European Trophy 8: HV71 - Linköpings HC

två av våra viktigaste spelare, wesslau och petrasek är sjukt bleka, om dom inte skärper till sig blir det nog tyvärr svårt att gå längre än kvartsfinal, dom va veka förra året och ser veka ut nu också

Just därför jag är väldigt orolig, spelet under försäsongen gör att vi till och med kanske får spela playoff till slutspelet :confused:

jo lhc hade tur men innan dess hade de väldigt många ramträffar som lika gärna kunde gått i mål.

Wesslau imponerar inte direkt… har släppt in 16 mål på de tre senaste nu. Tyvärr har han inte mycket till hjälp heller.

Jag är närmast chockad. Alla måste ha insett att försvars-spelet inte riktigt räckte till förra säsongen. Låter ju också som att man gnuggat det en del extra. Och så snittar man lik förbannat över tre insläppta mål per match !? Det för dåligt. I och för sig blir det nog mer mål i ET än i SHl. Lite mer tuta och kör men det känns ganska ovisst på lördag nästa vecka.

Fan vad dåliga vi är. Tyvärr är det exakt samma saker vi är dåliga på som ifjol. Spelet i egen zon är en katastrof, stillastående och passivt! PP är fortfarande uselt. BP är passivt och stillastående. Känns livsfarligt varenda gång. Var fan är aggressiviteten???
Spelet framför eget mål i allmänhet är så tamt att jag kräks. Uppspelen är bedrövliga, antingen på första motståndare eller i plexit.
Jag har varit skeptisk kring värvningen av J Larsson, det stärktes rejält idag. Han hänger inte med tyvärr!

Avgå alla! Krossa Gnaget

Nu tycker jag ta mej faan att de är på tiden att gunnarsson får chansen att utmana Wesslau PÅ RIKTIGT!
Han kan inte vara given första målvakt efter denna försäsongen?
I övrigt väldigt blekt rakt igenom idag. .
försvarspelet är som många säger katastrof.
Anfallspelet ok.
Vi vinner inget guld med wesslan i mål. .
Tyvärr. .
däremot måste ju lawrence pilut ha spelat till sig en plats, annars ör de katastrof. Herregud va kylig med pucken han är…

Hoppas på bättring till nästa vecka och gunnar i mål.

Pilut in, Petrasek ut
Gunnarsson in, Wesslau ut

Larsson hänger inte med, Petrasek hänger inte med. Det är två backar som jag hoppas får flytta på sig när Kolan är tillbaka. Petrasek är slut tyvärr, den tesen stärktes redan förra säsongen. All heder åt Petrasek, han är en gud. Men det måste ta slut nu.

Fanten-Fälth
Kolan-Johansson
Pilut-Williamsson
Petrasek/Larsson

Sen är det skrämmande om det är Liket som är bäst på planen. Inget ont om Liket, men det är väl kanske inte han som ska briljera i vinter.

Nyss hemkommen från Kinnarps och kan bara instämma i hur de flesta analyserar matchen. Försvaret är som ett jävla durkslag och ett durkslag längst bak. Hoppas Kolan kan komma in och styra upp lite i försvaret.

Förlust trots tvåmåls-ledningar, baklängesmål i PP, dåligt spel framför egen kasse, juniormässiga markeringsmissar - det är ju en kopia av kvartsfinalserien förra säsongen. Lär av misstagen ! Kolan måste in så snart det bara går för att få lite stabilitet i egen zon.

Larsson tycker jag har varit bra sett till förväntningarna denna försäsongen. HV71 behöver jobba på markeringsspelet. Även tränarna måste markera en sådan som Petrasek och skicka honom till läktaren några matcher för han har alldeles för låg nivå. För dåligt.

Men ja, HV71 tappar 4-2 till 4-5 på en period där man egentligen ska stänga matchen. Vad är problemet? Rannsakade man inte sig själva och lärde sig av sina misstag i fjol?

Fortsatta problem med att stänga matcher, markeringsspel och så vidare. Vad gör Dahlén? Wake the FU*K up.

Men tycker ändå att Stefan Johansson och Ted Brithén är två av de smartaste värvningarna, väldigt bra spelare med stor utvecklingspotential. Tycker inte de gjorde mycket fel där ute idag. Ted fortsätter producera framåt och tar stort ansvar bakåt. Gagnon är osynlig tycker jag.

Wesslau ser aningen skakig ut, dåligt självförtroende kanske? Hursomhelst tycker jag att Dahlén borde spela Gunnarsson och skicka Petrasek till läktaren som en markering både mot Petrasek men skickar ju även en signal till resten av laget för alla vill väl spela… eller?

japp upp med petrasek på läktaren, han är nya louma, tar sånna idiot utvisningar i slutet av matcher osv

Såg inte matchen men såna här matcher brukar aldrig återspegla sig på hur säsongen sedan kommer att se ut. Vem minns inte hur vi krossade Linköping i ET förra säsongen och vad hände sedan? Tror dock Wesslau kommer bli en av de största flopparna kommande säsong, han ser sjukligt ostabil ut. Backbesättning är ju dock starkare än på många år, Larsson är egentligen den enda som inte håller måttet. Jag hoppas verkligen att Dahlen vågar bänka Larsson och ev. Petrasek så att Williamsson och Pilut får spela istället.

Vill bara påpeka att jag tycker inte Wesslau borde lastas för mycket i kväll. Han var inte säkerheten själv. Men när HV släpper 2 mot 0 läggen och låter lhc stå helt fritt o skymma framför kan han inte göra jätte mycket heller.

Petrasek var ju större orosmoment än Larsson. Pettan borde inte få starta på lördag.

Edit: Det jag menar är att flera av målen ikväll kunde undvikits om försvaret varit bättre.

Åh blir så less på dessa hopplösa kommentarer! En match som inte betyder ett skit, visst det är dåligt att tappa 4-2 till 4-5 men så dåliga är dom inte. Såg matchen på plats och 2 av LHC’s mål var ren tur, speciellt sista målet. Linköping är inget dåligt lag så det är inte KÖRT, för att man förlorar EN match. Det blir inte kvalserie/ut i kvarten av en försäsongsmatch. Trött på detta… Tycker att laget spelat upp sig sedan första matcherna mot finska lagen, PP fungerar helt ok och man producerar bra framåt. Defensiven behöver slipas på och det har vi en vecka och träna på! Krossa Gnaget på lördag!!

Jackkko: Samtliga förluster i årets ET har berott på det vi har påpekat i tråden och då går det inte längre att använda argumentet “Det är bara försäsong”. Försvarsspelet är ett stort ? inför säsongsstarten.

Men jag kommer alltid stå där och heja på laget i vått och torrt, men som sagt, det ser inte ljust ut för tillfället

Gustaf Wesslau har fortsatt som i slutspelet, att vara ett SÅLL. Gunnarsson är bättre men de bestäms när man skriver kontrakt vem som är 1a-målvakt.

Som många andra är jag också precis hemkommen från Kinnarps. Jag tyckte för övrig att det var Väldigt kul att se så många folk inne i arenan. :slight_smile:

Matchen i fråga har många analyserat, andra period var den bästa, då man var först på nästan samtliga puckar.

Aaron Gagnon: Tycker han växer in i HV-tröjan mer och mer. Han kommer nog inte vara den mannen som vi står och faller med men han bidrar med bra fysiskt spel och han fortsätter att göra poäng.
Riley Holzapfel: Känns som han behöver ett par matcher till. Han kommer att bli viktig för oss, gjorde många bra pass och uppåkningar idag.
Jason Krog: Hade ett par bra lägen, annars var han lite för anonym för den roll han har.
Johan Lindström: “Liket lever” säger man ju men nu borde man kanske bara gå över till “Liket levererar”. Han sliter och kämpar och gjorde det bra i förstalinan! Han visar hjärta när han spelar, vilket vi saknar i många andra spelare.
Laurent Pilut: Vilken grabb, signa honom på livstid. Uppåkningar, smörpass och skottvillig. Kommer bli en snabb publikfavorit.
William Karlsson: Gör en gedigen match, kämpar och river. Känns mer mogen i sitt spel och tar för sig mer och mer.
Patrik Carlsson/David Petrasek/Gustav Wesslau/Marcus Nilson: Var dom ens med i dagens match?

/en liiten amatöranalys av en stor amatörtyckare

ps. är det någon som vet varför inte Jämtin och Sterling spelade idag?

Jaha ja… Det var ju inget vidare det här. Man ska inte glömma bort att det var en hel del ordinarie manskap borta, så några större och långtgående slutsatser ska man väl inte dra efter en sån här match. MEN - jag konstaterar dock att flera saker hänger kvar sen förra året:

  1. Oförmåga att stänga matcher.
  2. Wesslau är bra, men inte superbra. Lkpgs andra mål är ju helt klart Wesslaus tavla eftersom han är helt felplacerad.
  3. HV kan inte få ut pucken ur egen zon. Oerhört frustrerande att se lösa flippuckar efter slöa fösare som gång efter annan fastnar på motståndare på blå.
  4. Man släpper in mål i PP.
  5. Spelet i PP saknar idé. Det verkar mest bli som det blir.
  6. Avsaknad av ledarskap på isen. Ingen kliver fram och leder laget.
    Men som sagt - flera av de ordinarie spelarna var borta idag och ovanstående baseras enbart på dagens insats.

Jag tycker Linköping vinner rättvist. Dom var hetare, snabbare, starkare och smartare matchen igenom. Dom hade en svag period under de första 5min i andra perioden då HV gick ifrån till 3-1, men i resten av matchen var dom bättre. Det kändes som att HV inte kom ur egen zon de sista 10min i andra perioden och 3-2 kom helt logiskt.

Sämst idag: Att HV förlorade!
Bäst idag: Att matchen var gratis!