Tråden om: Ståplats!

Är det bara jag eller har klacken börjat extra bra i år?

Tycker att de 2 matcher som spelats i Kinnarps att det varit riktigt bra stämning och ljudvolym på alla repriser och sammandrag plus de matcher man sett i efterhand!

Bygg vidare på detta!

Rätta mig om jag har fel, men HV har ju bytt ut alla sarger i Kinnarps och därmed micat om med bättre micar i hela arenan också.

En grej jag noterat tidigare år när jag sett på tvn är att jag tänkt att “vad tysta klacken är idag”, för att sedan gå in på forumet och läsa att det var “riktigt bra tryck idag” & “Stor eloge till north banks som höll stämningen på topp”. Alltså tror jag att ljudet från klacken ut i tvn har varit väldigt bristfällig tidigare år, men något man åtgärdat nu.

Igår var det ju serielunk över stämningen tycker jag. Några få bra insatser men över lag tycker jag att det var rätt dåligt.

Måste tyvärr säga att trycket på hemmastå är riktigt dåligt, det är bra periodvis med överlag är det än av de sämsta klackarna i Sverige om man frågar mig. Detta är enbart min åsikt då jag ser alla matcher i kinnarps och det är just det jag grundar det på. Klacken sjunger samma ramsa i säkert 5 minuter, och känns som det är 3 ramsor som sjungs mediokert matchen igenom. Jag vet att dom kan bättre för det bevisade de i slutspelet i fjol. Känns som det behövs någon form av nytändning man måste få igång alla på stå då det känns som det bara är ett 50 tal som sjunger resten står tysta och kollar. Detta är ett kollektivt problem men det är även upp till individen. Men klacken känns allmänt trött och omotiverad.

SKÄRPNING! Bättre kan ni!

senast mot skellefteå var de tomma ytor som ett hav på hemmastå! hur kan de se ut så i omgång 2!? SÅ brukar de se ut i serielunken i November en Måndagkväll mot Mora. men inte i omgång 2! Så lite folk som de var i Torsdags har de aldrig varit i KA tror ja.

Håller med dig. Det var inte värdigt en förhandstippad toppmatch. Men slutet av månaden osv, då är det lite mindre med folk. Hoppas på bättre tryck imorgon. Löning och AIK. Borde locka lite folk.

Förövrigt, vad har hänt med våra capo?

Var bättre tryck när legendaren Barota höll i trumman.
Den tiden saknar man :slight_smile:

Barota står väl i klacken nu igen eller så har jag sett totalt fel två matcher irad…

Visst står Kaspari Barota på hemmastå numera igen, men han trummar ju inte.

Helt rätt. Barota är väl synlig emellanåt men klacken var så vida bättre på Klapp&Klangs tid. Då var det tryck och fokus på laget. Och man gav aldrig upp. Stödde HV i alla matcher oavsett vad det stod. Nu är det alltför stiltje och tyst och när laget som bäst behöver stöd så står alltför många med armarna i kors och deppar.

Det vär väl knappast Barotas förtjänst? Generellt sett så var vi många fler aktiva på ståplats förr mot vad vi är nu. Det tror jag är den stora skillnaden. Många profiler ifrån förr har av flera olika anledningar försvunnit ifrån A-stå. Tråkigt.

De som påstår att det var bättre tryck förr tack vare Barota, har förmodligen aldrig stått på ståplats…
Som Razz skriver så var det ju många fler aktiva då, jämfört med nu!
Nu är det en extremt liten grupp som håller uppe sången på läktaren, då tyvärr klacken består till 80% av barn och folk i övre medelåldern som inte bidrar ett skit.

Det var klasskillnad då mot nu. KlappKlang hade en hel långsida till förfogande. Ett evigt pumpande med trumma och ramsor för att heja fram HV. Och gick det emot ja då pumpade man på ännu mer. Nu hamnar armarna i kors och man är tyst. På senare tid är det besynnerligt roligt för många att häckla och håna motståndare istället. Barotas puls när han höll i trumman kommer aldrig att höras igen En sak är säker. Den gjorde att det maldes på ännu mer.
Motståndarna sa i intervjuer att det var mardrömsarenan. Rosenlundshallen för där är volymen som en hårdrockskonsert. Man kan inte ge order under spelet utan man får ta direktiven i pausen mellan perioderna.
Tyvärr är det som sägs mest yngre men också medelålders javisst men också FUB som har en stor grupp och det behövs lite mer drag. Jag var med på den gamla tiden och har stått på ståplats i nya arenan också men har inte trivts.
I gamla klacken så var det mkt 15-30 åringar som drog järnet. Över 30 så var det goa gubbar som inte höll tyst.
Där jag har suttit så har vi tjatat upp gubbarna som sitter runt i kring så vi har bildat en sittplats klack :laughing:

Väl skrivet mrcadaza.
Det var just detta som jag menade och visst kommer du ihåg Lars-Åke Broo även kallad Bamse som tragiskt nog gick bort i augusti.
Stod oftast mitt i klacken med hög hatt och styrde klapp och klang med sin unika dirigentpinne. Vill minnas att han även delade ut sångtexter strax innan match start. Finns fler sköna lirare från den tiden. Det var tider det…
@ #21 Har trots allt en gedigen ståplats erfarenhet så tagga ner lite innan du skriver. mvh sir Ward

Ja vem minns inte Bamse som var med förr??
Lite orginella goa gossar. Vad finns det nu?
Jag vill se en klack som har fullt fokus på HV och ta gärna in trummor och dån för buller och bång ska det vara och taktfasta handklapp och ett evigt tjatande om hvblå som är dom bästa.

Kom nu på en annan hjälte nämligen Tobbe punk som senare gick med i Hammarby.
Kör pm.

Ok jag överdrev lite, men det jag ville få fram var att Barotas eviga bankande inte alltid gynnade klacken i stort…
Den faktiska skillnaden nu och då är ju att klacken var mycket mer röststark förr tyvärr, och klacken kanske hade varit ännu bättre med en lite mer diskret trumma.

Den stora frågan, hur man ska vända den dåliga trenden som är? Klacken har tyvärr blivit bortskämd med klackledare, så utan klackledare blir det ännu mer dött på läktaren.

När ni säger “klacken var bättre FÖRR”, menar ni under rosenlundstiden?
Om ni gör det så är det inte så konstigt. Det är ju ganska självklart att det låter mer om 50 personer sjunger i en så pass liten hall som Rosenlundshallen enda var än om de 50 personerna skulle sjunga i Kinnarps.

Nej det är ju inte rättvist att jämföra! Men det har varit mycket bättre i KA också, skulle vilja påstå att de senaste två åren har varit ett rejält tapp…

Att jämföra dagens A-stå med hela långsidan i gamla Rosenlundshallen på 80-talet är ju som att jämföra… ja inte fan vet jag, men knappast en rättvis jämförelse iaf. . Utan att ha några egentliga vetenskapliga belägg så kan jag ju anta att Rosenlundshallen med sin “inåtsvängda”, hängande tak gav en helt annan akustik än KA vars tak buktar utåt.

Om man ska jämföra så tycker jag att vi får begränsa oss till 2000-talet då vi huserat på samma ställe i Kinnarps Arena. Tyvärr har även då stämningen blivit sämre om man tittar på de första åren. Det finns givetvis flera anledningar till detta. En är nog helt enkelt att alla blivit mer bortskämda med framgång och framförallt mer bekväma. Minsta lilla motgång och det börjar gnällas lite till mans tyvärr. Trummans vara eller inte vara samt positiva/negativa effekt kan vi ju älta fram till döddagar :slight_smile: Det stora problemet stavas antagligen BUDGET. Vi har en stor andel, oftast äldre, på A-stå som står där eftersom att sittplats är för dyrt och som inte har minsta lust att sjunga. Ofta fylls ståplats upp med gratis/billiga biljetter till högskolan eftersom HV självklart inte vill ha tomma läktare a´la VF. Det är heller ingen grupp människor med ett brinnande intresse för vare sig HV71 eller levande läktarkultur. Allt detta är förståeligt men inget som främjar läktarkulturen och det är, iaf delvis, ett fenomen som uppstått de sista åren.

En lösning, om det är möjlig eller ej vet jag inte, är ju att kanske göra något med akustikplattor eller liknande som för ljudet framåt mot isen och resten av hallen från A-stå? Tror tyvärr att mycket ljud bara “försvinner” i tomma intet.