1 till

Precis samma tror jag händer med Hv om vi bara adderar en grym PP spelare, vi kommer gå ifrån bra till guldhot!
(personligen vill jag se ersättare till både Laine och Reese) Våra backar är grymma som det är men 1 skada så säger jag inte
det samma och samtidigt har vi ingen bra PP back.

Inför nästa säsong, varför inte värva en kille som Jonathan Dahlén. Spelade ungdomshockey i HV innan han lämnade för Timrå. Endast 19 år gammal men en supertalang. Kan spela center och ytterforward, skulle kunna ersätta t ex Abbott. Gjorde det strålande i JVM tidigare i vinter och i allsvenskan den här säsongen har han hittills 35 poäng (20+15) på 39 matcher.

En spelare jag skulle vilja se i Hv nästa säsong är Rögles Ludvig Rensfeldt.
Bra ålder, duktig med puck, bra storlek.

Gjort en del poäng denna säsong.