Förslag på serieupplägg SHL/HA

Hej!
Jag blev nyfiken på hur ni skulle vilja att serieupplägget skulle se ut i SHL och Hockeyallsvenskan?
Så här skulle mitt se ut:

16 lag i vardera serie och man möter varandra i 3x15= 45 omgångar i grundserien, men det kommer vara lite annorlunda upplägg mot slutet.
Jag kommer fylla i med lag baserat på resultaten 20/21.

SHL:

1 Växjö
2 Rögle
3 Leksand
4 Skellefteå
5 Luleå
6 Örebro

7 Frölunda
8 Färjestad
9 Malmö
10 Djurgården

11 Oskarshamn
12 Linköping
13 Brynäs

14 HV71
15 Timrå

16 Björklöven

1-6 går till kvartsfinal, 6-10 till åttondel, 11-13 är färdiga, 14-15 är klara för kval och 16 åker ur.
Slutspelet är precis som nu, men i kvalet så kommer lag 14-15 möta lag från Hockeyallsvenskan som avgörs på följande vis:

1 BIK Karlskoga
2 Södertälje
3 Västervik
4 Mora
5 Västerås
6 Tingsryd

7 AIK
8 Almtuna
9 Vita Hästen
10 Modo

11 Väsby
12 Kristianstad
13 Troja/Ljungby

14 Nybro
15 Hudiksvall

16 Mariestad

Samma princip i kvalet nedåt som i SHL, men slutspelet blir lite annorlunda.

Lag 7-10 möts i bäst av 3, kvartsfinalerna avgörs i bäst av 3 och sedan istället för semifinal så blir det en kvalserie ungefär som kvalet till HA från Hockeyettan. Jag ska visa ett exempel.

“Åttondel” bäst av 3
7 (AIK) vs 10 (Modo)
8 (Almtuna) vs 9 (Vita Hästen)
I det här exemplet går 7 och 8 vidare.

Kvartsfinal bäst av 3:

1 (BIK Karlskoga) vs 8 (Almtuna)
2 (Södertälje) vs 7 (AIK)
3 (Västervik) vs 6 (Tingsryd)
4 (Mora) vs 5 (Västerås)
I det här exemplet går 1-4 vidare.

Kvalserie:

1 BIK Karlskoga (går upp till SHL)

2 Södertälje (klara för kval mot Timrå)
3 Västervik (klara för kval mot HV71)

4 Mora (färdiga)

Nu går vi vidare till kvalspelet.

Kvalet till SHL bäst av 7:

Timrå-Södertälje (vinnaren till SHL)
HV71-Västervik (vinnaren till SHL)

Kvalet till Hockeyallsvenskan bäst av 5:

Nybro-Vimmerby (Vinnaren till HA)
Hudiksvall-Östersund (Vinnaren till HA)

Med det här upplägget skulle inte serielunken bli lika lång, jag ville inte ha en grundserie på 60 omgångar eftersom att det då skulle bli hemskt många matcher. Man skulle å andra sidan kunna ha något snarlikt som de gamla ökända derbygrupperna så kan man komma upp i 53 matcher i grundserien, men derbygrupperna försvann av en anledning.
Grundserie plus slutspel i SHL skulle kunna bli 69 matcher lång som längst för ett lag, till skillnad från 76 som är fallet nu.
För ett lag som spelar grundserie plus kval i HA skulle säsongen som längst kunna bli 64 matcher till skillnad från 74 som är fallet nu.
Det skulle bli fler streckmatcher och kortare serielunk.
Minusen som jag ser det är att det blir ojämnt antal hemma/bortamatcher för lagen och lagen nerifrån kommer ha fler matcher i benen när det blir dags för kval.

Upplägget skulle bli lite lättare i en serie med 14 lag och principen skulle bli lite samma sak, men färre lag skulle spela slutspel i kvalet uppåt.