Ahhhhh… Det är DET de menar med denna skylten då
Både ja och nej för egen del. Hjärtat spelar såklart in men magkänslan i viss kombination med hjärnan säger mig att laget kan komma samman och vinna 4 matcher mot Modo.
Fråga mig inte vilken logik det baseras på för det kan jag nog inte svara på. Förhoppningen sitter nog i att vår spets är spetsigare och att ett par spelare börjat vakna till liv nu mot slutet. Viktiga kuggar som Engsund, OSL och kanske viktigast av alla, AP.
Vill faktiskt även nämna Tikka som (med sina mått mätt!) sett rätt ok ut de sista matcherna. Han har en roll att spela i att vid varje chans som går trycka till deras spelskickliga backar, samt vara en jobbig jävel vid varje avblåsning. Kan han lyckas reta gallfeber på t.ex. Bernhardt och Rundblad så är mycket vunnet.
Att vi därtill har Borgström och Ang som kan blixtra till när som och i princip ta tag i matcher på egen hand ger mig hopp.
Det stora frågetecknet är ju dock målvaktsposten. För egen del hade jag utan tvekan valt Dichow som varit med om detta förr och presterat på en hög nivå den gången. Frågan är dock om han får första matchen nu när han varit sjuk. Hugo i kassen känns osäker från början men lägg därtill att han ger intrycket av nervositet, det känns allt annat än bra.
Jag säger såhär, snor vi en av de första två matcherna i Ö-vik så tar vi det, torsk i båda så går det fort åt andra hållet men i mina ögon är denna matchserien helt öppen på förhand.
Jag köper ditt resonemang. En del av mig tänker så också. Men. Till syvende och sist är min känsla precis som inför Brynäs. Det ska bara inte gå, med tanke på hur det sett ut i år, både sett till spelet på isen och vad alla siffror säger.
Och eftersom känslan tyvärr stämde då, så förlitar jag mig på den i år igen. Känslan som säger att Modo vinner två raka, snor en match i Jönköping och sen avgör i femte i Ö-vik.
Btw så tycker jag det här med att köra två hemma, två borta är ett jäkla skitpåhitt. Varannan match där bästa laget börjar hemma är betydligt mer rättvist.
Som bäst placerade lag inleder Modo med en jäkla press. De måste vinna båda matcherna. Klarar Modo pressen, ja, då lär det vara mer eller mindre kört för HV.
Min poäng. Med det här systemet får de två första matcherna alldeles för stor betydelse.
Det låter bra de!
Exakt det här tror jag inte vi ska underskatta. HV kan åka upp och försöka sno en av två bortamatcher, där Modo har all press på sig att vinna båda.
Vet vi hur många som åker upp till Örnsköldsvik för att kolla dem två inledande matcherna?
Hopp. Plåtar till fredagsmatchen hemma säkrade.
Detta var väl ett val som lagen gjorde? Slippa resa?
Jag föredrar som det nu är nu personligen, speciellt om man tar geografiskt avstånd i beaktning. Hade vi kvalat mot Frölunda hade det varit en annan sak…
Ah, låter bekant. Likväl. Don’t like it ur ett rättviseperspektiv.
De här system vi har kom väll från klubbarna då det var för dyrt att resa fram och tillbaka
Tycker det finns saker som talar för båda lagen - viktiga frågor jag ställer mig är dock -
-
finns det potential vi ännu ej fått fram i vårt spelarmaterial .
Det finns ju en del spelare som gått under vad man förväntade sig när säsongen startade - Brännström som ett exempel - kan ju se riktigt bra ut vissa matcher för att vara helt osynlig andra matcher -
när man tittade på olika grafer som SHL-studion tog fram och underliggande siffror har jag för mig att HV låg klart sämst till - kommer det att visa sig nu när verkligen ALLT är “up for grabs”
-
jag tycker ibland att HV:s backar luras att jaga motståndare i sarghörnen och upp mot blå - det kan ju kanske fungera om andra täcker upp bakom när backarna far iväg - men det har väldigt ofta slutat med att motståndarna är övertaliga bredvid vår keeper och motståndarna kan skörda ljuva och lågt hängande frukter.
-
kommer domarna att hantera trycket och hålla en jämn nivå eller kommer de att göra den typen av fadäser med tombola-matchstraff som de brukar. Kommer de att kunna läsa av videorepriser bättre nu än tidigare under säsongen då de ibland såg saker ingen annan såg (trots att de studerat klippen in absurdum)
-
det skall väl hållas ett möte senare och jag hoppas det utmynnar i att vi adderar 2 ytterligare lag till högsta serien (SHL) så att det läggs upp en fin räddningsplanka för HV att greppa tag i
Tycker på ett sätt det är väldigt udda att vi går in som såhär stora underdogs tbh. Vi har absolut varit totalt sämst under 52 omgångar med noll grundspel men trots detta har vi ändån kunnat utmana många lag.
Har kollat MoDo en del och det lever ganska hårt på sitt kontringsspel, inte mycket annat. Ser att folk skriver om MoDo’s PP, jag jämför det mot matchen vi spelade mot de senast och kan inte undvika att vi har enormt mycket likheter. Spelet MoDo visade upp i 5v3 var att man sökte spelaren som står vid högra cirkeln på ett direktskott, likt vad vi gör med Borgy. Och ska jag vara helt ärlig, 5v3 i två minuter och man kom inte speciellt till så mycket farligheter - jag vet inte hur “boostade” siffror de egentligen har. (Ja även som vårat PP-spel)
Men att vara så stora favoriter som de är har jag svårt att ens tänka mig. De första två matcherna är ack så viktiga för båda lagen men tbh de är viktigare för MoDo. MoDo är seriens sämsta hemmalag, visserligen är vi nästsämsta bortalaget men vi har lyckats ta 6/6 poäng i Ö-Vik, detta tror jag spelar större roll än vad man egentligen tror.
Spelar vi en solid defensiv första två matcherna så kan vi utnyttja deras egna spelidé och spela ett kontringsspel istället, för det jag har sett utifrån MoDos matcher är att de trivs inte att driva spelet själva. Vilket är det man behöver göra på hemmaplan oftast.
Jag jinx-jinxar.
Någon som sett ifall något spelbolag lagt ut oddsen ännu?
MoDo relativt knapp favorit troligvis?
Hoppet är det sista som överger en.
Kontinuitet är ett anagram: unite to stink