Tråden om: HV71! (del 1)

Håller fullständigt med. Om vi får allt att funka, så blir Hv71 väldigt jobbiga att möta kommande säsong.
4 kedjor som skulle kunna gå in som första o andra kedja i många utav shl lagen.Och dessutom göra det bra.
Otrolig bredd på forwardssidan. Backsidan har jag sagt innan och står fast vid att den är bättre än guldsäsongen.
Målvaktssidan känns oerhört spännande och vi har för första gången på ett antal år fått in 2 målvakter som kommer tävla på riktigt om förstaspaden. Båda känns oerhört spännande o kommer sporra varandra.

Ser med tillförsikt fram emot kommande säsong, får vi allt att stämma så går vi en rolig vår tillmötes.

Vill tillägga att guldsäsongen så såg inte laget på pappret så bra ut. O diverse experter tippade nästintill uteslutande hv i botten.
Om jag ej minns fel så var det EN journalist som faktiskt topppade hv som svenska mästare, kommer dock inte ihåg. vem. Men nån från expressen tror jag. Däremot växte alla under säsongen. O under slutspelet så stämde allt. O alla spelade sin bästa hockey. Denna säsong lär de låta annorlunda, tror många kommer hålla hv som en av favoriterna när de dra ihop sig till att tippa säsongen.Om de är bra eller dåligt. Ja de får tiden utvisa.

Längtar som f-n till säsongen.släpp pucken!!

Håller med grabbarna ovan. Laget ser ruskigt intressant och kompelett ut.
Rutin i kombination med ungdom. Kreativitet samt tuffhet. Tror målskyttet kommer vara väldigt spritt och att vi kommer ha många runt 15 kassar, ett par stycken möjligen 20 tom.
Jag väljer det alla dagar i veckan före att ha 2 spelare som gör 24 mål var sen i övrigt ett icke fungerande LAG.

Första gången på länge vi kommer ha en väldig konkurrens om spaden. Tror Sandström kommer matcha Gunnarsson rätt bra.
BP och PP måste bli vesäntligt mycket bättre men det förutsätter jag att det blir med detta material och då man lär träna stenhrårt på det!
Ser fram emot nedsläpp!

Centersidan är väl enda riktiga frågetecknet. Kan Ljungh centra en förstakedja och leverera en hel säsong? Kan Andersson få en nytändning och hålla sig skadefri? Tar Gustafsson ett par kliv i sin utveckling?

Andersson är en läskig värvning… Kommer antigen bli success eller flopp. Beror nog mycket på honom. Hur taggad är han egentligen såhär på äldre dagar efter sina utlandsäventyr

Frågetecken finns men tror många kommer bli besvarade, kanske de kan ta ett tag att få ihop allt men tror allt löser sig. Om vi får igång Wännström så tror jag resten kommer automatiskt. Att ha 1-2 som gör mycket poäng har aldrig riktigt varit HV:s melodi utan alltid varit en maskin. Vi saknade lite av den där killing instinkten i avsluten förra året som vi hade under guldåret, mycket beror på tror jag vi tappade lite av självförtroende och ingen gick i bräschen under matcherna. Nu har vi värvat mer spelare som är ledande spelare på och vid sidan av isen. Önerud är tillbaka (även de kanske tar ett tag spelmässigt innan han är tillbaka), Thuresson, J Andersson och N Andersson har ledaregenskaper. Önerud är våran framtida kapten och han måste leda laget på banan (Thörnberg leder mer mentalt vid sidan av).

Ne får vi bara igång Wännström och Öneruds målskytte så kommer resten. Ljung och Anderrson kommer vara stabila centrar och kommer inte göra bort sig.

Försvarssidan är lite större än förut men ändå inte orölig, den är mindre rörlig än förra säsongen men tror den kanske var lite för rörlig för sitt eget bästa då vi hade otroligt svårt stundtals att trycka ifrån forwards att komma in på kassen. Det har vi åtgärdat nu, Persson den enda som ej är direkt rörlig.

Tror definitivt att Ljung klarar förstacenterrollen utmärkt. Kolla hans slutspel i våras. 1 poäng per match.
Brevid Önerud och Wännström kan det bara blu succé som jag ser det.

Frågetecknet är väl på Joakim Andersson men där får vi anta att J&J gjort en noggrann koll.Om inte så lär man inte vara sena med att stärka upp centersidan.

Sammantaget så känns det längse sedan man var såhär förväntansfull inför en säsong.

Släpp pucken nu!

Någon som vet om det blir någon ”all access” serie i år?

Jo, det blir av även i år

Min uppfattning mina tankar kring HV71 inför kommande säsong:

Jag tycker att HVs trupp ser ok ut. Man får ju komma ihåg att det är SHL, där alla talanger försvinner till NHL, alla näst bäst till KHL och hemvändarna väljer Schweiz hellre än svensk hockey. Så truppen ser ganska typiskt SHL-aktig ut. Den får inte min puls att rusa, varken i positiv eller negativ bemärkelse.

Silly har varit som vanligt. Några utropstecken och några frågetecken. Men mixen gammal - ungt, erfaret - formbart ser väl helt ok ut. Men jag tycker nog att HV håller sig till den röda tråd som jag tycker mig uppfatta och som jag brukar tjata om, nämligen äldre skadedrabbade spelare i kombination med allsvenska spelare som förväntas kunna hålla samma nivå i SHL som i HAS. Det bygger alltså som vanligt på en hel del förhoppningar. Får man ihop det kan det bli bra, men det kan också sluta med långtidsskador, omkastningar i laget, olika laguppställningar varje match osv.

Jag tror truppen med rätt förutsättningar och om alla förhoppningarna faller väl ut (alltså om att skadebenägna spelare ska hålla sig skadefria, de unga spelarna ska ta ytterligare steg och spelarna från allsvenskan ska klara av nivån osv) så kan man nog ta sig in nånstans runt plats 4-5 i tabellen. Får man en liknande utveckling som förra säsongen (vilket inte var helt omöjlig att förutspå faktiskt) så lär tabellplaceringen bli ungefär densamma, med en slät figur i slutspelsammanhang som följd.

Men det är egentligen inte truppen som oroar mig. Det som oroar mig är lagledningen i första hand och klubbledningen i andra hand. Johan Lindbom har på sina tre år i båset inte fått till tre av de mest kritiska delarna i spelet överhuvudtaget, nämligen:

  1. Ett grundspel värt namnet. Nuvarande spelidé med att till varje pris spela sig ur egen zon och att hela tiden dumpa in pucken i anfallszon är enligt min uppfattning helt inverterad och fullständigt ineffektiv. Den fungerar väldigt dåligt och resulterar oftast i att man antigen blir fastcheckad i egen zon, eller hamnar ute i sarghörnen i anfallszon. Gör tvärtom! Dumpa ut ur egen zon när man är satt under press och spela sig in i anfallszon så att man har kontroll över pucken!
  2. PP otroligt ineffektivt. Guldsäsongen sattes rekord i antal mållösa PP på raken. Förra säsongen var inte nämnvärt bättre…
  3. BP väldigt stillastående med en passiv uppställd fyrkant där ingen sätter press på puckhållaren.
    Förutsättningen för att dessa tre saker ska kunna fungera är ett bra och distinkt passningsspel. Det har jag saknat i flera år nu, och det blir bara sämre och sämre.

Jag tycker inte heller att lagledningen hanterade skadeproblematiken förra säsongen på ett bra eller förtroendeingivande sätt. Man kastade om i alla kedjor i match efter match beroende på vilka man spelare man hade att tillgå och i princip ingen kedja eller delar av kedjor behölls intakta. Inte konstigt att det saknades kemi mellan spelarna under sådana betingelser. Sen tycker jag att efterspelet av säsongen osade kamratförening, kravlöshet och obefintlig vinnarkultur rakt igenom hela föreningen. Lika stor besvikelse att konstatera att det saknas eldsjälar i föreningen, som att konstatera de rent sportsligt dåliga resultaten. Detta har faktiskt gjort att jag nog aldrig kännt mig så ointresserad inför en säsong som nu. Hoppas det ändras när det drar igång…

Jag tycker det är väldigt svårtippat inför säsongen. Lång försäsong är ett plus, men intakt lag- och klubbledning ett stort minus. Hoppas på att man kommer på plats 4-5 nånstans, men tror tyvärr att man hamnar utanför topp 6. Hoppas jag har fel.

Hmm. Intressant av shitkicker. Men hur skall man kunna spela sig in i anfallszon med kontroll om man inte har kontroll på pucken ut ur egen zon? Jag är övertygad om att de två delarna hänger ihop. (Sedan är det bättre att dumpa än att förlora pucken. Gäller även på offensiv blå) Och det gäller nog att man lyckas hjälpa varandra. Det är lätt att skylla på någon som missar eller inte får iväg förstapass. Men svårare att se vem som inte visade sig eller tog den ena eller andra åkningen.
Punkt två och tre räknar jag iskallt med vara helt annorlunda i år. Kanske inte så vi når upp till rekord åren eller ens dominerar ligan. Men jag räknar med att vara på övre halvan på både PP och BP. Och tror på topp4. Det har vi värvat material för.
Så jag känner precis tvärtom mot dig. Jag har inte sett fram emot en säsong så här mycket på hur många år som helst. Visst, lite skräckblandad förtjusning kring vissa värvningar och flera skadelägen. Men jag väljer att se det som potential snarare än risk. Det är ju som du skriver SHL det gäller.

Jag förstår hur du tänker. Det är säkert så att spelarna ibland har haft svårt att värdera tillfällena när man ska dumpa/spela sig in/ut ur egen zon och anfallszon. Men det var alldeles för ofta jag såg spelare åka sakta i egen zon, letandes efter ett passningsalternativ, få en rättvänd motståndare på sig, bli av med pucken och få en livsfarlig målchans mot sig alt. att man hamnar ute i sarghörnorna i anfallszon och bli av med pucken, för att det skulle vara ett undantag eller slumpen.

Men oavsett så borde lagledningen sett, uppfattat och rättat till detta. För som sagt, det förekom i varenda match och var lika ineffektivt framåt som farligt bakåt.

Respekterar din åsikt kring laget 18/19, men håller inte alls med. Tolkar jag dig rätt gillar du inte HVs värvningsupplägg (“spelare som är skadebenägna/obeprövade”). Skadebenägna spelare innebär såklart en risk och finns det likvärdiga spelare utan skadehistorik är valet enkelt. Att värva obeprövat (utvecklingsbart) tycker jag inte behöver vara ett problem, så länge laget inte står och faller med spelaren (läs 17/18).

De unga spelare vi värvat kommer inte ha en “viktig” roll i laget, till skillnad från förra året (t.ex. Ejdsell). Spelare som Lehtonen, N.Andersson, Önerud, Thuresson, Ljungh, vet vi håller hög SHL-klass. Så att Hult endast skulle ha värvat ungt och skadebenäget håller jag inte alls med om. Snarare tvärtom.

Och att det inte skulle finnas ett grundspel värt namnet tycker jag känns helt fel. HV har ju de 2 senaste säsongerna levt på spelet i 5mot5, med hög intensitet och aggressivitet. Det var det spelet som låg bakom framgången 16/17. Som du skriver är det ju i special teams HV misslyckats (där jag tror N.Andersson kommer bli väldigt viktig nästkommande säsong). Att du sen tycker att HV bör dumpa pucken ur defensiv zon så fort man blir satt under press, men samtidigt spela sig in i offensiv zon känns inte som ett framgångsrecept. Spelet med puck i egen zon anser jag är det som lägger grunden till en bra offensiv, istället för att man ska hafsa iväg pucken och hoppas att någon lyckas snappa upp den.

Personligen tycker jag att laget ser väldigt spännande. Såg honom bara i kvalet, men Didrik Strömberg tror jag kommer bli en riktig publikfavorit. Väldigt rejäl och kraftfull back som utifrån vad jag sett ger 110% för laget. Såhär inför säsongen är jag väldigt positiv. Skulle förvåna mig om vi inte slutar topp 4 i serien.

Vad jag försöker säga är att när det dumpas för mycket, eller när de fastnar i egen zon som du beskriver så är det oftast inte den spelare som har pucken som är problemet.

Plats fyra-fem låter realistiskt tycker jag också. Många bettingsidor håller med och placerar HV på plats fem-sex. Personligen sätter jag störst frågetecken för centersidan och special teams.

När det gäller lagledningen har de ju i och med guldet bevisat att de kan leverera. Speliden det året var det inget fel på. Ett urstarkt och uppoffrande försvarsspel som offensiven kunde byggas på. Ett lag med bra sammanhållning utan fixstjärnor som helt köpte denna relativt enkla spelide. Passar den nya truppen för samma spelide och om inte har lagledningen förmåga att justera den så att den passar för det material de har den här säsongen?

Ge oss en poängspruta center så är guldet vårt

Mycket intressant fråga! Det är precis den oförmåga att anpassa spelidén till tillgänglig trupp som lagledningen visade förra säsongen som är den enskilt största anledningen till mitt låga förtroende för dem. De tragglade på med samma saker hela förra säsongen trots att det inte fungerade. Jag uppfattade i princip noll anpassning. Visst är kontinuitet viktigt, men man måste ju också ha förmågan att åstadkomma förändring när vald väg inte är framkomlig.

Förra årets trupp klarade inte av Lindboms intensitet och fysiskt jobbiga spelidé då den var alldeles för tekniskt uppbyggd (Wännström Sweat Tedenby Ejdsell engvall). Lindbom fortsatte med sin spelidé och trodde man kunde förändra de tekniska spelarna till en annan speltyper och det funkade inte. Förstår tanken då vi var väldigt truppiga i de under guldåret och syntes i PP. Lindboms intensitet funkar inte alls i PP. Nu har vi värvat mer fysiska och intensiva spelare igen men har kvar en viss teknisk skicklighet och tror denna trupp klarar av Lindboms spelidé bättre. Vi har teknisk skicklighet kvar och hoppas vi får igång PP.
Försvaret är bättre defensivt iår men mindre rörliga kanske då vi har större backar iår men de bör vara bättre då vi hade otroligt svårt att hålla bort spelare från vår målvakt.
Min stora fråga är håller vår centeruppställning? Upp till bevis för ljungh och Andersson. Sen håller målvaktsparet? Nu upp till bevis för Gunnarsson att visa han är en 1 målvakt i SHL.

Tror ej detta är en guldlag idag men man vet ej hur alla utvecklas men om vi skall gå för guld får Hult öppna sparbössan för lite spets behövs för guld. Om vi får massa skador igen och missat slutspel och sen är man glad för man gjort några miljoner i vinst igen som de blev förgående då skall hela ledningen och tränarstaben bort. Blev riktigt besviken hur man hanterade förra säsongens resultat, kändes som man inte brydde sig för man missade slutspel och bara var nöjd för man fick en bra vinstutdelning pengamässigt.

Sen tror jag att n.andersson kommer göra vårat PP mycket farligare pga vi saknat en riktigt bra PP back de senaste åren. Speciellt avslutare N Andersson och Ytterell åtgärdar de förhoppningsvis.

Jag håller helt med. Det är ofta pga avsaknad av passningsalternativ för puckförande spelare som de farliga chanserna och spelvändningarna bakåt skapas. Och det beror, precis som du säger, främst på att spelarna utan puck inte visar sig eller inte gör sig passningsbara i tillräcklig omfattning.

Men vad skrev jag i första inlägget som du tycker motsäger den här uppfattningen? För jag tolkar att du ser en motsättning i våra uppfattningar som inte jag ser.

Shitkicker: Kanske inte direkt en motsättning. Men jag gillar inte att man fokuserar kommentarer kring symptom eftersom man då ofta kommer fram till fel lösning.