Lagbygget 21/22

Svårt skrämmas med typ 8 gubbar klara och det saknas 14-16 st. Det skulle komma spets tidigt dock tror jag tvärtom.

Helst vill jag plocka in en uttalad förstemålvakt. Gunnar var bra i kvalet, men under säsongen var han svajig. Hugo hade en jättechans att ta över förstaspaden, men han var ännu mer darrig.

Vad har ni för förväntningar ? Vi är som sagt ett pinnhål ner och har i runda slängar halva lönebudgeten?
Jag anser att spelare som håller god SHL-nivå är spets på Allsvensk-nivå.
En skadefri Törngren bör göra mellan 40-50 poäng, Nybeck bör göra mellan 30-40 poäng osv…

Nybeck är ett bra exempel även om det är baserat på för få matcher, 39 matcher i SHL slutade med 7 poäng, blev utlånad till Allsvenskan och gjorde direkt 5 poäng på tre matcher…Lite så brukar det se ut kan jag tycka, jag tror också Zion och Törngren har potential att spruta in 40-50p i Allsvenskan, speciellt om vi kan hitta några riktigt bra centers och har en BALANS i laget som vi inte hade i år, går inte ha en bra forwardsida (innan Lias och Sandin drog) och sen super sega backar (som vi hade i år) eller vice versa.

Du får det att låta som att vi inte har koll på att vi spelar i allsvenskan och vad det innebär. Skulle säga att just precis den typen av inlägg du postar visar på att man har rätt dålig kunskap om serien (säger inte att du har det).

Visst kan man hoppas på att Törngren snittar en poäng per match och att en oetablerad Nybeck skrapar ihop 40. Men ett allsvenskt lag som på riktigt satsar på att gå upp skulle aldrig sätta sitt hopp till att bygga sitt lag kring att ett gäng spelare tar jättekliv.

Läs gärna Shitkickers inlägg. En defensiv back som Strömberg blir plötsligt inte en poängkung för att han lirar i allsvenskan. Därför behöver man fylla på med offensiva backar som vi vet kan leverera det vi förväntar oss. Vi kan ju ta Boyce Rotevall som ett exempel på en spelare som var fjärdekedjespelare i SHL och är detsamma i allsvenskan. Vi kan ta Kristoffer Söder i Löven, som i mina ögon är den sämsta värvningen i svensk hockey sett till de tio senaste åren. Han värvades på tre år efter att ha åkt ut med Karlskrona. Han sa att han skulle bidra offensivt. Efter tre säsonger är han utanför laget, och när skador uppstår är han gjuten i en fjärdekedja (precis som i Karlskrona).

För att fortsätta på Shitkickers spår. Vi måste se Törngren och Nybeck för vad de faktiskt är. En hårt jobbande tredjekedjespelare som är grym i BP, samt en junior som ännu inte etablerat sig på seniornivå. Som sagt. Man kan hoppas att de tar klivet. Men man kan inte bygga sitt lag utifrån något de ännu inte är.

Kolla Lövens backsida. Där snackar man om att de tog höjd för att de skulle få ut det de förväntade sig.

Ingen Hjalmarsson vad det verkar. Så blir till att få in tre superduperbackar då… Förutsatt nu inte Didde stannar. Då räcker det med två…

(Gunnarsson)-x

X-Andrae
X - Karlström
(Strömberg) - Torp
(Bertov) - (Williamsson)

(Önerud)-(Ullström)-x
(Forsberg)-x-(Kokkonen)
Törngren-x-Lindbäck
Olausson-(Wennlund)-Nybeck
Wikström

Mycket intressant lag på Allsvensk nivå må jag säga!,viktigt att få in bra stabila centrar nu då Hv inte har någon center än.

Ullström hade vart en tungviktsvärvning och given förste center,men där efter behövs ytterligare två duktiga centrar,typ Tyler Vesel i en andra line.

Backsidan behövs iaf två poängstarka backar till,viktigt att Andrae blev kvar tror han kan ösa in poäng,all in på Didde nu.

Undrar hur det blir med Thörnberg?,Kokkonen är jag tveksam till,gjorde ifs succe i Allsvenskan året innan han kom till Hv.

Skulle vara intressant att få din defenition av spetsvärvning utifrån vad som är någorlunda realitiskt, på SHL-nivå respektive Allsvensk-nivå. Tror knappast vi kan förvänta oss Ryan Lasch!
Skulle en 5:e/6:e back i random SHL-lag vara spets i Allsvenskan?
Allsvenskan är en utvecklingsliga och då gäller att förädla det man har och har man fler spelare på väg åt rätt håll i karriären är ju sannolikheten större att man får utveckling eller så satsar man han på många med “hög” fallhöjd som sakta blir sämre men fortfarande är tillräkligt bra.
Hv har tex just nu 4 st i truppen som spelade JVM så sent som förra året, vilket annat lag har det?

Allsvenskan är också mer poängglad än “defensiva”-SHL, spelar du i ett topp-lag och powerplay så får du en hel del “gratispoäng”.

Vad jag hört så är inte Thörnberg aktuell inför nästa säsong så verkar inte bli något mer spel i HV utan får köra en tröjhissning med pappa Owe och nr 10 vid lämpligt tillfälle senare.

Surras om att Önerud är klar samt även Kokkonen och Forsberg så börjar ljusna på forwardssidan. Se om det kommer något imorgon.

Ryan Lasch? Är det någon här som förväntar sig en Ryan Lasch?

Spets i allsvenskan frågar du efter. Ja, du kan ju scanna igenom Björklöven och Timrås trupper. Olle Liss? Deilert? Tyler Vesel nämnde någon. Visst, de kanske kan få bättre erbjudanden, men vore dumt att inte ställa frågan nu när Löven inte verkar gå upp. Här har vi i alla fall exempel på några spetsspelare som det är värt att lägga pengar på, sett till allsvenska mått mätt.

Sen har vi ju avhandlat vikten av att som sportchef ha bra koll på Nordamerika. Löven lyckades alltså plocka över JT Brown som har 360 NHL-matcher i bagaget. Timrå kontrade med backen Patrick Wiercioch, som förutom 270 NHL-matcher på cv:et kan stoltsera med att ha vunnit både VM med Kanada och Calder Cup. Visserligen ett speciellt år med anledning av pandemin. Men ändå. Vill HV på riktigt vara ett lag som utmanar om att gå upp direkt. Ja, då ska man också satsa därefter.

Till sist. För att svara på din fråga om en 5/6:e back i random SHL-lag skulle räknas som spets i allsvenskan? Jag ställer en motfråga och frågar dig om du tycker NIchlas Torp är spets?
Självklart beror det ju naturligtvis på vad det är för typ av back. En offensiv back som Andrae kan mycket väl få den utveckling vi önskar. Men som shitkicker skriver i sitt inlägg. Bara för att man går ner en nivå så innebär det ju inte per automatik att man vaknar upp som en helt ny spelare med helt andra egenskaper.

Så, jag har lagt till en förhoppning om hur dessa lagdelar är tänkta att sitta ihop (se första inlägget: [url]https://forum.hv71fans.se/t/lagbygget-21-22/1006/1]), titta på den och ge gärna er egen syn på hur det skulle kunna vara.

Med tanke på att vi har Lindbäck, Törngren, Nybeck, Olausson, Wikström och Wennlund skulle jag säga att det känns rätt märkligt att lämna en plats öppen i fjärdekedjan. Ja, det är ju om Thörnberg skulle vara aktuell, vilket han inte verkar vara.

Tycker det snarare känns rätt givet att våra yngre (Nybeck, Wikström, Olausson, Wennlund) får tävla om en plats i fjärdekedjan. Resten som ska in ska vara för en tredjekedja och uppåt.

Wennlund kan bli bra center och bör må bra av allsvensk säsong. Har ju hoppas på lite roligare men de kommmer väll, men Hult mått mätt så är väll detta vår 1 center

Mycket möjligt, som sagt, detta är inte min egna tilltänkta uppställning, bara en jag tycker verkar vettig. Jag antar att det ingår en tanke om var folk spelar mest. Ni är välkomna att diskutera för och nackdelar samt trycka in ideer.

[size=150]X - X[/size]

[size=150] X - X[/size]
[size=150] X [/size]- Andrae
Torp - Karlström
[size=150]X - X[/size]

[size=150] X - X - X [/size]
Törngren - [size=150]X - X[/size]
Nybeck -[size=150] X[/size] - Lindbäck
[size=150]X [/size]- Wennlund - Olausson
Wikström

Jag tror nog att vi ska se upp med att vänta oss för mycket. Jag tycker man ska satsa på en riktigt vass förstalina, Önerud, ullström och x. Sen ser jag Lindbeck, törngren eller nybeck som vassa vingar för en andralina i HA. Sen har vi Wennlund som gjorde det riktigt bra i SHL tycker jag. Rivig, snabb och ett ordentligt jävlaranamma.

Jag tycker det ser lovande ut hittills. Vi kommer bli snabba framåt. Mycket ung hunger och klubbkänsla. Men vi behöver några fler ”pappor” med rutin in… och en bra målvakt såklart!

Ganska säker på att 4 jvm-spelare inte skriver på för ett allsvenskt lag för att slåss om platser i 4:e kedjan. Nej Andrea ska kunna vara top-2 back på denna nivån. Zion absolut för top-2 kedjor. Wikström som sämst 3:e kedjan. Wennlund och förmodligen Olausson, däremot hör hemma i fjärde. Inte heller säker på att Önerud är en gjuten man för en förstakedja, han var verkligen usel förra säsongen, iofs fullt förståeligt.

Törngren - Ny - Ny
Zion .- Ny - Lindbäck
Önerud - Wikström - Ny(Thörnberg)
Olausson - Wennlund - Ny

Andrae - Ny
Torp - Karlström
Ny (Bertov) - Ny (Strömberg)
Viktor Sjöholm

Självklart är det så, JVM spelare från Allsvenskan brukar ha relativt ledande roller i deras lag. Dock så är förhoppningsvis HV inte ett vanligt HA lag, man har planer på att slåss i absoluta toppen direkt, då är det nog troligt att någon av dem hamnar lite längre ner i hierarkin initialt.
Därför tror jag egentligen bara att det är Nybeck av forwards som man har tänkt topp-6 när Tommy och Fredrik ställer upp en depth chart (gjorde ändå 5p på 3 matcher i Almtuna). Medan Olausson (6p på 11 i HA) och Wikström (3p på 13 matcher i HA) är tänkta lite längre ner i hierarkin i ett lag som menar allvar med att gå rätt upp. Där kan man inte direkt utkräva 0.75p/match, även om iaf Olausson lär hamna där med normal utveckling. Lindbäck känns för mig som den perfekta 3:e kedje spelaren om man vill gå direkt upp. Han har poängen i sig och kan kliva in i en topp-6 roll om det behövs.
Andrae producerade 6p på 13 vilket är perfekt för en tredje back som får spela PP2. Självklart har ju Andrae potentialen att vinna backarnas poägnliga med rätt utväxling. Men jag skulle gärna se backar som kan spela båda vägarna som 1:a och 2:a.

Så jag skulle tänka mig något sådant här bland forwards även om det är många parenteser här:
(Önerud)-(Ullström)-(Forsberg)
Törngren - (Nicklas Olausson) - Nybeck
Olausson - Wennlund - Lindbäck
(Kokkonen) - Wikström - (Thörnberg)
Ny och Ny (Junior)

Den där forwardssidan känns väldigt komplett och skulle kunna slåss för play-in i SHL. Här finns trygghet men samtidigt uppsida. Det är väll egnetligen bara 3 centern här som blir en chansning gällande produktion på HA nivå. Men samtidigt så kommer många av dessa kunna ta stora steg.

Härligt att Hult förlänger med Kokkonen och Wennlund som verkligen presterat denna säsong… :open_mouth: Att Hult är kvar är fan skandal. Finns ingen kravställning på spelare, då ingen spelare sparkats under en säsong så länge Hult varit vid rodret. Nej Hult måste bort vi kan inte fortsätta med trötta brunkare, spelet blir tråkigt att kolla på och resultaten har ju senaste åren haft mycket att önska. Jag vet att det är allsvenskan nu, men det är nu man haft chansen att få bort både Hult och bevisligen underpresterade spelare, och satsa helt nytt…

Nja så illa tycker jag inte det är. Man ser tydligt Hv vill bygga laget med en stabilgrund med mkt folk från trakten mm. Visst där passar ej Kokkonen in men i HA var han grym senast med bla 24 mål och 14 assist. I det läget Hv är och så mkt spelare måste in tror jag det blir lite lättare att göra så här än att jaga runt som fan. Det ska in MÅNGA till och spets lär inte komma för en lite senare.

Kokkonen i en 3e alt 4e kedja ser inte jag som dåligt alls.

Sen helt ärligt vilka va bra i HV denna säsong? Ett par gubbar bara…

Jag tycker inte en förlägning med kokkonen är fel. Han har tidigare gjort 38p i HA. Jag tror SHL helt enkelt var lite för snabbt för honom och ett för stort steg, han var i hockeyettan för inte allt för länge sedan. Kokkonen blir perfekt i en 4:e lina i en klubb med ambition att gå rätt upp.