Kvartsfinal 1: Skellefteå AIK - HV71

[size=150]16/3 kl 19:00 Skellefteå AIK-HV71 Cmore Sport[/size]

Efter en riktig islossning från HV71 där slutsiffrorna blev hela 7-1 mot Örebro så är vi nu äntligen i kvartsfinal.
Det blev en tight drabbning mellan DIF och Brynäs där det skulle avgöras om vi fick Skellefteå AIK eller Frölunda som motståndare. DIF vann med uddamålet och slog ut Brynäs. Därmed står det också klart att vi får möta Skellefteå AIK.

De flesta kanske hade hoppats på Frölunda eftersom den matchserien känns enklare, samt att avståndet är behagligare.
Själv känner jag lite tvärtom. Det är dags att ta ner maskinen Skellefteå på jorden en gång för alla. Och visst skulle det vara underbart om det just blir HV71 som får göra det.

Kan redan se rubrikerna framför mig. Media skulle höja oss till skyarna och det skulle börja pratas SM guld lång väg. Nu är vi dock inte där ännu, långtifrån. Men det spelet HV71 visade upp senast mot Örebro var i särklass den bästa matchen denna säsongen. Och så viktigt att den kom just nu. Vi får hoppas på att det inte var en engångsföreteelse utan att detta är bara är uppladdningen av vad vi har i oss. Vi är det laget i hela SHL som har mest sparkapital i våra spelare och får vi bara i gång samtliga så kan vi slå vilket lag som helst. Vi kommer till Skellefteå med gott självförtroende samt att vi vann senast vi mötte Skellefteå just på bortaplan.
Kan vi knipa första matchen imorgon så är mycket vunnet och det kan bära frukt längre fram. Alltså en oerhört viktig match som väntar oss.

Läget i laget är samma som mot Örebro förutom att Mattias Tedenby ansluter från sin avstängning.
Fredrik Pettersson-Wentzel fortsätter i målet.

[size=150]Det som talar för oss imorgon: [/size]

1. Vi kommer med en storseger i bagaget och har spelat match nyligen.
2. Vi får tillbaka Mattias Tedenby, lagets poängstarkaste spelare.
3. 1:a kedjan har börjat producera, tacklas och visa att det finns sparkapital i dom.
4 .PP är på uppgående.
5. Senast vi mötte Skellefteå AIK så vann vi. På bortaplan dessutom.
6. Skellefteå får ta på sig favoritskapet, medan HV71 har allt att vinna.

Det är dags att skriva historia - igen. Det är dags för en repris av 1994/1995. Vi är HV71.

MÅSTE vara med från början borta mot SAIK i en slutspelsmatch. Ser det ut som mot Örebro den första åttondelen kommer det bli jobbigt!

jp.se/article/goliat-passar-hv71-perfekt/

Riktigt bra krönika inför kvartsfinalserien. FORZA HV!

Skribenten måste ha vart inne på forumet och läst mitt inlägg innan han skrev sitt, slående likt :laughing:

skellefteaaik.se/video/stan … 8/ttvideo/

inför matchen från Skellefteås sida
snygg och proffsig produktion för övrigt!

[size=150]GAME ON![/size]

Tror att vi har chans idag för vi har ingenting att förlora. Får vi in första pucken eller tar hem första matchen kommer Skellefteå vara i gungning. Känns som vi är lite pånyttfödda samt får vi tillbaka Tedenby med sin speed.

Skellefteå tror jag är lite skakiga då dom inte vet var dom har oss, och dom vet att vi säkerligen kommer ta en match eller två som alla säger, men vilken match?

Hoppas verkligen att domarna håller nu i slutspelet.

Sätt full fart direkt nu HV! Vi har gud på våran sida era jävlar!

Kanske lite barnsligt men lite kul uppvärmning!

Jag tror på 3-2 vinst i sudden för HV ikväll. Hittade ett klipp från 2010, semi mot Skellefteå iofs på hemmaplan. Vi ser Sundh, Laine, Melin, Tedenby och Törnberg likväl som Liv, Davidsson, Voutilainen, Niinimaa, Beech och Grillfors:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=6Y6I1b-WkGE#t=176m[/url]

Och för drygt tre år sedan detta slagsmålet uppe i Skellefteå:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=OaUyjQ0PI00[/url]

Nu börjar alla om från noll!

SAIK har vilat medan Hv har varit gång och förhoppningsvis hittat ett vinnande spel.

Tror mycket väl Hv kan skrälla i denna matchserie. Vi kommer in med en skön känsla efter 7-1 segern samt med 2 raka bortavinster. SAIK och Örebro slog vi och vi får tillbaka Tedenby.

Gäller att domarna orkar stå emot hemmaklacken bara för är det något lag som buar så är det SAIK, räcker att en svart/gul spelare tar ett felskär och trillar så kräver de utvisning.

Jag tror på 2-3 till Hv ikväll!

Videon verkar inte funka längre.

4100 biljetter sålda i förmiddags.
norran.se/hockeybloggen/lindholm … mer-552488

Från AB.
Kan hoppas att han får äta upp detta :slight_smile:

ANALYSEN:

Skellefteå gick lite på sparlåga i slutet av grundserien, men nu är det slutspel. Vi kan räkna med att laget visar upp sig från sin bästa sida. Skulle inte förvåna om man sveper undan HV 71 med 4–0 i matcher.

Steven-Lee Holmdahl

Det är mycket möjligt att de gick på sparlåga i slutet av serien, men jag är fan inte säker på att det är positivt. Då ska de plötsligt gå upp på 100% igen efter att ha spelat på “sparlåga” X antal matcher, mot ett HV som är i matchtempo och med stigande form och självförtroende. Skellefteå är bra, riktigt bra. Men de behöver ändå gå för fullt mot ett taggat HV, är väl bara Wennerholm och Steven-Lee Holmdahl som tror att SAIK vinner komfortabelt mot HV utan att anstränga sig.

Att 3 av 4 matcher den här säsongen blivit uddamålsvinster borde ändå visa att det kanske är en jämnare serie än vad många tror.

Jag gillar ändå att Hv-fansen är optimistiska. Av det jag läst så är resten av Sverige överens om att Skellefteå kommer vinna denna kvart relativt enkelt (4-0-4-2 i matcher), medan endast cirka 10% av hv-supportrar tror att HV kommer åka ur. Åtminstone vad som förmedelas utåt.

Nån som är taggad? Herregud va taggad jag är!! Nu jävlar bara kör vi över Saik!! De är vi mot världen alla blåa fans!!

Mycket snack om att SAIK gått på sparlåga osv…men vänd på det? Är det någon som tycker att HV har fått ut 100% ur sin trupp?

Det lag som vinner första matchen tror jag rår hem segern. Viktigt att sno första matchen för att få det mentala övertaget. Idag ska vi gå på för fullt. Tedenby tror jag också kommer vara en av figurerna som kan avgöra matchserien åt båda håll, Viktigt att han är i anfallszon med pucken och inte sjabblar på egen blålinje. En känsla jag har bara. Lite likt den avgörande dribblingen från Melin mot Färjestad. Men jag tror han höjer sig och göra första målet ikväll till 1-0 för HV genom en soloåkning.

Nu kör vi, vi har allt att vinna. sätt press på deras backar hela tiden och lönar det sig inte ställ upp styrspelet som vi använt tidigare mot SAIK och stäng mitten för dem och återta puck.

Jäklar vad taggad man är, det känns som det är nu man ska slå dom. Wille och Rajala var uträknade senaste gången men man gjorde några riktigt bra matcher och var nära att rucka på dem. Nu är det dags några år senare fast med lite andra killar att skicka ut dom en gång för alla och visa att HV är på väg tillbaka igen.

Sitter bredvid en SAIK:are på jobbet, bara det räcker väl för att motivera spelarna till en vinst?
Jag vill håna karln, och få han och börja oroa sig över vad som komma skall följande matcher!! :smiling_imp:

Jag kör samma uppladdning som vanligt.

Har älskat HV sedan 1979, Håvee med Crut har gått på repeat i bilen, jag sitter här med matchtröja med alla autografer från 2010. Kom igen HV nu jävlar kör vi.

Underbart, nu blir det vinnst :smiley:

[size=150]FORZA HV71!![/size]