Kvartsfinal 2: HV71 - Skellefteå AIK

[size=150]Med två snabba mål i den tredje periodens inledning punkterade Skellefteå den första kvartsfinalen mot HV71. Stor matchhjälte för seriesuveränen var John Norman som gjorde hattrick.[/size]

18/3 kl 18.45 Cmore Hockey/Cmore LIVE 4

Ja vi såg ju alla matchen och även att jag inte tycker att resultatet speglade matchen så var det ändå ett för dagen dåligt HV71. Men det är så det har sett ut denna säsongen. Ena kvällen uppåt och nästkommande neråt. Så jag antar att vi kan förvänta oss en helt annan matchbild och match i morgon.
Redan nu är det dags att kalla det för en “måste match”. Vinner vi inte i morgon på hemmaplan så är det kört med all sannolikhet.
Hoppet är det sista som överger människan sägs det, men nånstans måste man vara realistisk också. Vi får inte glömma bort att vi faktiskt slutade 9:a i serien medan Skellefteå AIK vann (igen).

Ska HV71 ha en chans i morgon så är det ett par punkter som måste fungera:

- Första målet är livsviktigt. Ger en boost till spelare och oss i publiken. Alltid psykologiskt viktigt. Publiken är 6:e spelaren.

- Målvaktsspelet måste vara bländade. Det finns inte utrymme för misstag.

- Försvarsspelet måste bli bättre.

- Forwards måste sluta leta lägen. Det måste skjutas på allt och vid alla tillfällen.

- Mer folk in på kassen. När väl vi kommer i ett anfall så finns ingen framme i målet. Så har det sett ut i flera säsonger.

- Skellefteå AIK´s svaghet som jag ser det är när dom blir störda högt upp i banan, då kan dom kasta iväg pucken lite för snabbt utan att ha koll på rätt adressat. Detta såg vi igår. Tyvärr förvaltade vi inte dom frilägen som gavs. Detta måste vi göra bättre. Det måste vara mål på ett såna lägen som vi fick igår.

- Aktivare coachning från Johan. Vill inte se honom stå med armarna i kors och hoppas på mirakel. Bidra med det du kan i stället. Visa dig och prata med gubbarna i båset. Och framförallt, sluta försvara dig och laget när det går dåligt. Erkänn i stället att det inte var en bra period, ta åt er och gå ut och visa i andra perioden att ni tagit lärdom av det.

Man saknar verkligen en spelartyp som Teemu Laine, särskilt nu i slutspelet. Vill se fler spelare som offrar mer. Vi har ett par st (inga namn nämnda) som sliter kopiöst i varje byte, medans en del andra åker och nästan hänger med huvudena. Dags att stå upp för klubbmärket nu och visa att ni vill vara med och leka med dom stora grabbarna (Skellefteå). Hjälper spelarna varandra och får igång ett snabbare passningsspel mm mm så kan det gå vägen.

Vi måste som sagt vinna imorgon för att ha en minsta chans. Vinner Skellefteå i morgon är jag rädd att det blir 4-0 i matcher och säsongen är över (igen, som vanligt) låt oss hoppas Gudarna vill annat.

Först och främst, fan va bitter och negativt inställd du är KnoxStark.
Jag tycker även att vissa av dina “punkter till success” är väldigt motsägelsefulla.

Du vill alltså att HV-spelarna ska skjuta på allt vid alla tillfällen, samtidigt som du vill att vi ska ha mer folk in på kassen?
1+1 = 3? Det går inte riktigt ihop. Skjuter man på allt, dvs så fort man får pucken, så kan ju övriga spelare omöjligt hinna in på kassen. Visst det resulterar i fler skott men vid en stor majoritet av dessa skott så kommer Markus Svensson ha fri gata.
Jag kan hålla med om att vi letar lägen lite för mycket men en anledning till detta är för att ge övriga spelare tid att ta sig in på mål.Ett ypperligt exempel på detta såg vi igår när Niklas Hansson valde att avvakta vid första skott-tillfället (ingen spelare framför mål) och istället finta/röra sig i sidled för att ge Filip Sandberg lite extra tid att hinna in framför mål och sedan avlossa skottet vid andra skott-tillfället (spelare framför mål). Det gäller med andra ord att välja sina lägen och inte bara skjuta på allt vid alla tillfällen likt U12-spelare. :nerd:

Har du någon bra bön på lager så får du gärna dela med dig. =)

Ursäkta? Jag är inte alls bitter eller har en negativ inställning. Det får stå för dig i så fall. Jag försöker dock skriva en så utförlig matchguide som möjligt där jag även delar med mig utav mina tankar.

Och här känner jag att det är dags att få dementera. Gillar inte att bli påhoppad av folk. Ska vi då ta det från början angående de synpunkter du har så var det följande:

“Forwards måste sluta leta lägen och skjuta mer.” Det är ju sanningen. Det säger spelarna t o m själva, tränaren säger även samma sak. Detta är min uppfattning med. Många ggr i stället för att skjuta när chansen finns så väljer spelare att passa en extra gång för att få till det där snygga passet och servera en helt fri medspelare. Det är underbart vackert att se på om det går hem. Men alla ggr gör det inte det, då menar jag att det är bättre att skjuta när man får läge och chansen, istället för att kanske göra det där extra passet som istället kostar oss chansen till ett mål. Bättre att skjuta en gång för mycket än en gång för lite.

På den andra punkten du hade synpunkter på att jag tycker att “fler spelare måste in på kassen”. Även här säger både spelare och ledare att de måste ha mer trafik på mål. Där håller jag med dom också. Många ggr uppstår situationer när HV71 kommer i ett anfall, då helt plötsligt en spelare kanske åker och byter istället för att följa med i anfallet. Även har vi haft en förkärlek till att stå bakom målet eller ut med sargen. Jag ser hellre att man har minst 1 spelare som går på mål och parkerar framför motståndarens målvakt. I PP fungerar det oftast, men spelet framför motståndarens mål måste även bli bättre i 5 mot 5 spel.

Förstår inte riktigt hur du kan säga att jag är bitter och negativt inställd. Det är verkligen det sista jag är. Jag försöker däremot att se saker ur andra vinklar och skapa mig egna uppfattningar. I övrigt kan jag tala om för dig att jag är en mycket positiv och jordnära människa som sällan är bitter. Ska man vara ful i fan så kanske man kan undra vem det är som är negativ och bitter med en sån avatar och nickname som du har och som anklagar folk till höger och vänster utan att ha en aning.

Nog om det, men kände att jag var tvungen att få försvara mig när du hoppar på mig. Vi är alla här inne av en och samma anledning. Vi älskar vårt lag och vi vill alla HV71 det bästa. Sen att man inte alltid drar jämt skägg med alla förstår jag, men undvik gärna personliga påhopp i fortsättningen. Må väl och så håller vi alla tummarna för HV71 i morgon. Själv ska jag vara på plats och bära vårt underbara lag till en seger.

Skjuta mer och skjuta på allt betyder inte samma sak.
Just saying.

Beror på läget, distinkta direktskott är ju alltid svårt för målvakter, speciellt om de måste förflytta sig lite. Då behövs knappt nån som skymmer målvakten.

Bra jobbat med matchtråden Knoxstark!

Tack KnoxStark! Bra svar, uppskattas!
Även om jag personligen inte riktigt håller med dig (tycker dina tankar är lite väl “dramatiska”) så har vi i grunden likartade åsikter.
Däremot kvarstår mina tankar om dig, dvs att du är väldigt negativ inställd. Läs igenom din inläggshistorik så är det inte mycket positivt. Något som tyvärr även denna matchtråden andas lite av. Hade hoppats på en lite mer positiv “Nu jävlar vänder vi detta-matchtråd”. Dock starkt jobbat av dig att ta dig tiden att dels skriva en bra matchtråd men även ge svar på tal/kritik på ett utförligt och bra vis.

För att hålla mig lite mer till topic. Jag har idag rest från Nordpolen på min isbjörn för att imorgon ta plats på den ökända ståplatsen i Kinnarps och sjunga utav bara helvete! Fan va taggad jag! Jag hoppas eller tror inte på vinst, jag VET att det blir vinst! :nerd:

Vi var helt klart med i första matchen tills 3:e, men problemet var att vi inte satte våra chanser. Hoppas hemmastödet imorn kan ändra på det!

Vinna eller försvinna idag för HV. Tror inte att Skellefteå kommer att förlora två hemmamatcher och då gäller det att HV vinner sina hemmamatcher och sedan får man försöka ta en bortamatch. Jag tror på HV och jag hoppas verkligen man ger sig själv chansen. Gäller att minimera misstagen och att försvarsspelet sitter på ett bättre sätt än matchen mot Skellefteå senast.

Kom igen, HV! Vill ha en seger på min födelsedag!

Grattis på din födelsedag…

Kommer tyvärr inte kunna se matchen på plats och kanske inte på tv heller eftersom vi är bortbjudna. Men idag tror jag vi får se ett annat HV som bärs fram av en kokande publik! Om stämningen är som mot ÖHK eller ännu bättre så kommer SAIK att få det jävligt tufft, kan jag säga!

Nyckel till seger - gör MÅL på de chanser man har! HV skapade helt klart lägen som borde gett ett annat resultat än 6-1 senast, men det gäller ju att förvalta dessa lägen på ett mycket bättre sätt! Sen måste försvarsspelet skärpas till. Det får inte se ut som BP trots lika många på plan så fort man hamnar i HVs zon…

Kom igen, HV!

Som jag ser det har HV inget att förlora. Så dags att våga.

Våga spela de heta spelarna, i det här fallet Sundh istället för Brithén i de ledande kedjorna. Sundh har sett över hela säsongen varit betydligt hetare än vår ex-kapten. Oscar har dessutom tillsammans med Thörnberg och Abbott bildat vår bästa kedja de senare matcherna. Ner med Teden i andra med Arlbrandt och låt Önerud centra.

Våga spela på sex backar. Det här hattandet med backparen skapar mer osäkerhet än vad det ger positiv effekt.

Våga inse att PW stod för ett riktigt bottennapp senast och att han haft riktigt usel statistik mot Skellefteå. In med Ersberg som gjorde succé sist. Lindbom har ju själv dragit paralleller till guldåret 95, men han verkar ha glömt bort vad som lade grund till den. Andremålvakten Bo Ahl avslutade då grundserien med en kanoninsats och fick sedan förtroende i slutspelet, och resten är ja, svensk hockeyhistoria. Ge Ersberg chansen att göra samma resa!

Precis exakt så. Håller med om exakt allt

Alla vet vad som krävs så gäller att hela laget steppar upp nu och gör allt 100%.

Tycker också Ersa kan få chansen efter PWs match senast, Sen vet man aldrig vart det slutar men han kommer garanterat att göra allt för att vinna och vara laddad till tusen och det bådar gott.
In med en målskytt i Sandbergs lina som kan trycka ditt puckarna. Önerud eller Thörna kanske.

fy fan, nervöst. nu blir det till att sysselsätta hjärnan med något innan matchstart så man inte bryter ihop. Jag går ut å tvättar bilen…

Låter klokt, jag skruvar nya Ikea möbler till hemmet. Terapi på riktigt med andra ord :wink:

Nervöst är bara förnamnet…en måstematch ikväll! Tvättar du min bil också?

hade den sått nära så… utsidan klar, insida förardörr likaså, nu tar vi passagerardörren! Jag tror på vinst!