Forna HV71-spelare och -ledare

Hanteringen av AP är väl det yttersta beviset på Blomman och Liljanders brister som HC och SC.

Att man kan trolla bort en fantastiskt duktig spelare för att några månader senare vara i en situation då hela lagbygget skriker efter just den typ av spelare är otroligt uselt.

Man kan även tycka att det var rätt där och då. Det fanns ju folk som applåderade beslutet och det prestationsbaserade kontraktsförslaget. Men den som var av den åsikten kan också ödmjukt konstatera så här i efterhand att man var helt ute och cyklade, precis på samma sätt som Liljander och Blomman var.

Sen det där med att AP missar massa matcher. En sanning som egentligen inte är en sanning om man kollar faktiska siffror. Det är en säsong där det stuckit iväg (23/24). Då spelade han 56 procent av grundserien (såna säsonger kan hända alla spelare. Host, host. Linus Lindström). Ifjol spelade AP 77 procent av matcherna.

Det kan jämföras med Luoto som hittills spelat 73 procent av grundseriematcherna. Jag hör ingen säga att Luoto är skadebenägen. Jag hör ingen ifrågasätta en eventuell förlängning på grund av att Luoto missar matcher? Jag hör ingen som tycker killen ska erbjudas ett prestationsbaserat kontrakt.

Så. Hade vi haft en AP som spelade 8 av 10 matcher i år så är jag övertygad om att han bidragit mer än de legoknektar som Liljander valde att ersätta honom med.

Det som gör mig mest sorgsen är även vetskapen att vi vid ett eventuellt nytt kval inte kommer ha AP på isen. Killen som varit en starkt bidragande orsak till att vi fixat kontraktet tre år i rad kommer vara saknad.

13 gillningar

och en kille från de egna leden, även om han kanske inte är Thörnbergsk i sin koppling till HV.

12 gillningar

Vi letar desperat efter passion och skicklighet, men väljer att betala dyrt för ointresserade främlingar från Legoknet AB, samtidigt som vi låter den naturliga passionen och skickligheten, som finns i en spelare med lojalitet till staden, gå förlorad.

6 gillningar

Varför blandar du in Oscar Engsund :wink:

Skämt åsido kan vi aldrig få facit hur saker skulle blivit, men ville gärna behålla AP20 även om jag var okej med att han lämnade. Så klart saknas de kvalitéer som han besitter i dagens HV.
Hade gärna låtit Day stanna en säsong till också.

2 gillningar

Det här skrämmer mig också. Jag ser inte hur vi ska undvika kval och väl där saknas spelartyperna som kan avgöra matcherna på individuella prestationer. Det spelar ingen roll om Dichow står på huvudet om vi saknar spelare som AP, Laleggia och Borgström som kan sätta pucken.

4 gillningar

Mm. Som du skriver. Sett till de 18 inledande omgångarna har vi inga ledande stjärnor som kan avgöra en match. Ang då. Men han försvann ju också helt i kvalet förra säsongen.

Och hjärtat. Ja, det är ju snudd på icke-existerande. Blir till att spela Teden varannat byte i ett eventuellt kval och hålla tummarna för att han gör en AP. Och vad är sannolikheten för det…?

1 gillning

Vi får låna in Tikka i kvalet!

2 gillningar

Where the passion was!

2 gillningar

Tikka och AP till kvalet vore en dröm :grinning_face_with_smiling_eyes:. Båda vaknar verkligen till liv i kvalmatcher. Om vi nu hamnar där. Har inte gett upp drömmen om ingenmansland än (team glas helfullt)

3 gillningar

Ja både AP o Tikka var kungar i kvalen. Tror Hv slipper kval den här gången dock.

3 gillningar

Med tanke på att de ligger där de gör är det risk att de får kvala. Vad är det som får dig att tro att det inte blir så? Du kanske får rätt till slut, vore bra men vi får se.

Nej. Inte tikka. Klappkass.

2 gillningar

Silverköping spelar med tre gamla Hv centrar nu. Så går det när man värvar från bottenlag :wink:

4 gillningar

Fina fisken skall simma med hajjarna:

29 gillningar

Och fisk emojin borta :sob:

3 gillningar

Borde inte det gå att fixa lite grann som att man kan skriva HTML-kod?

Annars så här.

_///_
     /o    \/
     > ))_./\
        <

5 gillningar

Tja, varför inte? :grinning_face:

Hoppas Fisken får näta!

2 gillningar

Heja Fisken!
:fish:

2 gillningar