Att lära sig ett lag - hur gör ni?

Ny säsong. Ett halvt nytt lag (igen).

Vad är era strategier för att lära er nya spelare och nummer?

Min strategi är att i all ödmjukhet börja med ett nytt nummer per match. Sedan brukar de sista kvarvarande gå lite snabbare.

Jag brukar titta på matchen sen slår jag upp numren på elitprospects på dom som stack ut. Vissa nummer lär man sig med hjälp av kommentatorn. Seppelä lärde man sig direkt tex.

2 gillningar

Går ganska fort ser man bara några matcher då sitter det ett sätt att se skillnad är tex. åkstil

2 gillningar

Brukar ha laguppställningen till hands på mobil eller datorn. Gör att man även lär sig formationerna och kan räkna ut vilken spelare det är även om inte numret syns.

Försöker fritt från huvudet efter en träningsmatch

31? Ortio

5 Sjöholm
6 Strålman
? Kaski
5X? Säppi
? Strandell
5X? Maalahti

17 Brännström
? Borgström
12 Träff

40 OSL
? OFM
21 Tedenby

75 Lenc
28/23? Nättinen
56 Foppa

11 Önerud
? Stakkestad
23? Lindbäck

Märkligt att jag inte säkert kan sätta OFM, Nättinen och Lindbäck med tanke på att de inte direkt är nya spelare.

2 gillningar

Plugga in nummer är bra! Jag kör mycket på åkstil och hållning. Då ser man spelaren och inte bara ryggtavlan. Vissa spelare har mer säregen stil än andra, så några är lättare att urskilja direkt, medan andra tar någon träning :blush:

2 gillningar

Sånt lär man sig efterhand. Kolla alla försäsongsmatcher och highlights så sitter de snart. Alltid kul att lära sig något nytt varje match…

1 gillning

När man väl lärt sig kedjorna brukar det räcka med att identifiera en på åkstil eller nummer och så går de övriga ofta ganska enkelt. Tedenby (tvärhand), Foppa (lite kutrygg) och André (puckhanteringen) brukar vara enkla att se.

Av någon anledning brukar jag alltid ha sämre koll på backarna. Sjöholm, Andrae och Hjalmarsson var enkla förra året, men resten flöt ihop.

2 gillningar

Bödkers stil stack ut rejält.

4 gillningar

Personligen så skriver jag ut dagens matchtrupp på papper från skrivaren - Och ställer samtidigt 7.5 an jämte i ögonhöjd med pappret. …Skämt.

Själv: googlar dom nya, och antecknar. Alltid på papper och penna. Viktigt. Fuck internet. 50 bast.

Tycker Oraklet Quila svarade bra.

3 gillningar

Jag kör som Quila nämnde, mycket på åkstil men också på positionering, klubbvinkel och kroppsbyggnad. Vet man vilken position spelaren utgår ifrån är det lättare att se vem det är, exempelvis Borgström och Seppälä och lite samma kroppsbyggnad, men olika åkstil och positioner.

Har alltid haft relativt lätt för att lära mig nummer på HV-spelare och kan nog nämna de allra flesta spelares nummer de hade när de spelade i HV sen typ… 2008. Önskar man kunde lära sig andra saker lika lätt, hehe.

1 gillning

Jag har nästa fotografiskt minne, sinne för detaljer. Numrerna har jag lärt mig sedan laget blev komplett. Men ibland får man lära sig kroppsspråk och annat :joy:

1 gillning

Jag har alltid uppställningen nära till hands på telefonen för att ha spelarnumren tillgängliga. Sen lär man sig efter hand vem som är vem.

Åkstil, klubbfattning osv hjälper också klart till.

1 gillning

Följer silly season slaviskt. Kollar på truppen på hv71.se och eliteprospects då och då. Kollar försäsongsmatcherna.

1 gillning

Tycker det sätter sig rätt snabbt faktiskt när man kollar eliteprospect ofta. Rätt sjukt dock för på jobbet kommer jag knappt ihåg en siffra ibland men laguppställningen har man inprintat i huvudet :sweat_smile:
Dock sätter sig inte Brattströms nummer

2 gillningar

Tycker numren brukar sitta redan innan ispremiären då man redan nördat ett par månader gällande samtliga nya spelare. Kollar alltid allt som finns på tex Youtube när de kommer in nya, då lär man sig snabbt hur spelare åker och ser ut…

Hv71s youtube kanal och instagram, läser igenom spelarna innan en match