Ooooooh. I beg to differ.
Holzapfel var inte underskattad. Han var sett till förväntad roll extremt överskattad. Vi snackar alltså om spelaren som värvades in för att starta som förstacenter i premiären mot AIK 2013/2014.
I sin sista match för klubben, säsongen efter, startade han som fjärdecenter.
I min värld tillhör Holzapfel kategorin ”misslyckade toppvärvningar som floppat”. I samma kategori ingår spelare som Tikka och Vigneualt. Spelare som tagits in för en alldeles för stor roll, placerats högt upp i hierarkin för att sen falla ner i källaren.
Sen att Holzapfel var den bästa av dessa, hästlängder till och med, är en annan femma. Men underskattad. Det var han inte. I alla fall inte sett till vad han faktiskt värvades för att vara.
På så sätt påminner han väl lite om Kero. Togs in för en sak. Levererade något annat. Omöjlig att behålla sett till lön och roll. Som Tikka och Vigneault.
Tillägg. Kollade igenom Holzapfel-tråden, dels av nyfikenhet, dels av nostalgiskäl, för att friska upp minnet. Tror många av oss var överens om att Holzapfel gjorde mycket nytta sin andra säsong när han fick en undanskymd roll. Men jag kan helt enkelt inte gå med på att kalla en spelare som togs in från AHL för att leverera i en topproll för underskattad, bara för att han sen råkade göra det bättre i en fjärdekedja. ![]()