HV71 som f.d. elit-organisation

TLDR: Jag tror tyvärr att nuvarande coach är en intuitivt inkompetent coach med vissa goda ledarskapsattribut och det kommer skapa en dålig arbetsmiljö för hockeylaget.

Hela den här cirkusen med HV ger mig en allt annan än angenäm smak i munnen. Jag har (som jag nämnde ovan) sett liknande saker hända i en annan typ av miljö. Utan att ha någon som helst aning om vad som händer innanför väggarna i HV som organisation, så är de saker man ser utanför väggarna (som @lejacques bland annat sammanfattar i det länkade inlägget) händelser som ger mig “the creeps”.

Det här var min upplevelse av den andra miljön

• En ledare sökte sig till ledarpositionen för att den trivdes att vara ledare. Ledaren fick tjänsten som en kombination av egen självsäkerhet och att det inte fanns så många andra alternativ redo.
  • Ledaren ansågs till synes vara en kompetent person av ledningen ovanför eftersom den uppvisade bestämdhed, lite hårda nypor, och bra delegationsförmåga - vilket tidigare saknats i organisationen. Ledaren hade också en del kunskaper om ledarskap, som till exempel vissa processer.
  • Men förståelsen för och effekten på grundverksamheten var katastrofal – särskilt på sikt. Ledarstilen var att misstro alla andras kompetens nedanför sig i organisationen. Ledaren tyckte att endast var den som ledare som var kapabel att fatta rätt beslut. Detta ledde till micro managing av allt. Det uppstod också tydlig favorisering. Vissa personer som hade lätt att följa delegationen upplevde initialt inga problem alls med denna ledare. Andra blev direkt missnöjda eftersom ledaren inte tyckte om annat informellt ledarskap. Alla skulle räta in sig i ledet.
  • Problemet var: även om det fanns viss ledarskapsförmåga så fanns där ingen verksamhetsförståelse. Och när jag menar ingen verksamhetsförståelse så menar jag något som skulle kunna gå att kalla en “intuitiv inkompetens”: vid fler än en valmöjlighet så fattades osvikligien alltid fel beslut. Om verksamheten behövde en x eller y, så anställdes en z.
  • Till det kom att ledarskapet gick ut på bestämma genom att delegera till andra - men inte att lita på dem. D v s “ni får bestämma, men allt ska återkopplas till mig så jag får bestämma om ni har bestämt rätt”. Ingen spontantintet uppmuntrades. Allt av betydelse skulle gå via denna ledare.
  • Eftersom allt micro-styrdes utifrån en person som som inte kunde förstå verksamheten på en intuitiv nivå , kunde också helt skeva beslut fattas där vissa personer med undermålig kompetens gynnades utifrån helt galna premisser samtidigt som personer med hög kompetens missgynnades eftersom “de ändå är så duktiga”. Alla förslag på verksamhetsförändringar mottogs med misstänksamhet.
  • Allt detta ledde till höga sjukskrivningstal och att ett flertal kompetenta personer slutade eller jagades bort (vilket aldrig syns i statistiken över en organisations mående). Till saken hörde nämligen också att denna ledare var fixerad vid formella kompetenser på pappret men helt oförmögen att se faktisk kompetens och dess betydelse så personer med minsta lilla avvikande bakgrund blev i princip utfrysta eller offentligt manipulerade att sluta.

Så i korthet kan man säga att den här personen var mycket manipulativ, kunnig i “leadership speak”, men i princip inverterat kompetent att förstå den grundläggande verksamheten. Verksamheten präglades av dåligt grundade satsningar och beslut som skapade missämja och tvingade verksamheten jobba på oerhört ineffektiva sätt. Det som fick verksamheten att fungera var att det fanns personer i verksamheten som till sist jobbade på som vanligt och allt mer ignorerade ledaren.

Det för mig till den nuvarande situationen med HV71. Även om jag in i det längsta inte velat tro att nuvarande coach är samma ledarpersonlighet, så har det tyvärr blivit mer och mer saker som tyder på att det är så: Alla konstiga coachingbeslut under match i kombination med hur samma person säger fullt rimliga ledarskapssaker vid intervjuer, samtidigt som INGA intuitivt smarta strategier och coachingsegrar görs. Inga toppningar. Inga anpassningar av spelsätt efter motståndare. Hur vissa starka personligheter helt utfryses, bänkas eller väljs bort. Hur Melin i tidigare intervjuer antytt att sagde coach haft svårt att lyssna på andra. Hur coachen efter ett år som headcoach till och med erkänner att den har svårt att lyssna på hela staben (vilket alltså en rimlig coach intuitivt kommer göra första dagen på jobbet). Konstiga offentliga random skridskotest. Men framför allt hur hela jäkla laget är handlingsförlamat och inte verkar tycka hockey är kul …

12 gillningar