Kvartsfinal 3: Linköping HC - HV71

[size=200]Linköping HC - HV71[/size]

[size=150]Dags för rond tre i det fysiska E4 derbyt[/size]
Publicerad: 2015-03-16 14:5

Kvartsfinal två mellan HV71 och Linköping blev en rafflande historia som HV71 till slut stod som segrare i. Nu är det Linköpings tur att stå som värd när lagen möts på tisdagen. Räkna med en fysisk drabbning, då det redan delats ut 73 tacklingar på två matcher och båda lagen vill göra allt för att ta kommandot i matchserien.

Söndagens drabbning mellan HV71 och Linköping blev precis som vi hoppats på, fartfylld, heta närkamper och med en rafflande avslutning.

HV71 tog ledningen genom Erik Christensen i den andra perioden innan Linköping med två snabba mål signerade Johannes Salmonsson och Jacob Micflikier satte östgötarna i förarsätet inför den tredje perioden.

I den tredje backade Linköping hem och HV71 förde spelet. Mattias Karlsson kvitterade innan matchens gigant Christensen pricksköt in 3-2 till Kinnarps Arenas stora jubel med dryga minuten kvar av matchen.

– Det gick upp och ner i matchen och handlar mycket om att ha momentum. Vår publik är lysande och det finns inte många som slår deras energi i SHL, sa Christensen till C More efter matchen på söndagen.

Efter att ha blivit poänglös i det första kvartsfinalmötet verkar Christensen nu ha kommit igång och hans två mål på söndagen kan vara startskottet för att måltjuven lagom till Slutspel 2015 prickat formen.

Under SHL var Christensen rena rama poängmaskinen och blev med sina 44 poäng åtta i SHL:s poängliga. HV71:s förstakedja med Christensen, Ted Brithén och Calle Ridderwall måste spela på en hög nivå under resterande kvartsfinaler för att laget från Jönköping ska kunna avancera till en semifinal.

Mattias Karlsson kvitterade och Erik Christensen blev matchhjälte
på söndagskvällen.

[size=150]Vaknar Linköpings förstakedja?[/size]

På tal om förstakedjor. Linköpings dito har inlett Slutspel 2015 med att endast vara inne på ett mål framåt. Något förvånande kan tyckas då trion med Kent McDonell, Jeff Taffe och Jacob Micflikier under SHL stod för 123 poäng. Så här långt står de bara noterade för två poäng, ett mål från Jacob Micflikier och en assist av Jeff Taffe.

Istället för att Linköpings succékedja fortsätter tredjelinan med Jonas Almtorp, Johannes Salmonsson och Jakub Vrana att sprida skräck i HV-lägret. Den kedjan har både producerat mål och dessutom varit ett hot varje gång de äntrat isen.

Men för att Linköping ska kunna slå ut rivalen HV71 vill det nog till att den fruktade förstakedjan börjar komma igång och producera redan på tisdagen. Linköpings unge back Carl Dahlström säger till linköpings hemsida att förlusten redan är glömd och har segerreceptet till tisdagen klart.

– Det är små marginaler som avgör en match och igår studsade pucken lite deras väg. Det gäller bara att jobba hårt och vinna den fysiska kampen framför båda målen och försöka få pucken att studsa vår väg säger han.

Räkna med att det lär smälla även på tisdagen då matcherna hittills har varit fysiska sådana. I det första kvartsfinalmötet lagen mellan delades det ut 35 tacklingar, som i söndagens drabbning följdes upp av 38 stycken. Frågan är om vi bjuds på ännu fler nu när varje match blir ännu lite mer nervkittlande.

Kvartsfinal tre mellan Linköping och HV71 spelas 18.30 på tisdag, kan du inte vara på plats sänds matchen i C More Hockey.

[size=150]FORZA HUSKVARNA VÄTTERSTAD 1971!![/size]

Härlig vinst senast men magkänslan är trots allt orolig.

Fler spelare måste kliva fram och hota. Vi kan inte förlita oss på att #24 ska vara magnifik varje kväll.

Även om förra matchen var fantastisk på många sätt så var det trots allt bara en match av flera som måste vinnas. Närmare bestämt 12st. Efter alla hyllningar så är jag lite orolig över att HV segrat ihjäl sig. Det ska bli spännande och intressant att se vilket lag som fått mest energi efter förra matchen.

Jag hoppas verkligen att HV kniper denna matchen så att pressen på allvar hamnar på LHC. Det vore otroligt skönt.

Viktigt idag blir att stå emot i det fysiska spelet och att våga avsluta oftare samt att ta sig in på mål och ta skitjobbet där.

Tror och hoppas på seger.

KOM IGEN, HV!

Någon som har några aktuella sidor där matchen kan ses får gärna dra iväg ett PM… :nerd:

Förra matchen var enormt viktig. Nu kan man nog kanske spela lite lugnare i tanken och göra ännu mer rätt. Jag hoppas vi tar en seger ikväll och sätter tryck på plastlaget. Plast, som ni vet, klarar inte av långvarigt tryck, då genomgår materialet strukturell omvandling med minskad integritet och kollaps som följd.

Jag är för dagen i Jönnet och undrar till vilken pub man skall gå till med sin tröja för att uppnå maximal stämning?

Längesen jag var ute, men O’Learys är ju ett bra ställe att gå till. Sen har jag hört något om Harrys också. Jag vet inte hur mycket du känner till Jkpg men det ligger lite pubar och krogar i anslutning till dessa ställen, så något borde väl falla herrn på läppen.

born and raised in jönnet vettu (bankeryd om man skall va exakt). flyttade ut i mitten 90-talet.
Jag va mest nyfiken på om gänget här landar någonstans…

Du har annars sir Wards lömska hockeypub i B-ryd där allt kan hända :wink:

O’Learys är stället som dom flesta brukar samlas vid och var ute i god tid. Lär vara mycket folk.
Här har du deras mycket goda meny: olearys.se/jonkoping/menu/mainmenu

Vad serverar du på din pub då? :astonished:

Det enda hot som LHC egentligen haft mot oss de första två matcherna är deras höga press de sätter på våra backar, vilket leder till att vi får problem att spela ut pucken. Det var på det sättet de fick deras 2 mål förra matchen. Kan vi lösa det och det halvdana PP’et så är jag säker på att vi går vidare från denna kvartsfinalsserie. Viktigast är att vi inte ger deras spetsspelare några lägen och det har vi inte heller gjort de första matcherna. Wesslau är även bra mycket bättre än Rautio, så kan HV få in lite mer folk framför mål så tror jag att puckarna kommer trilla in rätt snabbt.

HV har en bra chans att ta hem den här matchen om, och då är det ett stort OM, man börjar spela hockey i tre perioder. Kan man bara hålla jämt med LHC under andra så blir det seger och vänt till hemmafördel HV.
Det är kanske dags att slänga ett öga på LHF, som haft samma tendenser som HV under serien att tappa andra perioden, som spelade disciplinerat i 60 minuter igår i Scandinavium och malde ner FHC.

Forza HV

Viktigt match att vinna på bortaplan! … och Pilut från start den här gången.

Laget i kväll:

4th Line
21. Strömwall, Malte
26. Holzapfel, Riley
9. Melin, Björn

1. Petrasek, David

3rd Line
91. Jämtin, Andreas
28. Bengtsson, Anton
16. Sandberg, Filip

1. Karlsson, Mattias
  2. Pilut, Lawrence

2nd Line
92. Laine, Teemu
72. Carlsson, Patrik
31. Tedenby, Mattias

1. Johansson, Emil
  2. Campoli, Chris

1st Line
90. Brithén, Ted
24. Christensen, Erik
11. Ridderwall, Calle

1. Berglund, Kristofer
  2. Karalahti, Jere

Goalies
40. Ersberg, Erik
32. Wesslau, Gustaf

På plats!!!

KOM IGEN NU HV. Tror LHC kommer ut som tjurar på vårbete nu i början så häng med nu

Måtte det lossna snart för vår andralina,finns så mkt kunnande där.

Det var väl ett DJÄVLA tjadande om Rahimi :exclamation:

JJJJJJJJJJJJJJJJAAAAAAAAAAAAA EC Såklart :smiley: :smiley:

Jaaaaaaaaaaaaaaaaa

CHRISTENSEN :smiley::D:D