Kvalets vara eller icke vara?

Som hockeyfantast brukar man hålla tummarna för att det blir en lång vår för sitt lag, i år är dock läget annorlunda. Jag kommer vara glad om säsongen tar slut så fort sista seriematchen är spelad.

Det kommer stå mellan fem lag där ett är “vinnare” (åttondelsfinal jippi…), två har spelat färdigt och två får tillsammans med sina supportrar våndas ytterligare några veckor.

Hade jag skrivit detta för några dagar sedan hade jag varit övertygad om att Oskarshamn skulle ta en av kvalplatserna. Efter två raka segrar är jag inte lika övertygad.

Som den skåning jag är hade jag mer än gärna sett de få skåningar som håller på Malmö ha lite ont i magen i vår. Tror dock att de med hjälp av sina förstärkningar under säsongen (5-6 st) tyvärr lämnat bottenskiktet bakom sig för gott.

Precis som vi går och väntar på vår Messias som skall få vårt lag att lyfta inväntar Linköping sin tillbaka från skada (Little). Om de inte får ordning på sitt målvaktsspel tror jag dock att en av platserna kan vara vikt för dom trots att laget på pappret egentligen är för bra för det.

Brynäs blandar och ger. Deras poängsnitt på senare tid visar att de är på rätt väg. Frågan är dock om de pallar med det tuffa spelschema som väntar.

Känns som att allt redan är sagt här på forumet vad gäller vårt kära HV.

Det jag undrar är därför, vilka lag TROR ni kommer att få kvala och OM det skulle visa sig att vi är ett av dom, vem ser du då helst att vi möter?

Drömmen hade ju helt klart varit att de två plastiga skitlagen MIF och LHC fick kvala. En seger oavsett vem som hade åkt ur… Men som du skriver så har Malmö ganska snabbt kravlat sig ur den värsta skiten, och ska man vara positivt lagd (inte mina bästa kostym) så visar det på att om HV lägger om kursen så kan det gå ganska snabbt att ta sig uppåt i tabellen.

Men mitt tips är att det blir kval mellan LHC och IKO. Beroende på hur man agerar närmsta veckorna klarar sig Brynäs och Hv med minsta marginal från kvalet. Hult och styrelsen slår sig för bröstet och presenterar det som en framgång att man lyckades undvika kval.

Linköping hamnar definitivt i kval tror jag, sen är det svårare. Hade inte Leksand haft sin superkedja så hade jag trott på dem. Brynäs plockar en hel del poäng nu och kommer säkerligen lyfta. Beroende på vad HV får in så kommer nog sista kvalplatsen stå mellan oss och Malmö. Att möta Linköping i ett kval hade varit en otäck nagelbitare. Tänk om Svensson går till Linköping och gör som Liv mot Färjestad, spikar igen.

Historiken och statistiken för den här säsongen så här långt säger ju HV71-LHC i kvalångest. Just nu, med uteblivna nyheter om förstärkning är det endast klubbhjärtat och optimismen som gör att jag säger att det blir LHC-IKO. HV och “cluben” har ju liknande utgångsläge och det blir spännande/nervöst att se vilket av lagen som reser sig ur askan. Om jag förstår det rätt har LHC knappt ens sparkapital så det skulle tala för att HV kan värva sig ur krisen på ett annat sätt. Men det förutsätter ju att Johan och Johan prickar in rätt förstärkningar. Jag tror att IKO till slut kommer att vara ett av kvallagen, Brynäs har en stark trupp och kommer att undvika kval även om spelschemat är tufft för dem. Att spela utan publik berör Brynäs minst av alla lag. Det är ungefär som vanligt i ERP Monitor Arena. Jag får känslan av att HV verkligen saknar den sjunde spelaren, även om det kanske hade varit väldigt betungande i den situation som är nu. Men ett normal år kanske publiken i HG kunnat bära fram 5-7 poäng.

Massa resonemang där, men jag tror att kvalet står mellan IKO och LHC. HV och Brynäs har spelat färdigt och de tolv poäng som HV förlorade mot Redhawks runt julhelgerna blir otroligt dyrbara. Antagligen säger traditionens makt att Oskarshamn åker ur SHL för att inte återvända under vår livstid. Hoppas så klart hellre att LHC gör den resan, men logiken säger att IKO spelar i allsvenskan nästa säsong.

Räddningsplankorna blir färre och färre.
Om inte ett mirakel inträffar lär det bli vi mot LHC i kvalet.
Ljungh avgör?

Jag tror att trenden avgör vilket lag som klarar kvalet. HV kommer hamna där, den diskussionen behöver vi inte ens ta längre. Men frågan är vilka vi får möta, och vilket av HV och det andra laget som går in med en positiv trend.

Men sett till hur HV spelar så har det ingen större betydelse. Man har ju verkligen noll att komma med i alla avseenden.

Skicklighet - noll
Känslor - noll
Vilja - noll
Värdighet - noll
Stolthet - noll
Vad som helst - noll

Och tyvärr är inget annat lag där just nu. Så det är bara att hoppas att Lillis lyckas få till något som gör att inte allt står på noll när kvalet börjar.

Ok. Vilka ska HV få stryk av i kvalet?

Att det blir kval är lika säkert som amen i kyrkan. Att HV åker ur är lika säkert. Jag utgår från att Emil Johansson gör det avgörande målet i SD i match fyra.

Det är OFATTBART hur denna en gång så fina förening har tillåtits haverera så in i helvete fullständigt, och detta utan att någon har fått sparken!

Man hade kunnat sparka Emil Johansson, Agne Bengtsson, Johan Hult, Johan Davidsson, Peter Ekelund och en hel drös sopor till, utan att det skulle göra en enda skillnad i negativ mening.

Vilket jävla haveri! Vilket jävla gäng sopor!

Tycker Ek och Persson på Hockeynews.se sammanfattar HVs förutsättningar inför slutet ganska bra.

De ställer bl a följande frågor:
Hur ska HV undvika kval? Vem ska ta kampen? Kommer målvakterna plötsligt spika igen?
Frågorna saknar svar…

Det blev kvalets vara… :frowning:

därmed stänger vi denna tråden… deprimerande…