Det är väl lite det som är meningen med ett forum?
Självklart får man tro. Men tycker det är märkligt att vissa behöver hävda sin lust att ifrågasätta personer med insyn i föreningen. I detta fall handlar det om direkt insyn rakt in i verkligheten. Hur ont det än gör att höra det. Jag är medveten om att verkligheten ibland krockar med sin inre föreställning om rosa moln och sommardoft, men ibland behöver man faktiskt vilja se problemen för att kunna acceptera läget och bygga upp något nytt, något starkare.
Kommer att tänka på en klassisk hörsägen: skjut inte budbäraren. Den är ganska talande faktiskt.
Huvudet på spiken, @Quila.
Det är ganska tröttsamt att folk med mycket god insyn blir ifrågasatta av folk med noll insyn, och då menar jag noll komma noll insyn, bara för att verkligheten inte motsvarar den egna föreställningen. Särskilt sådana som läser in en massa saker i inläggen som inte finns där, bara för att trycka ner och förminska.
Det är hopplöst att diskutera med den typen av individer och därför avstår jag. Däremot kommer jag att fortsätta beskriva hur det ser ut på insidan, eftersom jag tror att forummedlemmar i allmänhet är mer intresserade av det, än av en massa ifrågasättande från oinformerade individer.
Jag har ingen som helst insyn i HV71, iallafall inte avseende hockeyn och juniorverksamheten som nu diskuteras.
Men jag vill hävda att Stahl, spaawn och hvjuristen , för att ge exempel , snarare nyanserar diskussionen än kritiserar er med riktig insyn. Jag hoppas att det finns plats för alla, även vi som tror, och vi uppskattar stort de som kan bidra med verklig insyn i föreningen.
Absolut, du har säkerligen väldigt god insyn i HV:s juniorverksamhet, och det tvivlar jag inte på.
Men för att kunna avgöra hur HV:s verksamhet står sig i jämförelse med andra föreningar krävs också insyn i andra klubbars verksamheter. När jag jämför det du beskriver om HV med det jag hört från Färjestad och drar slutsatsen att det här sannolikt är ett återkommande fenomen i flera klubbar, menar @Diabolics att man ska stänga “kakkrossen” och att man bara “tror”.
Ser du problemet? Samma typ av resonemang som används för att ge tyngd åt din uppfattning avfärdas när någon annan bidrar med erfarenheter från en annan förening? Blir lite ryggdunkar vibe a lá HVs styrelse, som ni med god insyn berättat om.
Det var aldrig en fråga om vad som händer i andra klubbar. Där har jag inte mycket större insyn än vad jag hör när jag pratar med föräldrar från andra klubbar osv. Men av det jag hör så fungerar det ungefär likadant överallt. Vissa är nöjda - andra inte. Inget konstigt med det.
Det jag undrar dock är vad det har med det jag skrev att göra? Jag beskrev anledningen till varför det blev som det blev i ett specifikt fall i HV. Vad har det med alla andra klubbar att göra?
Det har getts en bild av eventuella problem i HV:s juniorverksamhet. Ingen har skrivit, vad jag kan se, att HV i jämförelse med andra är sämst i klassen och att det här handlar om att HV alltid ska vara sämst i allt.
Jag läser inläggen som att HV brister i juniorverksamheten gällande vissa saker, vilket är en förklaring till att spelare lämnar. Vad det har med andra föreningar att göra är ju egentligen inte helt relevant. Bara för att det kan finnas liknande problem i FBK (vilket visserligen är intressant information det med) så gör ju inte det HV:s eventuella problem mindre problematiska.
Inser vad invecklat det blev nu när jag försökte förklara. Men läs mitt inlägg och diabolics svar på mitt inlägg som är här:
Sedan fortsätter diskussionen från diabolics inlägg. Då förstår ni kanske vad jag menade med ”tror” och hur diskussionen fortsatte efter inlägget.
Fan vad slö man är i hjärnan nu känner jag.
Diabolics får svara för sig. Jag svarar för det jag skrev.
Och jag hävdar att du, men särskilt en annan skribent, läser in en massa saker och lägger till en massa saker och relativiserar med i princip irrelevanta saker.
Tröttsamt i min värld. Det gör ju att det känns ganska meningslöst att dela med sig av det man vet.
Okej, tänker på det och tar med mig det hädanefter.
Se då mitt inlägg ovan vara riktat till Diabolics.
Som jag tolkar det är det kommunikationen som kritiseras och efterfrågas, inte att HV ska satsa och ge istid till alla unga spelare då det givetvis skulle vara omöjligt.
Huruvida detta är ett problem enbart i HV eller inte kan man se som oviktigt, men det kan också vara en del av en kultur som är större än HV och ishockey. Jag tänker på att kommunikation har två parter och knappast utvecklats på senare tid.
Förmågan att ge konstruktiv feed-back är inte självklar, inte heller förmågan att ta emot den. Min erfarenhet är att många ledare idag blir ledare mer för sin egen skull än för passionen att leda en grupp. Detta gör att människor som inte har detta naturligt i sig blir fler då de också har vassare armbågar och slår ut de andra.
Samtidigt har vi en växande kultur av offermentalitet och lättkränkthet där feed-back som krockar med det önskade tenderar att riktas tillbaka mot givaren framför egen reflektion. Kanske också en följd av uppfattningen att det blivit ännu viktigare att lyckas?
Kommunikation är svårt och är inget som blir enklare i en kultur där alltfler bara tänker på sig själva och sin egen framgång.
Kommunikation som inte görs alls är nästan alltid sämre än kommunikation som görs i en sån grupp i avgörande skeenden. Så min oro handlar mest om att det vittnades om att vissa kände att det inte kommunicerades, vilket ibland säkert också kan komma från att kommunikation inte tas emot riktigt när den inte passar jagets förväntan. Men då är det ofta effektivt att kommunicera oftare, och helt fel att låta bli att kommunicera (vilket är vanligt, för det är och blir lite “jobbig” kommunikation att jobba med, när budskapet inte är vad mottagaren vill ha.).
Jag tycker att i åldern kring J20 under den tid när man ska erbjuda ett fåtal och inte erbjuda majoriteten fortsatta förtroenden i föreningen är det då extra viktigt att kommunicera ofta och tydligt med alla, och gärna enligt en uppsatt plan för alla som är kvar, vilket gör att man inte bara låter bli för att det känns lite jobbigt i magen som ledare och hellre tänker “men förra gången så sa vi tydligt att … så jag behöver inte upprepa det i onödan”.
Jag tänker att det är feedback att ta till sig och ta chansen att förbättra och få fler att tycka att HV71 är en väl fungerande organisation - även om man själv inte får det man vill just där och då. Eftersom jag inte har direkt insyn, kanske man redan jobbar under och efter säsong med att ta in all sådan feedback, värdera den ordentligt och justera framåt. Jag får bara vibbar av att det emellanåt handlar mer om att nedvärdera feedback och slå ifrån sig.
Jag håller med om att negativ feed-back är bättre än ingen feed-back alls. Den negativa går att förhålla sig till.
Men jag tror att svårigheten i kommunikation, en i mitt tycke växande sådan, går att hitta i svagt ledarskap och i kulturen av att inte förstå att alla människor tolkar utifrån sina subjektiva reality-tunnels, dvs ingen uppfattar något objektivt. Att jag tolkar som jag gör beror på något i mig, inte på saker utanför mig. Svårt att praktisera, men likt förbannat sant.
Vidare hoppas jag att föreningen gör precis så som du beskriver.
Moverare till Zug.
Känner man familjen så finns det inget ont bakom. Ge det några år och utveckling så är de tillbaka i HV, de har hela familjen ett stort HV-hjärta.
Kul att höra!
Högg vi på han tro?
Gunnarsson verkar varit med på träningen idag.
Blir han möjligen vår reserv om någon av Felix eller Herman går sönder?
Hoppas även att det finns en plats för Jonas i föreningen i framtiden som målvaktstränare. Tror han hade kunnat vara bra där.
Finns en intervju med Gunnar i Nedsläpp Hv71.
Han tar varje ispass han får, just denna vecka hörde Joel av sig så de behövde en extra målvakt och det passade bra att va med Tisdag / Onsdag.
Han räknar med att det blir som under förra året, att han kommer signa något senare under hösten (en bit in i säsongen).