Hur brukar ett kontrakt se ut?

En sak jag tänkt på i flera år, men aldrig riktig tagit tag i för att få reda på; hur brukar ett kontrakt för en ishockeyspelare se ut?

Jag förstår att det står lön, kontraktslängd, ev klausuler för utlandet etc., men hur vanligt är det med till exempel bonusar för antal gjorda mål/assist/poäng/ +/-, bonus baserat på speltid osv… Och vad ingår vanligtvis i ett kontrakt - boende? Matkostnad? Stöd för utländska spelare som inte känner någon i staden?

Någon med koll som kan dela med sig av kunskapen? Vore spännande att veta hur ett kontrakt brukar vara uppbyggda! Kanske man till och med kan få komma över ett bildexempel? :slightly_smiling_face:

Kul trådstart.
Jag kan dela med mig av lite som jag snappat upp.
En kollegas son som i år lirat i div 1 och som till nästkommande säsong kritat på för ett topplag i 1an som fortfarande har chans till HA nästkommande säsong har lite intressanta saker i sitt kontrakt.
Bägge klubbarna både nuvarande och kommande fixar 50% anställning för honom vid spel i 1an. Går laget nu upp till HA så kommer kontraktet omförhandlas och i praktiken innebär det högre lön och ingen 50% deltids anställning. Samt 100% anställning till partner. Lägenhet och rabatt på hyran med 40% Dvs klubben står för 60%, Bil där klubben står för allt utom drivmedel, Lön. Han får även bonus för antal gjorda mål och ytterligare bonus om laget går upp från 1an till HA.
Han har även en klausul för att kunna gå till HA.

En av mina närmaste vänner har under 6 säsonger spelat i allsvenskan i fotboll och det var likande där.
En av 3 klubbar han representerade stod för nästan hela kostnaden kring boendet både hyra och el.

Finns massa special deals som olika spelare har i sina respektive kontrakt.

2 gillningar

Ett exempel, dock 20 år gammalt (från Sannys instagram) :slight_smile:

https://www.instagram.com/p/Cqu5DS2Ku0G/?utm_source=ig_web_copy_link

2 gillningar

Coolt. Man är nyfiken på vad av detta han cashade in (orkar inte samköra gammal statistik dock, för lat)

Roligt att se! Inga monstersummor direkt, men med dagens mått mätt är de väl betydligt större (plus att Sanny aldrig tjänade de riktigt stora slantarna).

Tack för bilden!

Läst Davidssons och flera andra kontrakt. 50/50, dom yngre kör en större utbetalning.
Pensionen kontra lönen ökar med åldern.

1 gillning

Spännande, tack för att du delar!
Brutalt stora summor i många fall (jämfört med “vanliga” människor). Dock bra mycket lägre än man kan tjäna i andra ligor. Galet egentligen på vad man kan tjäna pengar på att utöva idrott.