Tråden om: HV71 (-2)

För oss som inte har insta, vad mer specifikt har dessa profiler kommenterat där? :slight_smile:

Ove Thörnberg skriver följande kommentarer till förlängningen av Davidsson:
“Då är sekten komplett igen”
Han får då frågan om han är besviken.
Svaret lyder: Det är bara förnamnet följt av en emoji som spyr.

HV har lagt upp Instainlägg ang. Davidssons förlängning.

“Ove Thörnberg” kommenterar:

“Då är sekten komplett igen” följt av en tumme ner.

Tack hörni! :slight_smile:

Men knepigt sätt att spy galla sådär ändå…? Luktar unket…

Det finns flertalet inlägg på insta och Facebook signerat Ove Thörnberg.
Bla tumme ner på Niklas Rahm att han borde fått gå när Lindbom fick kicken.
Några väl valda via Facebook tror jag? När Martin blev av med kaptensbindeln.
Nu idag att sekten är komplett.

Ja, man kan tycka vad man vill. Trots allt anmärkningsvärt hur nuvarande ledning lyckats bränna broar till stora delar av vår historia. Stillman, Olausson, Lindbom och nu familjen Thörnberg.

Det är bara att konstatera att det finns ett HV före 14/15 och ett efter. Jag vet vilket jag väljer.

Intressant att Ove väljer att kalla det för “sekten” för övrigt…

Ser att någon kallar Ove för barnunge i kommentarsfältet. Urlöjligt. Spelare läckte till pressen ang. AJ. Då hyllades de snudd på unisont utan närmare eftertanke på den negativa publicitet som HV fick . För att inte tala om Pettan som påhejad rantat loss om AJ i sociala medier genom åren. Att Ove nu uttrycker sin åsikt, om än kanske inte helt genomtänkt, är hans fulla rätt. Det är ingen “social verksamhet” hette det när Thörna och Sundh inte fick nytt kontrakt. Samma gäller väl då i det här fallet? Föreningen ska kunna ifrågasättas, och det oavsett om synpunkterna kommer från supportrar eller gamla spelare.

Det här gör mig än mer övertygad om att Hult och ledningen har fört föreningen in på fel väg. Man har medvetet eller omedvetet kapat banden till det som en gång gjort HV framgångsrika. Man har förlorat sig i sin blinda tro på det man tror är “rätt”.

Valet 2014/2015 i och med AJ-gate kändes så självklart. Nu framstår det än mer som att man valde mellan pest eller kolera.

Stillman och Olausson valde att ta parti med AJ och ansåg att han hade rätt. Den stora konflikten där var ju inte Hult vs AJ utan en stor del av spelartruppen vs AJ. Däribland en av oss alla väldigt högt aktad spelare som valt att mer eller mindre smidigt uttala sig efter det hela. AJ var från början Stillmans gubbe. Men när allt kom till daga så hade broar bränts hur ledningen än hade agerat och till störst del tack vare den föregående ledningen.

Oves närvaro på sociala medier är som en karikatyr av en riktig hockeyfarsa, sonen gör aldrig fel och det är alltid en tränare eller någon annan som är idioten. Inte grundat på den här incidenten enbart. Att Ove väljer att svärta ner sitt namn hos många supportrar är hans val och i det här fallet mer förståeligt än tidigare fall. Även om bägare fyllts på med droppar över tid. Ibland kan man faktiskt kosta på sig att ha tålamod med folk och överseende när folk bearbetar tråkiga händelser.

Tycker ändå någonstans att man kan kräva mer av en ex-kapten (Martin) än att gå och snyfta i media. Han är större än så. Att Ove skriver som han gör, får ju stå för honom och tycker bara det är onödigt, även om han självklart har all rätt att tycka. Thörnbergs har ju aldrig varit några skickliga mediatalare, utan låtit inställningen på isen och skottet tala.

Tror förövrigt att man hade planerat för ett värdigare avsked på både Thörna o Sundh än vad som blev, men nu blev ju allt på ett sätt ingen var redo på, men bara för det kan man ju inte förlänga kontrakten, utan det ska ju ske på sportsliga grunder. Den diskussionen lär leva vidare och jag gillar att man vågar ta de svåra besluten, men har svårt att se att ingen av #13 o #10 hade mer att ge än tex Holmström, eller Ikonen.

Jag har inte sett någon bro som bränts kring Lindbom? Om det var Stillman, Olausson som självbrände sin bro eller om HV gjorde det låter jag vara osagt, men jag tror inte det är rättvist att ta med Lindboms avsked som ett exempel i paritet med detta.

Jag tycker inte det är urlöjligt att kalla Ove för barnunge. Det är en adekvat beskrivning av att gå in på sociala medier bara för att visa missnöje och försöka sprida osämja. Vill man få ur sig sin del av storyn eller liknande kan jag inte tänka mig att det är svårt att arra en intervju med en reporter, alternativt skriva ett mer intelligent inlägg på facebook etc. Att bara gå in och skriva “buuuuuuuhu” utan någon kontext, det är vad barn gör. Jag skulle uppskatta att höra deras version, det skulle hjälpa dig och mig att förstå vad som försiggår istället för att läsa i teblad och ALLTID komma ut med samma analys som innan, likt man redan avgjort ärendet.

Du är mer å mer övertygad skriver du, men jag tvivlar på det då jag nog inte tror du kan komma högre i den kategorin, om än asymptotiskt, men jag skriver inte detta för att vara konfrontativ, utan jag vill vända på det: Vad skulle krävas för information för att du skulle få mer tilltro till ledningen? På riktigt.

Vad gäller thörna så var jag extremt snabbt ute med att kritisera HV för sättet de släppte detta på. Jag tyckte och tycker det är märkligt. Något måste ju ligga till grunden för detta. Förslag på anledningar som jag gissar:

  • Hult mfl är usla på personalhantering, de fattar inte vad de gör/tog för lättvindigt på uppsägningen.
  • Det ligger en schism å pyr mellan thörna och ledning/coacher

Utanför detta, i en normalfördelad population, så kommer det alltid att finnas vissa individer som sticker ut i sin reaktion/beteende. Vi är chockade för att vi inte är vana vid dessa utspel, samt att det råkar vara en hjälte som är huvudrollsinnehavare (två, pappa oxå).

Ja, jag tror HV har gjort det dåligt i deras hantering, men jag gissar även att herr thörna kanske inte ligger i mitten på normalfördelningen. Detta har vi dragit nytta av på planen under tiotals år, nu får vi se en annan sida av det myntet.

Ove får såklart tycka att HV har gjort fel, men att gå ut och visa det på det här sättet känns kanske inte som det mest genomtänkta och mogna, nej. Han kritiserar ju klubben för att vara en sekt, samtidigt som det han vill är att Martin ska få ett nytt kontrakt bara därför att han är en HV-kille och heter Thörnberg? Hallå?!

Spelare med bultande hjärtan och lång klubbhistorik har fått lämna föreningar förut, och det kommer hända igen. Sällan ser man den här typen av reaktioner. HV har en ny tränare. Han ser ingen plats i laget för Thörnberg. Det köper jag, jag hade heller inte erbjudit nytt kontrakt. Det finns olika sätt att ta det på, och jag gillar inte det här sättet.

För mig handlar det inte om att han inte får, eller att han svärtar ner klubben. I mina ögon svärtar dom mest ner sig själva. Synd att avsluta två så fina HV-karriärer så.

Diabolics. Lindbom var ju inte helt nöjd med ledningen när han fick kicken. Har inte längre någon kontakt med HV om jag fattade det rätt. Känns som en bränd bro.

Vill inte heller vara konfrontativ. Men i fallet AJ är du ju extremt övertygad. Jag säger inte att du har fel. Men vad är skillnaden? Varför kan du ha din starka tro i det fallet? Där är du ju långt från nyanserad.

Lägger man ihop ett och ett sedan Hult tog över och senare den nya styrelsen är det ju bara att konstatera att vi kan se tillbaka på några väldigt turbulenta år.

  • AJ-gate. Där grunden till allt handlar om att Hult och Davidsson förlängde bara några månader tidigare.

  • Två sparkade tränare.

  • Fem missade målsättningar.

  • Brutna spelarkontrakt.

  • Camara-gate. Oavsett vad som ligger till grund för beslutet är det ytterligare en plump i protokollet. Det fanns säkerligen goda grunder till att sparka honom. Men hur tänker man när man värvar en spelare som blivit kickad två gånger inom loppet av några år? Varningsklockorna fanns ju där.

  • Relationen med Ullström. Varför har man inte någon kontakt?

  • Thörnberg och Sundh-gate

  • Familjen Thörnberg v HV

Jag vet inte vad du ser. Men jag ser en klubb som inte direkt är i harmoni.

Nej, det är inte en persons fel för att några träter. Men det är några plumpar för mycket nu. Eller vad säger du?

Jag håller med dig till 100%
Ove hade kunnat formulera/uttrycka sig bättre, Men det är väldigt intressant att han benämner HV71 som en “sekt”
Många av oss fans har ju pratat om att HV71 är Shls nya familjen efter FBK. Ingen rök utan eld.

Jag har fortfarande väldigt svårt att begripa 3 nya år på Hult.
Målsättningen är missad alla år utom 1, + En hel del högst tveksamma rekryteringar som hade kunnat undvikas med några samtal+ bättre scouting(Ytterell,OByrne mfl)

Nu har klubben valt att fortsätta med Hult och självklart respekterar jag det beslutet. Men jag har väldigt svårt att begripa varför och på vilka grunder?

Det går absolut att argumentera för att det var omdömeslöst av Hult att förlänga AJs kontrakt. Men upproret från spelarna kom efter förlängningen och om ledningen inte hade den kännedomen så är det också en väldigt förmildrande omständighet.

Oavsett är det irrelevant för vad som sedan skedde, för oavsett förlängningen Hult skrev med AJ så hade han kontrakt över säsongen efter redan innan. Stillman skrev honom på två år när han kom och han sparkades efter ett år. Jag tycker därför att det är väldigt orättvist att tillskriva den händelsen Hult. Jag ser själv inte hur han kunde agerat utan att broar hade sprängts. HV förde samtal med Olausson och Stillman för att man ville ha dem kvar trots allt. Men de valde själva att lämna klubben bakom sig.

Nu hade väl AJ 1+1 och det var Hult/Davidsson som valde att nyttja det där optionsåret. Om det kom till deras kännedom efter är det ja, en förmildrande omständighet. Men det handlar ju också om fingertoppskänsla. Vad fick de för signaler? Det kanske vädrades missnöje långt innan som vi inte har någon aning om? Vi vet inte. Vad vi vet är att de var inblandade i det kanske mörkaste kapitlet i HV:s historia.

Hur som. Som vi ser går det säkerligen att diskutera varje enskild punkt. Ledningen kan försvaras i vissa fall, i andra inte. Men då missar du den större poängen jag försöker få fram. Sett till helheten har det hänt alldeles för mycket skit kring HV de sex senaste åren.

Och då menar jag att man måste börja titta på om det finns någon gemensam nämnare? Vilka har styrt HV sedan 14/15? Vad har hänt sedan dess? Varför upprepas skiten år efter år?

Det finns många sidor på detta.

- Kunde HV skött detta bättre?
Självklart, att legender som Sundh och Thörna känner sig felbehandlade ska inte få hända. Här skulle man kunna jämföra lite hur FBK behandlade Nordström och Frögren t ex. Där hörde man inget gnäll alls.

- Är Hult och Davidsson dåliga på personalhantering?
Jag tror inte, det hur många har inte gått in och lovordat hur man blir stöttad då man kommer till HV? Senast Lias.

-Skulle Thörna och Sundh varit kvar i HV på sportsliga meriter?
Ytterst tveksamt när man nu försöker föryngra och spettsa lite. Det finns liksom inte plats för dem i laget.

-Har Hult och Davidsson svårt att kommunicera svåra beslut?
Kanske? Man borde redogjort för Thörna och Sundh att de helt enkelt inte passar in i nästa års lagbygge i ett tidigt skede. Och sedan redogjort för dem vad det finns för roller i HV efter karriären.

-Är Ove den skarpaste kniven i lådan?
Definitivt inte :slight_smile:, men han är en go gubbe och HV hjälte som har rätt till sin åsikt. På något sätt är det ganska skönt att se hur Ove står upp för Martin utan någon som helst tanke på konsekvenser, den typen av gubbar ska vi värna om i HV familjen. Ger lite Glenn Hysen vibbar. Också viktigt att det kommer fram kritiska röster, alla ska inte bara stryka medhårs. Behövs en extern kravställning också.

Precis så tänkte jag, dubbelmoral deluxe från Thörnberg senior.

Känns orimligt att inte ta med säsongen 13/14 i en sådan summering. Det var ett fruktansvärt år med flera felaktiga eller rent av dåliga rekryteringar, spelare som var tänkta att ta en given plats var för dåliga eller sparkades tidigt, lån och panikvärvningar för vi låg sist i tabellen, mängder med skador och avstängningar. En del saker var otur men den säsongen hade lika gärna kunnat sluta med degradering, vi låg sämre till då än vi gjort de 6 åren efter det.

Håller med, det jag får fram är att han har inget emot att/om HV “är en sekt”, det han är förbannad på är att Martin Thörnberg inte ingår i den sekten isåfall. Det var väl fan ingen som blev förbannad på Martin när han drog till KHL under sin prime för att tjäna pengar, så varför han och/eller hans farsa skulle bli förbannade nu fattar jag faktiskt inte. Besvikna, absolut, bittra…jadå, men detta känns bara löjligt faktiskt.

Det är väl dock väldigt få tränare som är helt nöjda efter att ha fått kicken. Här känner jag dock att Ove har en poäng med sitt sekt-prat. Sekt är givetvis ett för starkt ord, men det känns som att det är såna här konflikter som uppstår när det blir till någon sorts merit att ha varit med i föreningen länge, för handen på hjärtat och ett SM-guld till trots, så tror jag vi är överens om att Lindbom var inte redo för uppdraget och en annan person med samma meriter men utan HV-kopplingen hade inte haft en snöbolls chans i helvetet att få jobbet. Kanske är det därför det kan uppfattas som att det bränns många broar nu, för att man har insett detta och så har man tagit det för långt åt andra hållet istället, så nu har det blivit en belastning snarare än en merit att ha en historik i klubben? Spekulationer så klart, men kanske inte helt orimligt?

När jag kollade nu stod det två år i hans presentation vilket dock skulle vara konstigt om det bara var 1+1. Men jag minns inte detaljerna så noggrant och hittade inget om att det skulle varit 1+1. Jag högg på just den punkten för att jag tycker det är en väldigt allvarlig anklagelserna och jag tycker skuldbeläggningen är orättvis på den.

Jag hade helst också sett att Hult inte hade fått förlängt och att många saker inte skötts tillräckligt bra. Men känner ändå att han inte ska lastas för saker som inte han haft så mycket att göra med heller.

Helt ärligt, vem bryr sig? Ove Thörnberg, om det nu är han, kallar HV en sekt på insta efter att hans son inte blivit erbjuden ett nytt kontrakt - noll logik som ni varit inne på. Tycker dock inte man kan, eller behöver kräva det av Ove, 58. Man behöver inte blåsa upp det till värsta grejen, för det är det inte. Inläggets orimlighet hintar väl ganska tydligt om att argumentet som sådant inte är relevant, om Ove inte är korkad, utan snarare det underliggande missnöjet med HVs hantering av Martin. Där tycker jag det är rättfärdigat att kritisera klubbledningen. Inte att man inte erbjöd en förlängning, utan att man borde kunnat lösa ett värdigare avslut. Tror det väldigt hastiga och abrupta avslutet på säsongen försvårade möjligheterna till någon form av avslutningsceremoni. Hade M. Thörnberg haft samma reaktion om han blivit hyllad i Kinnarps efter ett långt slutspel? Mitt svar är nej. Man kan också ställa sig frågan varför Sundh inte haft samma reaktion som M. Thörnberg, om klubbledningen nu hanterat situationen så dåligt?

Och att vissa fortfarande vill dra upp AJ, såhär fyra år senare… Att skylla AJ-gate på Hult och Davidsson är lika inkompetent som Ove Thörnbergs insta-inlägg.