Sammanfattar denna serie mot Västervik som ”enkel”.
Nästan för enkelt.
Tycker dock det ser jäkligt bra ut nu, av hela laget.
En som inte riktigt prövats är Gunnarsson, men det lär komma.
Hoppas han får lika god hjälp framöver.
Förresten. Klacken/publiken i Jkpg är fan bäst!
Gott jobb och härlig fredag!
Patrik Sjöblom JP
Semifinalplatsen säkrad • HV71 står inte och faller med någon enskild spelare eller formation
1 april 2022 21:06
Ordningen är återställd, semifinalplatsen säkrad.
HV-maskineriet hackade lite senast men nu rullade det på desto bättre mot en solklar 5–1-seger.
”Det är aldrig positiv att förlora”, sade HV-tränaren Tommy Samuelsson efter förlusten i onsdags och det går så klart att förstå den inställningen.
Men jag undrar om inte den där näsbrännan i Västervik kan ha varit lite nyttig ändå. Dels var det en väckarklocka, det såg vi ju på fredagskvällen. De tidigare 11–2- och 7–0-segrarna till trots, det här var nog den av kvartsfinalerna som HV har spelat mest stabilt och varit mest överlägset i. Det som i så fall var lite sämre den här gången var effektiviteten.
Dessutom tror jag inte att det är helt fel att få ett lite kortare uppehåll fram till semifinalspelet, som inleds på fredag. Erfarenheten är att det brukar ta någon match att komma i gång efter ett längre uppehåll och det kanske HV kan klara sig undan nu.
Nu väntar alltså semifinal mot en hittills okänd motståndare och när HV71 inleder den matchserien tror jag att det kan ha varit bra att få känna på hur det kan bli när man bara sjunker en smula i fokus och intensitet, som i Västervik i onsdags, för att sedan få ett kvitto på hur förnämligt det kan bli då maskinens delar kuggar i varandra igen, som på fredagskvällen.
Det var mycket som var väldigt bra i HV71 den femte kvartsfinalen även om man tillät sig att slå av lite på takten i den tredje perioden.
Backspelet var så gott som prickfritt. Chad Billins och Emil Andrae briljerade med sitt kreativa spel medan övriga var hur stabila som helst i defensiven. Jonas Gunnarsson hade inte mycket att göra mellan stolparna men det mesta han tog sig för löste han bra.
Offensivt fortsätter power play-spelet att vara magnifikt, två mål den här gången i den spelformen, och vi vet alla hur viktigt det brukar vara med special teams i kval- och slutspelsmatcher. Tyler Vesel och Fredrik Forsberg är två herrar som är grymt bra i spel fem mot fyra.
HV:s fjärdekedja, som har hyllats efter tidigare kvartsfinaler, hade fått ett lite annat utseende nu när Marcus Davidsson tog centerplatsen istället för Jesper Kokkonen men den formationen fortsatte att övertyga. Farten som bröderna Davidsson och Christoffer Törngren är imponerande. Något oroande dock att Törngren lämnade isen med ett par minuter kvar av matchen.
Men HV71 har en sådan bredd och sådan spets att man inte står och faller med någon enskild spelare eller formation.
Om HV71 spelar så som man gjorde mot Västervik i den femte kvartsfinalen, och den nivån håller man ju allt oftare nu för tiden, kan jag inte se hur något motstånd ska kunna stoppa laget, varken i semifinal eller final.
Hockeyallsvenskan slutspel, kvartsfinal 5:7
HV71–Västervik 5–1 (2–0, 3–0, 0–1) Första perioden: 1–0 (2.49) Emil Andrae (Tyler Vesel, Fredrik Forsberg), 2–0 (8.27) Chad Billins (Christoffer Törngren, Oliver Bohm),. Andra perioden: 3–0 (7.30) Fredrik Forsberg (Taylor Matson, Tyler Vesel) spel fem mot fyra, 4–0 (9.50) Tyler Vesel (Chad Billins, Fredrik Forsberg) spel fem mot fyra, 5–0 (10.22) Marcus Davidsson (Victor Sjöholm, Emil Andrae). Tredje perioden: 5–1 (10.10) Daniel Kristo (Marcus Westfält), Skott: 37–17 (12–3, 14–4, 11–10) Utv, HV: 1x5, 1x2. VIK: 1x5, 4x2) Domare: Anders Sandahl, Mattias Enroth. Publik: 5640.
JP/Jnytt-femman:
5 poäng: Emil Andrae
4 poäng: Tyler Vesel
3 poäng: Chad Billins
2 poäng: Marcus Davidsson
1 poäng: Christoffer Törngren
Han är på riktigt rolig Gudmundsson. I intervjun efter matchen pratar han om att HV har typ fem gånger högre spelarbudget vilket nog kan stämma och att Västervik gjort det riktigt bra utifrån förutsättningarna vilket man måste hålla med om.
Sen säger han att HV har en topp åtta roster i SHL! Visst att vi har en svindyr trupp som i kostnad kanske kan mäta sig med Oskarshamn men att denna trupp skulle komma topp åtta i SHL tror jag är fullständigt galet.
Blev ju en trevlig fredagsafton i Garden! Stabilt och säkert. Efter 2-0 målet uteblev nervositeten även hos mig. Andrae är otroligt bra idag även om det blir något felbeslut ett par gånger. Majestätisk på att driva upp pucken. Fortsätter han utvecklingen kommer han bli en stor stjärna på andra sidan pölen. Hur länge får vi behålla honom?
Min oro för ommöbleringen i femmorna föll väl lite platt men tycker ändå att Kokkonen gjorde en ganska svag insats idag mot tidigare och klickade inte riktigt med Önerud och Matsson. Lindbäck fick spela mer än jag trodde då man rullade en del och spelade honom även i BP. Bra! M.Davidsson gjorde ju en riktigt läcker balja och skötte sig bra. Torp-Bertov sattes väl inte riktigt på prov idag men var inne på baklängesmålet.
Talar nu delvis emot mig själv men tycker att vi behöver göra något åt Shinkaruk. Han får det inte att stämma och känns väl just nu som han spelar pga gamla meriter, lön och utlovad (?) speltid. Ser inte riktgt viljan. Duttar lite mycket med klubban och känns lite loj i mitt tycke. Testa Limpan med Powell och Kelleher och sätt in Önerud istället i PP.
Somnar gott ikväll! Behöver ingen sobril på en vecka nu! Härligt HV!
P.S. Glömde berömma Sjöholm. Spelar så moget och stabilt. Står upp fysiskt! Snälla låt dessa båda ungtuppar få ett par säsonger till ihop!