Allt talar emot oss, statistiken är glasklar. Inta bettskena och fosterställning. Det finns noll anledning att ha tillförsikt. Ge er ut i trädgården eller valfri parkanläggning, gräv ett ordentligt skyddsvärn, framkalla radioskugga och överlevnadsinstinkt. Allt fokus bör ligga på smärtlindrande åtgärder, gällande både skinkor och sinne. Tiden är blott en pil i allsvenskans riktning.
Vid halv-tiotiden ikväll är det återblicksläge och lägesutvärdering. Där och då, men för guds skull inte nu, kan vi välja rättmätig sinnesstämning. En sinnesstämning som speglar verkligheten. Vi kan inte undvika denna verklighet, för även om föreningen just nu kastar den med kraft åt helvete så återkommer den med otäck boomerang-effekt och träffar oss fans i röfven. Det är vi som ensamma står kvar, med rödskinkor och kindtårar.
Tills dess blåser vi tankar och ångest ur hjärnor, fyller lungor med stämbandsammunition och skrikvevar oss igenom kvalhelvetesmatch nummer tre. För när röken lagt sig så har HV71 spelat bäst ändå, oavsett utgång, oavsett verklighet.
Idag är det verkligen sista chansen. Trots att hjärnan säger en sak så kommer jag lyssna på hjärtat, tagga till med den sista energin jag har och för dagen tro att vi kan vinna och vända detta. Förlust idag och det blir inte bara en pyspunka utan en stor explosion.
Jag lägger tiden på annat, följer text-tv. Det är sen gammalt. Sen inbillar jag mig i min dumma förhoppning att det går vägen, i någon förtrollad hemmaplans fördel. När jag väl ha tid att kolla resultat så kommer det uppenbara till mig. Även om det är beräknat så kommer det va ett slag rakt i själen.
Så många sista chanser vi haft under säsongen. Så många måstematcher att vinna. Allt detta har lett oss hit. Till den sista sista chansen, till den sista måstematchen.
Måstematch deluxe! Skrik och sjung ni som är på plats, bär fram laget till en seger.
Säger det av delvis själviska själ, har biljett till fredag och vill gärna inte att det ska kännas som jag åker 20mil för en begravning… Ge oss hopp HV!
All press på HV. All press. Tror vi kan ana vartåt det barkar denna afton. Dags att steppa upp nu. Upp till spelarna nu att visa vad de är gjorda av. Coacherna har jag sedan länge gett upp om.
Det kommer krävas att vi ganska enkelt får in både första, andra och tredje målet för att vi skall kunna komma undan denna drabbning utan en gigantiskt ass-whooping. IMHO.
Kommer sätta mig på en bar ikväll. Behöver ångestdämpande. Blir att kolla med en AIK’are. Som inte är direkt imponerad av Blomman. Så ikväll blir det ölbärs, ångest och mer ångest.