[size=150]Gunnarsson har redan glömt rekordmatchen: ”Kort minne är hemligheten”[/size]
ISHOCKEY Efter 117 minuter förlorade HV71 i Karlstad.
Det är den näst längsta slutspelsmatchen någonsin. Jonas Gunnarsson har redan glömt den.
Hur hämtar man sig från en förlust i en rekordlång match?
Bästa sättet är kanske att använda den säkraste av alla klyschor.
– Det gäller att gå vidare. Det är klart att man inte är på så bra humör, man vill ju vinna en sådan här match. Men det gäller att glömma fort, säger HV71-målvakten Jonas Gunnarsson.
Gunnarsson räddade 55 av 58 skott och var kanske den största anledningen till matchen pågick så länge som den gjorde.
– Formen känns bra. Synd att det inte räcker hela vägen.
Hur låter din analys?
– Jag kommer knappt ihåg vad som hände i första perioden, det blir ju en speciell match när den pågår så länge. Färjestad får en boost när de vänder i början av tredje perioden så jag tycker det är starkt av oss att komma tillbaka och kvittera i slutet.
– Sen böljar det fram och tillbaka. De har vissa perioder, vi har vissa perioder.
Matchens mest speciella händelse skedde i första förlängningsperioden. Färjestads Jens Westins skott gick via Nils Anderssons klubba och styrdes i mål bakom Jonas Gunnarsson.
Matchen var avgjord och halva HV-laget lämnade isen och var på väg in i duschen när de kallades in på isen igen.
Videogranskning visade att FBK:s Daniel Viksten hindrade Gunnarssons sidledsförflyttning och målet dömdes bort.
– Jag var ganska säker på att jag blir störd. Det var därför jag inte åkte av isen. Jag ville visa att det inte var okej. När jag såg reprisen på jumbotronen visste jag att det var helt rätt.
Till slut vann Färjestad ändå – trots några spektakulära räddningar från Gunnarsson. Med 117 minuter och en sekund på klockan, i den sjätte perioden, gjorde Oskar Steen 3–2 för FBK i matchen – och 3-2 i matchserien.
Men Jonas Gunnarsson pratar inte om någon kniv mot strupen – han pratar om en möjlighet.
– Vi har chans att skaffa en sjunde avgörande match här om vi tar en vinst på hemmaplan.
Ni har inte vunnit hemma i den här matchserien än. Varför?
– Spelmässigt har det sett bra ut men vi har saknat lite effektivitet. Det är tillfälligheter att det inte har funkat i Kinnarps, det finns inget mönster, säger Gunnarsson.
Hur känns kroppen efter 117 minuters spel?
– Klart det sliter, men det känns ändå helt okej, tycker jag. Det blir en lugnare dag imorgon så är man redo för spel igen på måndag.
Att han precis spelat en rekordlång slutspelsmatch behöver han inte ägna fler tankar. Fokus ligger redan på nästa match.
– Kort minne är hemligheten.
HV-tränaren Stephan “Lillis” Lundh var, trots förlusten, nöjd med sitt lag:
– Jag tycker killarna gör en enormt stark insats, de visar en enorm moral och kampvilja. Nu får vi se till att stoppa i oss bränsle och så är det ny match på måndag.