Tråden om: Ståplats!

  1. Spridnigen är väl ändå rätt hyfsad? BC står där nere, “vi” står upp till vänster sett ifrån isen, sen är det ju några under klockan. Grejen är väl den att vi helt enkelt är för få samt att våran ståplats är lite dumt formad.

  2. Dialogen är HV är väldigt bra. Och framförallt då med Emil Danielsson. Här är det väl mest så astt det saknas konkreta förslag på vad vi ska göra för att förbättre stämningen. Vad ska HV göra? Vi behöver mer engagerat folk till ståplats helt enkelt.

  3. Lokalen är ju öppen 2h innan varje hemmamatch. Börja med att dyka upp där regelbundet. Sen så arrangeras ju tex julbord och vi har ett hockeylag som lirar en gång i veckan. Det bästa är nog att följa med på lite bortamatcher. Dels är det ofta bättre stämning än på hemmaplan sen så är bussresorna riktigt roliga.

  4. Går det att uppmana folk mer än vad klackledaren gör egentligen? Tycker att han manar på bra.

  1. Ja, men det känns lite tunt på högersidan upp från isen. Ovanför BC. Där jag placerar mig ifall jag är på plats. Man borde kunna sprida ut sig mer i gäng om 4-5 stycken för att kunna uppmana de som står tysta att delta i ramsorna. Naturligtvis med ett leende på läpparna.

  2. skönt att dialogen är bra, historiskt sett har jag uppfattat den som ganska svag? Kanske någon form av kampanj för att försöka sporra massan? “Sjung för HV” eller nått dylikt. Att man delar ut ett informationsblad med en enkel text och uppmanar folk att delta i den ramsan. Antingen under hela matchen eller under en viss period av matchen.

Håller mer om att mer engagerat folk behövs till ståplats men där gäller det att sprida informationen, här på forumet och ev på Facebook. Eller på matchen. Man måste nå ut till en större massa helt enkelt.

  1. Tyvärr är jag en fattig student och bor utanför Karlskrona, ca 25 mil från Kinnarps arena. Men jag försöker vara på plats så ofta som plånboken samt studierna tillåter. Om jag hade bott i närheten hade jag antagligen redan dykt upp i lokalen innan match, men nu när jag fått mera information kring det hela ska jag försöka närvara!

Har varit med på flertalet bortamatcher i Växjö och där gör ni alltid ett mycket bra jobb! Stämningen är fantastisk i klacken på bortaplan. Har ej blivit någon “LHC borta” än. Men förhoppningen är att klämma in det under säsongen.

  1. Jag tror du missade mitt syfte här. Ingen fara, mitt inlägg var väldigt långt. Min mening är här att klackledarna redan gör ett bra jobb! Men att folket, vi som står nedanför på ståplats uppmanar våra tysta “grannar” att delta med ett leende på läpparna och positiv energi!

Ps. Såg att mitt förra inlägg verkade lite kritiskt mot eldsjälarna i klacken, absolut inget illa mot er, ni gör ett lysande jobb! Men vi kan alla bli bättre på att skapa stämning. Det är viktigt med höga mål, för då når vi alla en högre nivå tillsammans! Ds.

  1. Klacken borde lysas upp med under intro, inte bara en centrerad liten rund strålkastare. speciellt när tifo vankas.

  2. DJn måste vara mer finkänslig. om vi bortser från alla spelavbrott och koncentreras oss på introt. Han spelar alldeles för högt och framförallt för länge. Visst… de dagar då det inte är någon vidare entusiasm från klacken kanske han har rätt att bröta på men de (få) gånger klacken är pigg och man känner… “idag blir det bra stämmning” så blir han väldigt kontraproduktiv när han maxar högtalarna så länge. Även om han säkert tror att han ökar stämmningen med hög musik… Någon borde tala om det för han, för han verkar inte fatta själv.

Svälj stoltheten och ha på er den blå matchtröjan. Det är prio ett.
Det är barnsligt att höra fans säga. Nej det blir för svettigt att ha en sån på sig.
Tror det är en av de gnälligaste klackarna i serien.'Vad ska göras mer? Serveras korv, dricka och popcorn i pausen? Och en bärbar potta kanske också?

Dom som sätter sig ner på ståplats är väl för tusan bara att dra bort. Snacka om att ha noll intresse.
Sen alla dessa äldre som bara står där för att det är billigt. Herregud. Skapa en pensionärsavdelning. sir Ward kan bli bas över den avdelningen :unamused:
Och alla dessa stå med armarna i kors. Jättebra.
Attitydförändring måste ske.

Och varför ha en DJ? Lite väl överdrivet och överskattat.
Klacken ska regera och då måste alla element hjälpas åt men om klacken är tyst ja då kan DJn ta över,

Ständigt detta tjat om matchtröja. Vad hjälper en matchtröja egentligen? Man är inte en “bättre” supporter bara för att man bär matchtröja eller för att man har flest souvenirer. Personligen tycker jag att matchtröjor i hockeyn inte är direkt snygga, därför använder jag ingen. För egen del räcker det med halsduk eller tex den vanliga, enkla, vita tshirten med HV-logga på bröstet.

Prio ett måste väl ändå vara att få fler att sjunga med i ramsorna? Även när det är lite segt på isen som förra tisdagen mot TIK. Om dom har matchtröja eller ej är väl skitsamma? Vi måste få fler att bli mer involverade. Det bästa enligt mig är att åka på bortamatcher. Då är mer eller mindre alla engagerade och det blir alltid bra tryck. Framförallt kan mandå verkligen få upp ögonen för hur jävla kul det är. Tycker nästan vi är bättre borta än hemma.

Ja se på flertalet klackar runt om i ES och i Allsvenskan. Där försöker fansen köra stenhårt med sin matchtröja.

Detta ständiga tjat om matchtröja. :wink:
Det är ju mer procent utav dom som har sittplats biljett som har matchtröja än dom som står i klacken och har matchtröja.
Ska man inte som fans visa vilket lag man tillhör eller ska man med bar överkropp eller vita tshirts stå och sjunga om HV?
Det är det jag menar.

Varför är det så svårt att iförd matchtröja mangla på med ramsor och hejarop konstant…
Det är bara en fråga eller ett önskemål, inte en order. :unamused:
Få fler att sjunga ja hur gör man det?
På bortamatcher är det ju inga problem för då är man i minoritet. Men undantaget den mäktiga uppvisningen i Cloetta Center där HVfansen ägde arenan.

Jag är helt på din sida. Matchtröjor känns som ett jäkla tvåmanstält när man inte kör hockeyskydd under…

Och som du säger - det viktigaste är faktiskt inte vad man har på sig, utan hur man beter sig.

Varför inte fixa lite skydd för då kan du både titta och samtidigt tackla :wink:

Själv kör jag “nästan” alltid matchjumper då man vill visa tillhörighet och det känns fan lite naket utan den
men det är som sagt valfritt. Att den är varm förstår jag inte alls för den är la knappast fodrad.

Slut på diskussion om matchtröja. Hoppas bara man slipper se den fula vita tshitrten.
Men om nu det viktigaste är hur man beter sig så är ju frågan vad klacken gör åt den majoritet som bara står och tomglor och petar näsan eller står med armarna i kors och fipplar med sin mobil matchen igenom?
Det räcker inte med ramsor för ramsor finns väl tillräckligt?
När det går dåligt så tenderas det alltid att bli knäppt tyst i klacken. Varför?
Se på intervjun på HVTV vad gamla Klapp % Klang gjorde när HV låg under med ett antal mål.

Apropå 2manstält. Kan man inte fixa ett tält dit man föser in alla dom som inte tillför ett smack på ståplats :unamused:

Eller så köper man en matchtröja som är 1 storlek mindre. :wink: Alternativt 2 beroendes på kroppshydda :laughing:

Problemet är att då slutar ärmarna vid armbågen :wink:

Problemet är att det inte är tillräkligt med människor som har tid just nu. Särskilt inte med tanke på hur biljettpriset ökat under en finanskris.

Sen har kinnarps arena lika bra akustik som himlen att jämföra med de gamla hockeyladorna.

Har inte varit på många hemma matcher de sista åren. Men man ser alltid samma gamla ansikten som sjunger, det är noll återväxt underifrån.

Vad som jag tror kan lösa lite, är en kampanj i samma anda som “Difs hjälte kampanj” fast med meddelandet Sjung för HV! inför en decibel mätare med mera. Och så kan de donare en ko eller nåt för varje match man slår nytt rekord.

Håller med till fullo! Var även tänket kring en kampanj som jag var inne och snurrade på, kunde dock inte komma på nått konkret exempel. En decibelmätare borde väll vara en billig och lätt investering? :slight_smile:

En till sak som jag är lite orolig för är hur HV71 ställer sig till ståplats, tror nästan själv det hade varit bättre att införa/ aktiv sittplats eller motsvarande. Men då skulle arenan sjunka ganska mycket i storlek.

Men kriget mellan klackarna existerar ju knappt längre dessvärre-

Idag mot clubben var det otroligt glest och dött på a-stå! Vi var endast ett fåtal som höll igång vilket gjorde så att det inte skapades något ordentligt tryck. Jag personligen anser att Hv - LHC är en toppmatch och hade hoppats på betydligt mer folk och tryck, men ack så fel jag hade. Något jag funderat på är ifall vi inte skulle ha två klackledare igen? De kan ha koll på varsin sida av ståplats och försök trigga igång människor som bara står där.

Det jag också la märke till under matchen var (ja, jag hatar silverköping med hela mitt hjärta med kan inte undgå ifrån att berömma dem) hur bra tryck deras “lilla” klack kunde få till några gånger. Jag har också saknat det där kriget, som nämnts tidigare, mellan klackarna vilket clubben bjöd till idag. Tyvärr var vi inte med och jag måste säga att vi förlorade slaget.

Som jag skrev tidigare är det väldigt mättat och omotiverat som det verkar, hur mår ståplats egentligen?
Ta ditt ansvar och sjung och skrik för det är ju det ståplats i grund och botten är till för. Att man sedan väljer ståplats för prisets skull är ju en annan sak. Höj priset eller sänk sittplats priset så man får en balans mellan de olika. Så slipper de snåla kärringarna och ungarna ställa sig där då står bara de som VILL stå där och vill sjunga och skapa ett bra tryck.

Sedan vet jag inte hur det funkar i rekryteringen till supporterklubbarna för sänker alternativt höjer priserna kommer mindre ställa sig på ståplats då måste man få fram folk som står där också… ja det är ett dilemma detta men samtidigt face the facts, trycket och ljudnivån är bland de sämre så är det bara. Se bara på Djurgårdens klack de hade ifjol(vet inte hur den är idag…) vilken passion, vilken idiotisk ljudnivå och så mycket hjärta och stöd. Nästan så man skäms själv om man jämför. Väldigt mycket oväsen och det är så det ska vara! Det ska vara kul att spela och gå på hockey. Spelarna får mer energi sägs det och även att man trimmar igång varandra när det är bra tryck. Lite kedjereaktion nästan, upplever jag det som iaf sen kanske andra uppfattar det på ett annat sätt.

Sittplats problemet har jag ingen lösning på men de har ju även dem ett visst ansvar att bidra tycker det är fel att gå på matchen och gnälla på enskilda spelare eller lag att de inte levererar så gör man det inte själv tycker det är en självklarhet att heja och skrika på matcher för det är trots allt en stor del i elitidrotten men jag tycker att vi har en medioker klack och arena trycket likaså. Bortastå överröstade klacken idag och sedan har det ryktats om att anledningen till att speakern ropar upp efternamnet också är just på grund av det dåliga stödet idag provade man att låta klacken ropa upp namnet igen och det gick inget vidare…

Nu säger jag inte att det är så bara att det är ett rykte och om det är så borde man se det som en väckarklocka? Jag menar på ett sätt är man ett lag uppe på läktaren också…

Nu har jag skrivit av mig lite och det är nästan bara åsikter som sagt

Jag tror största problemet är att generationsväxlingen inte fungerat.

Jag är även inne lite på biljettpriserna. 160kr för en ståplats är lite väl tycker jag. Säg att du även åker buss upp, utan busskort så är det 210kr för bussresa och matchbiljett. Lite väl saftigt med tanke på att vi åker till Linköping, Växjö, Göteborg osv för 250kr med NBS.

Det tror jag kan vara en av flera faktorer. Folk lägger helt enkelt inte dom pengarna på en tisdagsmatch mot tex Timrå.

Att bortamatcherna är billigare beror på att lagen får max ta 100kr för inträde för bortalagets suppotrar.

Jag är inne på att rabattera priset för sjungande. Föhoppningsvis anser de snåla smålänigarna att det faktiskt är värt att sjunga för ett rabatterat pris. Det är ju iallafall värt ett försök. Funkar det inte, då går man tillbaka till de usprungliga priserna.

Jag saknar glöden på ståplats. Så som det var när jag var mindre. Då var det coolt att stå på ståplats. Jag sprang alltid dit ifrån min sittplats jämte mamma och pappa. Då var beviset att man var på ståplats en obefintlig röst i skolan dagen efter…

Hoppas verkligen den störste genom tiderna får en hyllning och ett tifo vid matchen mot Timrå på Lördag!
Davidsson förtjänar det mer än någon annan.