Bästa Finländska femman genom tiderna i Hv!!

Det är många spelare som gjort succ’e från vårat östra grannland i Hv genom tiderna,men vilken är superfemman nr ett egentligen?,här diskuterar vi lite Finsk sisu.

Back:Kari Eloranta,egentligen var jag för liten när han lirade i Hv för att fatta hur pass bra han var,men med åren så har man ju fått höra vilken gigant Kari var,en av elitseriens/shl bästa backar genom tiderna!

Back:Pasi Puistola ingick i Hv:s superfemma med Davidsson i spetsen,var bra på allt,handledsskottet var i världsklass och smög alltid upp på bortre stolpen på ‘snörets’ mackor,magnifik back!!

Forward:Kai Nurminen,bästa målskytten någonsin,tyvärr blev det bara en säsong i Jönköping,31 mål på 40 matcher är makalöst!

Center:Esa Keskinen,kommentar överflödig!!!

Forward:Jukka Voutilainen,ruggig sniper med ett fruktat skott,visade stort hjärta för klubben i många år och var en enormt viktig del av storhetstiden,kung i slutspelet 08!!

Målvakt listar jag tyvärr inte.

Bubblare:Kalle Sahlstedt,Mikko Lehtonen,Jouni Loponen.

Ser på det lite annorlunda. De som varit typ 1 säsong gjorde det bra, men väljer hellre spelare som verkligen dominerat under fler säsonger.

För mig skulle det se ut så här

Pasi Puistola- Mikko Luoma
(När Luoma va som bäst var han totalt överlägsen) Jouni Loponen va bra men Luoma va bättre enligt mig.

Jukka Voutilainen-Esa Keskinen-Teemu Laine (Laines fart är bland det bästa jag sätt, få spelare i SHL har varit så snabb och duktig med puck, en gigant)

Några personliga favoriter
*Juuso Hietanen
*Mika Niskanen
*Antti Törmänen

Håller med dig Dovahkiin,intressanta spelare du listar och Laine är en personlig favorit,den farten är svårslagen!!

Arto Routanen
Kari Eloranta

Jesse Joensuu
Esa Keskinen
Kai Nurminen

Vi får inte glömma Pasi Määttänens första säsong heller,riktig rolig spelare att kolla på med sin låga tyngdpunkt,vilken kung!

Oj! Räcker inte med en femma. Blir ett helt lag! :slight_smile:

Mv
Lassila
Takko
Myllys

Backar
Ruotsalainen - Eloranta
Puistola - Niinimaa
Routanen - Loponen
Hietanen - Lehtonen

Forwards

Nurminen-Keskinen-Rindell
Joensuu-Sahlstedt-Voutilainen
Laine-Määttänen-Kurkinen
Rajala-Kauppila-Palo

Ingen nämner Marjamäki?

Hyfsat lag 15:48,VM klass rakt igenom,finnns inte något SHL lag som kan mäta sig mot Hv:s Finnar även om Frölunda haft grymma spetsar och även FBK och Luleå haft flera klass lirare!

Lassila

Marjamäki-Eloranta

Palo-Keskinen-Nurminen

Myllys

Eloranta- Puistola
Jouensuu - Keskinen - Nurminen

Power, spelgeni och en sniper av klass! Hade smakat om man hade haft den kedjan idag!

Given förstaplats, Max Wärn.

Skämt åsido, Voutilainen är nästan min favoritspelare alltime i HV. Älskar honom. Finns nog ingen finne jag inte gillat i HV men Voutilainen är speciell.

Backar:
Eloranta
Niinimaa
(De enda två finska backarna med NHL-meriter som verkligen varit absoluta toppklass när de spelade i SHL)

Kurkinen (Lite av nostalgiska skäl. Han är den första finska spelare som gjorde stort intryck på mig. Han gjorde i snitt en poäng per match de två säsonger han spelade.)

Keskinen (–)

Voutilainen (Var en av SHLs bästa snipers över många säsonger. När han 2012 inte fick förlängt i HV efter en 33 poängsäsong var inte speciellt många upprörda för de flesta tyckte han började ta slut. 33 poäng. Idag är vi glada om en enda spelare i lagt når 33 poäng. Det var andra tider då.)

Sahlstedts guldsäsong gör att han kan få ett hedersomnämnande.

Shit!!! Glömde ju Voutilainen, hur kunde jag :blush:
Går ju lätt in på Nurminens plats då han var längre i klubben!

Myllys

Puistola - Niinimaa

Määtänen - Sahlstedt - Voutilainen

Det får bli min femma. Legender.

Eloranta, Keskinen, Takko, Nurminen, Niskanen, Loponen, Laine och alla våra andra fantastiska finnar ska inte vara glömda. Det är för många för att inte göra ett lag eller två.

Man blir tårögd när man tänker på våra finnar.

För mig är det:

MV: Myllys

Backar: Poistola (solklar favorit för mig!) Samt som åvan skriver så var Louma RUGGIT bra när han var bra, dock så var han ruggit dålig när han var dålig så jag väljer Eloranta som min andra back

FW: Voutilainen (soklar favorit!) Sen tycker jag Laine var underskattad, så underbart underhållande. Keskinen

Kari Takko - Såg honom stänga igen totalt för en herrans massa år sedan i Gavlerinken. Satt bara och njöt. Riktigt, riktigt bra i sina bästa stunder.

Pasi Puistola - 200 poäng på 338 matcher (grundserie+slutspel) om jag har räknat rätt. Kan inte vara många backar med det snittet i svensk hockey i modern tid.

Mikko Lehtonen - Gjorde ett starkt intryck trots att han bara var här knappt två säsonger. Poängskörden var lite blyg men fan vad stabil och viktig han var för oss. Gjorde nästan aldrig en dålig insats.

Esa Keskinen - Kanske den offensivt bästa spelare vi någonsin haft i HV71. En ynnest att få ha sett honom spela för oss.

Jukka Voutilainen - Undrar hur många kassar han hängde från slottet i PP på pass av Davidsson. Vilken duo.

Teemu Laine - Kommer aldrig glömma bilden av Laine på knä framför Stefans foto. Fantastisk spelare och ännu mer fantastisk person. Guldskytt 2010.

Solklar MV Hannu Lassila som höll nollan 184 min 79/80 fast vi var ett av elitseriens sämsta lag. Blev svensk mästare med FBK året efter
Backar Kari Eloranta som var en av våra tidigaste stjärnspelare och Pasi Puistola som glänste ihop med nr76
Forwards Esa Keskinen … Jukka Voutilainen som också var en del av vår super 5:a samt Kai Nurminen som också var outstanding

Vem var scout på denna tid? dags för ett telefonsamtal …

Jonni_h

Målvakt: Karri Takko

Backar: Pekka Marjamäki + Kari Eloranta

Forwards: Esa Keskinen + Kai Nurminen + Jukka Voutilainen

Sitter ikväll och är butter över Luleå torsken och kom över denna gamla tråd och minns tillbaka på många fina spelare och gamla idoler! Jag har alltid varit svag för finländarna av någon anledning

Så jag lägger upp en hel uppställning.

Kari Takko och Jarmo Myllys

Jouni Loponen - Jani Nikko
Mika Niskanen - Mikko Luoma
Pasi Puistola - Janne Niinimaa
Extra: Kimmo Peltonen

Jani Hassinen - Esa Keskinen - Antti Törmänen
Pasi Määttänen - Kalle Sahlstedt- Marko Palo
Jukka Voutilainen - Jari Kauppila - Kai Nurminen
Teemu Laine - Vesa Viitakoski - Toni Rajala
Extra: Timo Vertala (jag vet att han floppade ordentligt i HV, men han var otroligt trevlig som person och det gjorde intryck på mig)

Jag hade såklart kunna bygga ännu mer men det gör jag inte ikväll

Detta lag tror jag förövrigt lekt med dagens HV.

Det var något särskilt med jani hassinen som gjorde att jag älskade honom även om han inte varit våran bästa finne