Jag tror det är exakt där problemet med HV har sin grund-orsak. HV71 hade en gyllene generation (hockey-spelare) under 00-talet men inte ödmjukheten att inse att de inte var en tillräckligt bra organisation. Någonstans efter guldet 2010-ish så började spelarnas “prime” försämras och det märks genom att HV snabbt börjar tappa (med ett liten slumpmässig avvikelse 2016).
När HV åker ur SHL hamnade hela organisationen i chock, vilket ju är ett så jäkla avslöjande ledtråd att de inte hade en susning om hur en elitförening skulle drivas. Särskilt eftersom inte hela organisationen rensades ut, utan vissa till och med fick förlängningar.
Sedan dess känns det som att organisationen konstant stirrat sig blind på spelarna, spel-system, underliggande siffror, “SM-guldbeteende”, HV-hockey och kontinuitet. Ledarskapsideal. Floskler. Ord. Allt annat än att bara leverera bra hockey.
Det faktum att vi nu har en HC som nu pratar om att “jobba hela tiden” som någon sorts “badge of honor” fast man ligger (näst) sist i serien, visar på att organisationen är så jäkla dålig på förstå vilken sorts kompetens som krävs
Problemet är inte att de jobbar för lite, utan att de fattar fel beslut och jobbar för mycket med saker som har för liten betydelse för utfallet. De är en typ av organisation som håller långa informationsmöten för sådan som kunde varit ett mail. De är en typ av organisation som håller personaldagar för att diskutera styrdokument i stället för att lägga tiden på att förbättra basverksamheten.
Jag kan ju förstås inte svära på att det är så just i HV. Men jag har jobbat i miljöer (ej hockeyrelaterade dock) som fungerat exakt på det sättet. Jag har sett chefer konstant fatta intuitivt dåliga beslut och ändå få sitta kvar på grund att organisationen ovanför inte heller varit bra och organisationen under inte har ork, befogenheter eller blir så kvaddad att den inte orkar agera ordentligt. Konsekvensen: dåliga resultat, sjukskrivning och hög rotation bland de bästa anställda.
Utan att gå in på detaljer där likheten varit extra stor, så har jag verkligen drabbats av samma obehagliga känsla i HV denna säsong. Känslan att de är fler än en person på viktiga poster som tyvärr inte borde vara där. Känslan att organisationen är “övertung” och därför är mer fokuserad på möten, följa handlingsplaner, avtal, ekonomiska processer, delegationsordning (etc) än att förstå basverksamheten.
Jag tror inte det är en sammansvärjning som en del verkar vara inne på här, utan snarare en cocktail av personer som inte är tillräckligt bra (för hockeyn) på sina poster. De är kanske bra för att hålla igången en organisation, men de är inte en bra organisation för att understödja elithockey.