Forna HV71-spelare och -ledare

Kanske borde taggat @Jompii för att få veta mer?

Aningen oklart. Som jag förstår det så ska även hans bror, Hannes, lämna HV71 (en av Sveriges bästa målvakter födda 2010). Ska man spekulera så kan det vara att något gått fel mellan HV71 och familjen Merkle Rohdin, enbart spekulationer dock. Björklöven är ju en förening med vind i seglet just nu. Bra stad (Umeå) och bra möjligheter att avancera i herrarkin i en förening som börjat stegra upp satsningen. Sen så ska man ha klart för sig att Fabian troligen hade fått en ganska stor roll även i HV71, då hans talang är att jämföra med Zion Nybeck, men uppenbarligen så har skon klämt någonstans. Oklart var men oavsett synd då Fabian är en stor talang. Samtidigt så sitter HV71 på en ganska fin återväxt vad gäller talangfulla forwards (Alfred Norden, Olle Sandberg, Isak Allvud, Emil Strålberg, Tobias Krestan och Alexander Thunblom för att nämna några).

6 gillningar

Hannes ville vara kvar, men eftersom HV valt att satsa på andra målvakter så fanns det ingen plats för honom i U18.

När det gäller Fabian så har HV snarare visat att de inte tänkt satsa på honom. Så att han lämnar är ingen överraskning, då Björklöven erbjuder det HV inte gjorde, nämligen istid. De vill satsa på honom och är tydliga med roll i laget, hur de ser på hans utveckling och potential m.m. Typ allt HV inte gjorde.

HVs U20-lagledning kommunicerar väldigt dåligt eller inte alls med vissa spelare. Det är flera som lämnat på grund av den anledningen. Synd att HV valde att förlänga med dom. Att satsa på de egna är bara ord. Skulle inte förvåna om fler egna spelare lämnar de kommande åren.

Väldigt tråkigt att det blev så här. Jag önskar Hannes och Fabian lycka till!

5 gillningar

Ser även att Centern Sonestedt lämnat för Malmö, vet ej om det diskuterats kring innan. Men nu är det väl väldigt många som försvinner från u20 laget, har vi värvat nya eller ska u18 spelare fylla upp?

Men varför är det så här då? Varför är det ingen som agerar, tillslut blir det ju ohållbart!

Kan man på något sätt upplysa folk, vilka är rätt personer att vända sig till?

3 gillningar

Storm i ett vattenglas. J20 levererar max 1-2 spelare per år som blir etablerade i SHL. Vi kan inte satsa på ALLA i J20 eller ens gråta för att vissa ser sig ha större chans att nå A-laget i andra klubbar.

Så kommer det alltid att vara.

13 gillningar

Fast kommunikation och öppenhet är A och O för att inte skapa negativa känslor i onödan. Jag ser inte poängen i att se till att de som sedan lyckas annorstädes aldrig vill komma tillbaka. Vi vill ju ha spelare som har en förankring i föreningen spelandes i A-laget.

Så om det stämmer att den biten sköts kasst så finns det förbättringspotential. En framgångsrik förening byggs av så många bitar och vill vi komma dit igen måste också detta skötas på toppnivå.

8 gillningar

Sedan är det ju så att många spelare har så väldigt väldigt bråttom idag, de skall så snabbt som möjligt upp i A-lag, draftas och över till Nordamerika och i många fall alldeles för tidigt. Ibland är det omgivning och föräldrar som driver på för hårt för att det skall bli bra och möjliggör en lång framgångsrik karriär.

Ja att några är bittra och missnöjda med ”kommunikationen” är nog heller inget ovanligt i ett J20 lag. Jag tvivlar på att någon har den insynen och har pratar med samtliga J20 spelare där majoriteten säger att kommunikationen är värdelös.

Mer troligt har man pratat med 1-2 spelare som man känner på något sätt som har uttryckt detta.

Låter som ytterligare en ”forumsanning” att kommunikationen i J20 är värdelös och hela ledningen bör bytas ut.

Jag har ingen ytterligare information, men det är också lite drastiskt att ta utsagor om att det kommuniceras knackigt för en “forumsanning” om värdelöshet där alla ska bytas ut. Jag ser mer som att det kan finnas en förbättringspotential i att ha en mer tydlig kommunikation och plan för kommunikation och avstämning med spelarna i denna ganska avgörande ålder (när nålsögat blir litet och de allra flesta måste flytta på sig för att hitta istid). Det är oroande när det rapporteras att det inte kommuniceras alls och skapas besvikelser och bitterhet, i onödan.

Sen om det är sant eller rena påhitt, tänker jag att de ansvariga vet eller kan reda ut. Jag tänker att det är bättre att ligga på sidan att kommunicera och stämma av för mycket än för lite.

3 gillningar

Förbättringspotential finns säkert. Det gör det nog i alla typer av verksamheter hela tiden.

Jag stör mig bara på att man i allmänhet här på forumet har så fruktansvärt lätt att dra slutsatsen ”hv är sämre än alla andra på allt och alla ska bytas ut helst igår” oavsett vad det gäller.

2 gillningar

Då är ju frågan vad du har för insyn? Jag har god mot mycket god insyn och jag vet att icke-kommunikation är och har varit ett problem under en längre tid. Inte för alla naturligtvis, men för tillräckligt många för att man ska kunna se ett mönster i att den biten skulle kunna skötas avsevärt bättre.

Utöver det så är ju utvecklingen avseende de sportsliga resultaten inte direkt imponerande. Men det är klart - det är säkert spelarnas fel…..

4 gillningar

Förhoppningsvis blir det bättre nu när man tillsatt en GM med inriktning på dels damhockeyn dels ungdomshockeyn.

Förutsatt att personen i fråga jobbar och vill. Hmmm. Där finns ju en del att bevisa.

4 gillningar

Jag tror, precis som @spaawn förklarar, att det är lätt att klanka ner på HV och att vi är avsevärt mycket sämre än andra när det kommer till mycket (Vilket vi ofta är).

Jag upplever däremot att det är ett genomgående tema bland juniorer att klaga på just kommunikationen när besluten går emot, oavsett förening. Har relativt god insyn i färjestads juniorverksamhet, och där ser jag samma mönster om inte värre. Wallin är inte poppis kan jag säga.

Sen återigen, förbättringspotential finns det alltid.

2 gillningar

Som jag har förstått det är det Jankovic som är största problemet.

Har jag tolkat det rätt?

1 gillning

Till skillnad från er som “tror” så är det några andra på forumet som har direkt insikt. Kanske skall man stänga kakkrossen och lyssna, istället för att gnälla över “forumsanningar”?

Kan lägga till att jag har hört samma sak nämnas från personer i föreningen.

2 gillningar

Ifrågasätter inte att vissa personer har direkt insyn, och gnäller absolut inte.

Min poäng är snarare att det är ett återkommande mönster i många föreningar att kommunikationen lyfts som ett problem när beslut inte går den enskildes väg. Där drog jag en parallell till en förening jag har insyn i? För uppenbarligen är vi inte sämre än andra föreningar, det är det jag försöker konstatera.

2 gillningar

KIart HV som förening har problem det är ingen slump att hv tvingats kvala under flera säsonger i herr o damlag och nu även juniorlag. Man får inte sådana här dåliga resultat under såhär lång tid utan problem i organisationen. Tyvärr tror jag mycket de hänger på intern naivitet och en övertro på sig själva att det de gör är de rätta.
Juniorer kommer alltid gå och komma. Man måste solla och det är alltid frågan när man ska göra denna sollning. Jag hoppas HV som förening äntligen har tittat sig själva i spegeln och kommit fram till vad problemet är och nu förbättrar sig. Än har vi inte sätt nån förbättring men de är också förtidigt att se en förändring. Nu kan vi bara hoppas att en förändring sker och är på gång, detta gäller också j18 j20 j16.

Ok så J20 har grava problem och fruktansvärda kommunikationsproblem från ledarna mot spelarna i allmänhet?
Hur länge har detta pågått och hur är det möjligt att ingen har reagerat? Hur är det ens möjligt att några spelare öht väljer att komma till Hv:s J20 lag då? Ett sådant rykte borde väl spridas som en löpeld menar jag.

Finns ett gäng här inne som skulle ha betydligt färre och kortare inlägg ifall de slutade skriva vad de ”tror”…