Crowns (Sveriges första lag i KHL)

Vad tror ni om Crowns? En nyetablerad förening som har som mål att få ihop lag och spela i KHL redan till hösten. Bakom laget står några gamla rävar från SSK och ett par skåningar och uppenbarligen ligger man bra till med kapitalet, så nu ska man börja värva.

Enligt rykten så är Nihlstorp en kandidat på mv-sidan. Man kommer inte ha en fast förankring utan spela ett 15-tal matcher i Malmö, sedan resten i Stockholm och vid behov också i Södertälje. Vet inte vad man ska tycka om detta, men tycker det luktar soppa av det hela.

Fattar inte vilka de hade tänkt gå på deras matcher…
Iofs coolt och se några av storstjärnorna som huserar i de ryska lagen, men efter någon säsong tror jag “wow-faktorn” kommer mattas av.

Häftigt om de lyckas, dock. Tråkigt dock för lagen i SHL då för då kommer det bli än svårare att värva toppspelare.

Tycker det är en usel idé att invadera den ryska ligan med ett svenskt lag. Har ju gått åt skogen för Jokerit, ekonomiskt och inte allt för bra sportsligt.

Vem ska gå på matcherna? Vill vi ha gazprom som sponsor för hela laget? Vart ska laget spela? Vem ska supporta dom?

Crowns är ett löjligt namn från Tre Kronor. Vem ska visa matcherna?

Stort NEJ TACK! Från mig.

Jag ser inga problem med att det dyker upp ett KHL-lag i sverige. KHL’s inverkan på SHL och lagen däri kommer troligtvis inte ändras. Den är redan stor och dominerande, och min gissning är att inget av det ändras bara för att det oxå spelas några matcher i detta land.

Svenskt idrottsliv kommer inte förändras över natten. Serie-spel med uppgång/nedgång kommer överleva, det är min bedömning. Allt snack om att stänga ligor etc saknar förankring hos merparten av svenskar. Jag tror snarare att intresset för hockey kan gynnas, om det dyker upp mer kvalitets-hockey. På samma sätt som champions league i fotboll ökar intresset generellt för fotboll, och ishockeyns variant är helt ointressant, så kan KHL ta den rollen.

Det är bara en tidsfråga innan Sverige får ett KHL-lag, och jag ser hellre att man då skapar ett nytt än att göra som i Finland och lyfta ut ett lag som redan finns.

Efter att ha sett en så etablerad klubb som Jokerit misslyckas så har jag svårt att se hur en ny klubb helt utan supportrar i en liga som en majoritet inte har någon koll på alls ska kunna skapa något intresse överhuvudtaget, varken från sponsorer eller hockeyfans. Jag har inga som helst problem med att man vill ha ett svenskt lag i KHL, även om jag tror det är dömt att misslyckas.

Namnet då? Crowns? Nä, kom på nåt ordentligt.

låter som billig blasköl. blä.

Står ju dock “arbetsnamn”, tveksam till att det blir det slutgiltiga.

Känns tveksamt om det kommer få ett stort genomslag. Men är själv väldigt positiv till det och skulle kunna tänka mej att gå på en eller annan match per säsong. Mycket roligare än att kolla på t.ex. Tre Kronor. Lär säkert bli lite av en show kring matcherna. Dessutom skulle det bli en hel del bra matcher, finns ju vissa lag som är väldigt bra. Tror det kan locka en del publik, framförallt bland personer som har ett mer generellt sport/hockeyintresse och som inte lika slaviskt följer något lag. Måste också tillägga att även om namnet som ni redan nämnt är lite halvdant så är loggan faktiskt väldigt snygg!

På vilket sätt misslyckades Jokerit, att de inte vann? De har ju ökat sitt publiksnitt sedan de gick med i KHL. Rent ekonomiskt spelar det ju knappt någon roll när de ändå ägs av en rik ryss.

Kan väl tycka att man borde gått längre med den truppen man hade, men sån är idrotten, det kan vara små marginaler mellan succé och fiasko. Det jag snarare tycker är oroväckande är det ekonomiska resultatet. -120 mille! Kan ju knappast vara så att man struntar i det ekonomiska helt och hållet. Att man ökade publiksnittet tror jag snarare beror på att man sänkte biljettpriserna än att man spelar i KHL.

Känslan är att KHL kostar mer än det smakar. Se på Lev Prag som gjorde en fantastisk säsong och sånär vann hela kalaset bara för att tvingas dra sig ur säsongen efter.

Sen att Jokerit spelar efter andra regler gör ju inte deras säsong på något vis mer framgångsrik.

Men fansen har uppenbarligen stannat kvar och fler tillkommit. Angående den ekonomiska biten så är jag ganska övertygad om att i princip alla lagen går back väldigt, väldigt mycket. Höga löner, höga resekostnader och i många lag dåliga publiksiffror. KHL lever på rika oligarker och Gazprom, att försöka konkurrera med NHL har blivit ett prestigeprojekt. Vill dom ha vissa lag kvar så kommer de lagen vara kvar helt enkelt. Och ett lag i Finland och Sverige tror jag är högt prioriterat hos dem eftersom det är bättre hockeyländer än Tjeckien. Därav är nog inte minusresultaten en så stor grej, även om de givetvis kommer försöka få ner dem också för att få det hållbart i längden. Eller ägarna kommer nog i alla fall ha större tålamod med Jokerit och Crowns om de blir av.

Ett lag utan fast punkt, som ska flytta runt och spela hemmamatcher i Sthlm, Malmö, Oslo, Köpenhamn mm. De borde heta HC Plast, för de kommer ju inte få nåt annat än plastsupportrar.

Det känns heller inte så speciellt smart ur ekonomisk synvinkel. Ständiga resor, även till hemmamatcher. Ingen egen fast arena som ger intäkter, utan istället dyra hyror på andras arenor etc. Det verkar faktiskt helt vansinnigt.

När det gäller Jokerit så hade de en omsättning på ca 110 miljoner (vilket alltså är ca 50 mille mindre än t.ex HV), men en spelarbudget på 125 miljoner. Det känns ju inte speciellt ekonomiskt försvarbart om en ska vara ärlig. Visst, de har sponsorer och finansiärer som dopar/täcker upp för förlusten - men om de drar sig hur så kommer det gå käpprätt åt helvete för klubben.

När det gäller Crowns så pratas det om att de kommer erbjuda dubbla lönerna gentemot SHL-klubbar med topplöner upp emot miljonen i månaden. Det kommer säkerligen att locka många som vill spela i KHL och tjäna fett med pengar men stanna kvar i Sverige. Dock så får man ju inte glömma att svenska spelare i en svensk klubb också betalar svensk skatt… så rent ekonomiskt kommer Ryssland ändå var ännu mer lockande.

Men lycka till säger jag, jag tror inte de kommer att konkurrera intressemässigt med SHL ändå. Och visst, de kommer ta en del bra spelare - men kommer knappast dränera SHL.

(Skattemyndigheten kommer nog f.ö tvingas ha extra koll på Crowns, för med de lönerna de vill betala så kommer de säkerligen försöka trixa en hel del)

Nej det är det inte, KHL är inte det över huvudtaget utan det är en prestigekamp. Därför verkar de skita i ekonomin ganska totalt. Det är väl det som är fördelen med att bara starta en ny klubb också, ingen har förlorat på det om det fallerar.

Presskonferens om Crowns just nu.

Känns mer som Clowns och är otroligt oförberedda.

Den märkligaste pkn jag någonsin sätt.
Blir nog inget Khl lag. Vilken parodi

Den här presskonferensen var nog den sämsta man sett, var skeptisk till början till hela crowns projektet men hade ändå hoppats på några konkreta svar men efter man sett detta så känns hela projektet otroligt oseriöst.

Presskonferensen… Trodde jag hade varit med om det mesta där mina barn hade fixat det bättre med kritor på en dassrulle.

Vad det gäller ekonomin så delar jag Dekmans inlägg. Av det jag har läst så ser jag flera felaktigheter - både inom ekonomin,
deras “professionella” framfart och artistnamnet Crown- dock under bearbetning.(lex tom_flaska)

De kan ju alltid hyra Skellefteå kraft för fyra-fem tusen per match. :wink:

Det blir inget Clowns. I alla fall inte i år. KHL har sagt nej.