European Trophy 2: HV71 - Kalpa

Strandberg och Pilut var helt klart de bästa i matchen, väldigt kul och se Pilut som jag hoppas få se mer i A-laget. Väldigt smart back.

Lite betyg till nyförvärven:
Brithén: ++++
Växte ju längre matchen gick och fick till slut även näta, distinkt avslut.
Sterling: +++
Bra i första perioden, tog en del avslut men siktet från vår sniper borde ställas in bättre.
Holzapfel: +++
Tacklades en del i matchen, annars ganska osynlig.
Gagnon: +
Osynlig, blev dock utvisad en gång.
Johansson: ++
Bra i defensiven men vågade tyvärr inte utnyttja sina offensiva kvalitéer.
Larsson: +
Hyfsad i defensiven värre i offensiven, tycker han hade det svårt i PP.

Tycker faktiskt det är helt ok med tanke på att ET är knappt mycket mer än träning under matchliknande former, oavsett vad Luleå säger :wink:

Man hade bara sålt ca 500 förköp innan idag om jag förstod det rätt.

Tycker hv stod upp bra i de fysiska spelet. . Hade nog mer tacklingar igår än på 5 matcher mot lhc i slutspelet.
RH kommer nog bli väldigt nyttig i vinter… riktigt fysisk och väldigt bra blick för spelet…
Ge detta lag lite tid… då tror jag detta kommer bli RIKTIGT bra…

Tycker ändå man kan dra några slutsatser av gårdagens match.

Trots att vi saknar rätt många spelare är det väl ganska uppenbart att det är transatlanterna (+ saknade William Karlsson) vi – och framför allt Dahlén – kommer att lägga vår tilltro till den kommande vintern.

På gott och ont. Precis som föregående år lär det bli ett rakt och enkelt spel, och vi vet ju vad det har resulterat i. Å andra sidan. Nu har ju Dahlén fått sina ”NHL”-spelare och ingen kan väl säga att han inte har verktygen för att laget ska spela det spel han vill.

En annan slutsats, även om det är tidigt på försäsongen, är att Sebastian Strandberg är vår näste supercenter.
Helt klart den bäste centertalangen sedan Ullström lirade i HV. Hoppas, hoppas verkligen att Basse får förtroende i år. Han gjorde det riktigt bra ifjol och jag tror det kan bli ännu bättre i år. Men som sagt. Då handlar det om att han får förtroendet av Dahlén.

I går föll vi återigen på power play. Känner vi igen mönstret? Vi saknar fortfarande strukturer. Och där tycker jag Dahlén, Ljungbergh, materialaren eller vem det nu är som är ansvarig, redan nu ska försöka spela ihop ett par formationer. Även om det är försäsong tror jag det är av yttersta vikt att sätta ihop två riktigt bra konstellationer från start i stället för att gå runt på kedjor och låta alla ”få känna på”.

Power play sänkte oss ifjol. Låt det inte få göra det i år igen.

Till sist. Eloge till HVTV. Tycker sändningen var bra. Och så dåliga var väl inte kommentatorerna. Utan att veta namn tycker jag det finns x antal kommentatorer och experter på CMORE som är betydligt sämre än Peter Ekelund.

Jag kunde räkna till ett! …ett direktskott från blå som gick på mål, på ca 9min 20 sek PP. Får känslan av att vi söker lite för ofta passningar genom boxen istället för att göra det enklare för oss. Jag hoppas verkligen imo våra nya backbesättning att vi kan uttnyttja ders offensiva kvalitéer på ett bättre sätt.

Inga höjdpunkter från matchen? Något som HVTV kommer med kanske?

Vet inte vad jag ska säga om denna match, Kalpa var bättre helt enkelt.
Sen så har vi ju 9 spelare borta och det är en försäsongs-match. Men det var ju precis ingen jätte bra hockey av HV, väldigt mycket slarv! Jag hoppas annars verkligen att Sebastian Strandberg får större förtroende iår av Ulf Dalén, han var kungen på isen igår bland HV-spelarna. En annan som imponerade var ju Lawrence Pilut, hoppas vi får se mer av han i vinter!

Två spelare som verkligen inte imponerade på mig var Johan Larsson och även Aaron Gagnon, Aaron har en del att bevisa om han ska var den så kallade “stjärnan” av Stillman. Men jag ska inte måla fan i pannan på han än! Det är försäsong och jag vill se mer av han när allvaret börjar.

Det jag oroar mig mest på är PP! Inget mål igår och när man väl ställer upp fint och passar fina pass till varandra skjuter ingen när chansen finns! Utan man skjuter försent hela tiden eller inget skott alls kommer! Jag hoppas att PP blir bättre iår, annars stoppar jag skallen i sanden!!!

En helt annan sak, bara jag som tycker att HV har oerhört tråkiga matchställ i ET?? Man kunde lagt lite mer tid på att göra de snyggt! Man kunde t.ex. kört med de snygga jubileums-tröjorna, istället för att ha en klubblogga, en stjärna på armen och några strips vid tröjvecket och resten hel blått… Ser sjukt tråkigt ut! Om man nu körde med jubileums-tröjan, kunde man flyttat upp stjärna och ha den på axeln istället.

Pingu: Gagnon skulle ite ens ha lirat någon av matcherna pga de sena ankomsten men han fick byta om pga alla skador

Gårdagens var det väl meningen hela tiden att han skulle lira, inte den första däremot. Han landade i Sverige i lördags, gjorde första träningen i måndags, fick hoppa in och spela första matchen i tisdags och sen en till i går. Så hade han imponerat igår så hade jag faktiskt blivit mäkta förvånad. Fortfarande jetlaggad troligen och igår var troligen första gången troligen han spelat match på stor rink.

Är verkligen ingen idé att ens försöka sig på att betygsätta insatsen.

Troligen är det så… :slight_smile:

Det var dessutom den 3e bästa publiksiffran under den omgången om jag minns rätt. (Hvs alltså.)

De dära Slovan Bratislava har omkr 8000-9000 åskådare varje ET match… Fattar inte varför vi inte har 4000+ på våra matcher, är försäsongsmatcherna inte tillräckligt spännande/viktiga? Vi smålänningar tycker väl också om när det är billigt, och här är det typ 100kr/biljett per match!! hmm :S

Kanske för att Bratislava ställer upp med hyffsat intakt lag?
Vem vill betala 100kr för att se juniorer spela när man kan gå gratis på J18/J20-matcherna?

Med det inte sagt att juniorerna är dåliga eller har spelat dåligt.

Nåja, det är väl bara Andersson och Pilut som deltagit alla matcher? Pilut kan vi nog se som en alagsspelare nu så laget är ju ändå rätt ordinarie.