CHL: Redbull Salzburg - HV71

vad hände? bröt beach ryggen?

en sak är säker, Salzburgs fans är inte i närheten av kvaliteten hos HVs fans i klapp-hantering!!! :exclamation:

Ha ha ha
Tre trummade supportrar. Undrade först vad det var. Kunde varit en jetmotor.
:laughing:

Haha vilken klant till målvakt :smiley:

inte mycket till match

gött att törna får ett enkelt mål

När HV hade fullt lag så spelade Melin i 3-4e kedjan typ ju och detta med 1a kan vara ett försök att få igång Melin inför säsongen. Vi alla kan nog utan några större problem vara överens om att INTE kommer spela där då viss Christensen är tillbaka från sin skada så.

Att dra några större slutsatser från försäsongsmatcher, och framförallt matcher som betyder noll, är väl inte alltför smart.
Det finns många exempel där lag dominerat på försäsongen för att sedan göra plattfall när serien drar igång och vise versa.
Verkar även som att man inte har börjat matcha PP alltför hårt. Man kör med de två första femmorna rakt av.
Man kommer garanterat göra förändringar, t.ex Ryan ut och Hansson in, när SHL drar igång.

Jag antar även att du enbart sett de två senaste matcherna med tanke på din “tveksamma” kommentar gällande Melin.
Björn har spelat i första kedjan de senaste matcherna pga att Christensen är skadad. Lindbom kör de två första femmorna rakt av i PP så då är det inte så konstigt att Björn även lirar PP. Dessutom så har Björn ett vasst skott, och är van att lira PP, så det är inte heller alltför konstigt att han lirar lite PP nu när man saknar ett antal PP-spelare.
Björn har annars, när Christensen inte varit skadad, spelat i fjärdekedjan så din kommentar/kritik är med andra ord värdelös…

I och med att det är Hanssons första match för säsongen så vill nog Lindbom matcha in honom i spelet. Dvs enbart spela 5v5.
Niklas är även inte matchtränad och har säkert inte varit med när man gnuggat PP och det vore då lite dumt att slänga in han i PP.
Dessutom så verkar det som att Lindbom inte matchat alltför hårt i PP utan kör rakt av de två första femmorna.
Precis som du säger så kommer man att låta Niklas få lira PP när SHL drar igång. Han tar troligen Ryan’s plats.

Att Laine ska lira PP är för mig självklart. Att han däremot ska vara en playmaker i PP tycker jag inte.
I första PP-femman så har man ju Christensen som den uppenbara playmakern men i andra så saknar man en riktigt renodlad playmaker. Vi har iofs Chris Abbott som är en helt okej playmaker men han är mer allround. Jag tycker som sagt inte att Laine ska agera playmaker men man saknar lite en utpräglad playmaker i andra PP, framförallt när Abbott inte lirar, och det Laine har då en tendens att ta på sig den rollen. Däremot har Laine ett riktigt vasst skott vilket gör han en självklarhet i PP.

Du vill dock plocka ut Laine, för att han inte är en playmaker, och istället ta in Ahl eller Stenlund. Hur tänker du där?
Filip Ahl är en typisk “brunkare” och även om Stenlund har fina händer så är han inte redo för att lira playmaker på denna nivån.
På J20 nivå så är dock båda självklara i PP men absolut inte i SHL. Då hade jag hellre sett Filip Sandberg som är lite mer mognare än både Filip och Kevin och kan även både assistera och skjuta. Tycker dock inte man bör röra kedjorna i PP utan köra Brithén-Christensen-Thörna samt Tedenby-Abbott-Laine.

HV71 gör en helt okej insats med tanke på förutsättningarna.
Matchen betyder verkligen ingenting, mer än att HV71 kan få en lite bättre ranking, för varken HV71 eller Salzburg och att då förvänta sig någon bländande hockeymatch är nog önsketänkande.
Missade tyvärr inledningen då pizzamakaren valde att prioritera ett par fulla fjortisbarn framför den mäktiga Svartzonker, pinsamt agerande. Tycker dock HV71 gör en absolut godkänd match och tar över spelet mer och mer ju längre matchen går. Dominerar/Kontrollerar tredje perioden och seglar in tre nya poäng.
Tre stora utropstecken skulle jag vilja säga var/är Niklas Hansson, Erik Andersson och Fredrik Pettersson-Wentzel.
Själva spelet var väl inte direkt något man kommer berätta för barnbarnen, framförallt i PP. BP såg helt okej ut.
Drar inga större slutsatser ifrån kvällens match mer än att trion Hansson, Andersson och PW imponerade stort.

AJ lirade ju själv Melin i första-PP i några matcher fjol? Visserligen som back, men ändå. Och att Björn Melin har ett bra skott är det väl ingen som har missat. Hade det inte varit för att han skjöt på benskydd 107ggr fjol så hade det för mig varit självklart att han ska spela back i PP även iår.

Tycker så här långt in på försäsongen att spelaren som imponerats mest har varit Erik Andersson, riktigt bra idag igen, kul att se.

PP är helt bedrövligt. Otroligt statiskt.

Ja det såg väl inte alltför bra ut. Kan dock tänka mig att det skadas rejält av Christensens och även Abbotts frånvaro.
Framförallt i första formationen där allt kretsar kring Erik. Tycker dock det inte sett alltför klockrent även när Erik varit med.
Nu är det ju väldigt tidigt på säsongen, ja den riktiga säsongen har ju t.om inte startat, men det känns du säger Junior väldigt statiskt. Möjligt att man suger på de allra godaste karamellerna till SHL drar igång, konstigt resonemang isfl.
Jag har hittills enbart sett en riktig inövad variant och den var väl kanske inte helt klockren.

Abbott kommer inte lösa vårt PP2. Bra i spelet runt/framför målet men det är inte riktigt där det brister. Nu hamnar vi av någon anledning i den situationen att Laine ska styra PP från högra cirkeln och så pass bra är inte Laine. Även O´Byrne på blå gör sitt, förhoppningsvis har det bara varit temporärt tills Hansson är tillbaka i matchform.

Hoppas på att man byter plats på Ted/Laine när EC väl är tillbaka för att få lite mer balans i det samt att vi byter ut Berglund i PP1 mot Melin.

Tror inte vi kommer ha några större problem i PP när alla är friska och man lirar rätt gubbar. Jag tycker Christensen ska styra första PP så Thörna får utrymme för sitt skott och Ted framför mål på styrning. Christensen är så pass bra så äve han kan göra mål när han får läge för det. Men han behövs främst för att lägga mackorna. Andra PP ska Tendenby styra eftersom han är så rörlig och kan hitta olika passningsalternativ i och med det. Tycker det redan verkar som att han tagit den rollen av vad man sett. Hade önskat lite bättre pass ingar bara från honom annars är ha perfekt för den positionen. Laines skott vill man utnyttja och önerud eller abbot framför kassen. Och det offensiv back precis so. I första PP Föreslår Campoli Jere och Hansson.