Lagbygget 21/22

Kom på att chansen finns att vi får se Hjalmarsson i HV-tröjan nästa sässe. Han kan säkert göra en 20 poäng, men hans styrkor sitter framförallt i defensiven. Så skulle nog säga att det i sådana fall bara finns plats för en av Didde, Bertov och JW. För vi vill ju inte ha en likadan backsida som den som förde oss ur SHL.

Jag skulle säga att vi behöver ha in två dokumenterat poängstarka toppbackar. Går inte att förlita sig på att två relativt oprövade spelare som Andrae och Karlström ska bära det lasset själv.

Frågan är hur länge man behöver vänta för att få svar från Hjalmarsson. Vet han direkt om han ska hem eller kommer han vilja känna efter och vänta ut ett bud.

Det finns en risk att man får bygga laget för att han inte kommer och sedan så löser man det bara om han vill till HV.

Jag har inga belägg för det här mer än min egna känsla, men jag tror att vi kan glömma både Didde och JW. JW på grund av skadan som höll honom borta hela den här säsongen och som det blev bakslag på när han började komma igång igen. Så där tror jag tyvärr karriären kan vara över.

När det gäller Didde så tror jag att han hellre lockas av anbud från högre nivå, vilket ju är fullt rimligt. Han kom väl från Timrå till HV och går Timrå upp så kanske han återvänder dit. Hur som så ser jag Torp som en fullgod ersättare till Didde. De är samma spelartyp.

Återstår att se hur Bertov landar in. Ingen lyckad säsong, men det gällde ju allt och alla (förutom Martinsson). I sina bästa stunder tycker jag dock att han såg habil ut, så han kommer att klara allsvenskan bra, imo.

Men som lejacques säger, det gäller ju att ha en klart bättre balans mellan offensiv och defensiv än denna säsongen. Och Hjalmarsson (om Gud är synnerligen god och han ansluter) är en defensiv back. Och det är han oavsett liga eller nivå.

Så med Torp, Bertov och ev. Hjalmarsson är den defensiva delen mer än välfylld. Kommer inte Hjalmarsson (vilket kanske är det mest troliga) så öppnar det upp en plats för Didde. Den nya killen har jag noll koll på, men uppfattar att han är tänkt som offensiv back.

Jag anser att det bara finns plats för Strömberg och Andrea. Sen måste vi ha in spelande backar. Vi såg hur dåligt det va i år.
Får vi in Hjalmarsson så har vi Didde och Torp. Tre liknade backar. Sen måste vi ha in backar med hög spelintelligens och som kan styra PP.
Har Hult även tänkt Bertov så är det återigen ett lag med där vi har svårt att få igång ett bra uppspel med fart. Då har Hult återigen inte lärt sig ett smack och vi kan glömma SHL till nästa säsong.

Gött Hv förlängde med kontrakten med Emil Andrae, Zion Nybeck och Oskar Olausson. Tror alla tre kommer göra en hel del poäng i HA främst då Zion och Oskar som gick in direkt och gjorde poäng i HA nu senast. Men även Emil gjorde bra i från sig med.

Hela åtta spelare under kontrakt nu då, fattas det bara ca 14-16 gubbar :smiley:

frippe, jag tror inte du behöver vara orolig för lagbygget och Hults inblandning där. Det är S & S som bestämmer truppen och vilka som de vill ha in i lagbygget. Hult kommer inte ta in spelare som de inte vill ha så jag är lugn där. Stillman vill ha in stabila backar som står pall när det blåser så jag tror på en stabil backsida i år. Problemet förra säsongen var ju att backarna varken kunde sköta uppspelen eller var stabila i egen zon.

Både Andrae och Karlström kan ju styra ett PP i allsvenskan utan problem. Sen kommer det nog in någon mer framåt som också går att använda i PP och räcker ju med en back på blå i PP.

Jag tycker HV71 gör mycket bra och har tagit nedflyttningen på rätt sätt. Det kommer bli en spännande vår, det är jag helt övertygad om. Ett litet orosmoment i allt det positiva som händer runt HV71 är ändå längden på kontrakten. Jag förstår att Zion, Andrae och Olausson troligtvis kan komma att åka över atlanten efter säsongen, vilket de troligtvis hade gjort även om HV hade spelat i SHL.

Viktigt framgent är att försöka få till en stomme att bygga laget kring. Skulle HV71 misslyckas att ta sig upp i SHL kommande säsong står de där med ännu ett nybygge. De korta kontrakten kan därför ses som ett orosmoment, om än förståeligt för många spelare.
Nu vill jag se att HV71 kommer överens med Önerud om en förlängning, att det tar sådan tid oroar mig…

Tror de satsar på att gå te SHL direkt. Skriver man alltför långa kontrakt med allsvenska spelare så blir de svårt och dyrt i SHL sen att sen direkt bryta med dem o ersätta med nya, därav många 1 års kontrakt o 1+1

Jag tror att det är ömsesidigt önskvärt med korta kontrakt i allsvenskan, men att det samtidigt är en förbannelse. Laget kan se helt olika ut från år till år på grund av stor spelaromsättning och risken att pendla från att vara i toppen ett år till att vara i botten nästa år är avsevärt större, vilket också bevisats ett antal gånger.

Jag tycker att truppen hittills ser spännande ut, men känner en lite oroskänsla över att man inte landat några av de riktigt tyngre pjäserna. Det sades ju att man hade för avsikt att göra det tidigt för att sätta tonen och göra det attraktivt för andra spelare att välja HV trots allsvenskan. Och riktigt där är vi inte nu, anser jag.

Däremot blir jag otroligt glad och nästan rörd över att killar som Torp och Törngren, men även Ullström uttalar sig som dom gör. För dem är det självklart att spela i HV, trots läget. Tänk att HV på ett närmast systematiskt sätt gjort sig av med denna typ av killar de senaste 10 åren… Jag undrar var vi hade varit nu med ett annat tänk…

Jag håller med om mycket du skriver.

Jag förstår att man skriver korta kontrakt, och varför man gör det. Verkligheten är den att HV71 är ett allsvenskt lag och riskerar att plockas isär av SHL och andra ligor runtomkring Europa efter säsongen oavsett hur kontraktsituationen ser ut egentligen.
Jag tycker laget ser riktigt spännande ut och att spelare ser det här som en utmaning tyder på att man tar detta på rätt sätt. Uppslutningen kring HV71 är helt otrolig – Stillman väljer att återvända, trots anbud från högre ligor. Torp väljer att bryta ett SHL kontrakt (!) för att återvända. Förlängningarna. Ullströms uttalanden ger hopp om en eventuell återkomst, vi får hoppas att orden blir till handling bara. Det är i dessa tider HV hjärtan behövs mer än någonsin och jag är övertygad om att det kommer komma fler spännande namn framgent.

HV71 måste dock tänka långsiktigt och lära sig av Modo och Djurgården i det här fallet. Man skall inte underskatta allsvenskan och ha i åtanke att bara ett lag har tagit sig upp direkt under de senaste 10 åren, och det är Leksand säsongen 15/16. Det är en enorm utmaning och det gäller att gå in i säsongen med ödmjukhet till skillnad från förra säsongen där man var enormt uppblåsta och nästan arroganta.

Missförstå mig rätt, självklart vill jag att HV71 ska satsa och ta sig upp direkt, men det gäller att vara smart och ödmjuk inför uppgiften också. Vi kommer möta starka lag som kommer se matcherna mot HV som säsongens match och det krävs att man tävlar varje match, varje minut oavsett om det är i en allsvensk kvartsfinal eller omgång 23 i Tingsryd.

Fina förlängningar. Nu skulle laget kunna se ut så här om alla rykten in kritar på.

(Gunnarsson)-x

(Hjalmarsson)-Andrae
(Strömberg) - Karlström
(Williamsson) - Torp
(Bertov)

(Önerud)-(Ullström)-x
(Forsberg)-x-(Kokkonen)
Törngren-x-Lindbäck
Olausson-(Wennlund)-Nybeck
Wikström

Målvakter
Gunnarsson vore en kanonförlängning. Är han tillräckligt bra för att stå i 40-45 matcher i grundserien? Om tvek måste han få konkurrens.

Backar
Andrae och Karlström har potential att leda ett PP. Men vi behöver offensiva backar med rutin. Skulle därför gärna se två offensiva backar in. Och det gör det i sin tur omöjligt att förlänga med samtliga av JW, Bertov och Strömberg. Som vi konstaterat. Kommer Hjalmarsson in har vi defensiva pjäser så det räcker och blir över om vi lyckas behålla exempelvis JW eller Strömberg.

Forwards
Ulla skulle dominera i HA. Även Forsberg är god för en poäng per match. Däremot en del osäkerhet kring övriga spelare. Det finns inget som säger att en SHL-spelare kommer ösa in poäng och dominera bara för att han går ner en nivå. Därför skulle jag sikta in mig på två starka centrar samt en toppforward. Kan Thörnberg hålla den nivån? Ja, kanske. Sätter tills vidare Nybeck och Olausson i en fjärdekedja. Tar de steget ska de självklart få en större roll. Wikström känns överflödig. Så även Wennlund. Men vi behöver ju bredd.

Summerar man läget just nu skulle jag säga att det är en bra grund. Inget nytt där. Det brukar vi ha vid den här tiden på året. Och precis som tidigare år gäller det nu att övriga förlängningar och nyförvärv är av hög kvalitet. Annars blir det en högst osäker säsong där hoppet återigen sätts till att spelare förväntas ta kliv och axla roller de tidigare inte haft.

Lejacques, jag skulle kunna tänka mig Sjöholm som typ åttonde back som kan avancera i laguppställningen och sen en bra tvåvägsback, helst rightare, då jag inte tror vi kommer ha alla fyra inom parentes i truppen, två eller tre tippar jag på. Jag tror inte det blir två offensiva in om vi menar typ Kinnvall, Nils Andersson den spelartypen. Även om vi troligen kommer ha mycket puck och spel i offensiv zon så tror jag mer på spelartyper som Donovan / Schira in i stället. Möjligen isf typ Martinssons spelartyp och det får väl räknas som offensiv. Andrae och Karlström är ju offensiva backar.

Får nog räkna med en spetsning under säsongen på backsidan dessutom när vi får en klarare bild av läget som då också blir en breddning automatiskt.

Jag tror vi kommer att se en förstakedja med Önerud, Ullström och Forsberg som snart presenteras. Vi är rätt så tjocka på LW och saknar RW eller högerfattade centrar. Där måste det in bra namn. Wikström tror jag tränarna har förtroende för faktiskt så tror att han spelar ordinarie till att börja med. Kan tänka mig Törngren, Lindbäck och en ny dokumenterad bra, helst rightare, center starta som andrakedja medan ungdomstrion bildar en kedja till att starta med.

Sen en kedja med två av Wennlund, Kokkonen, Thörnberg och troligen en ny rutinerad stabil center kanske typ Hillding.
Sen fylla på med spets, kan tänka mig två nya, under säsongen beroende på läget och behovet liknande på backsidan.

Något sådant tror jag på kommer att bli planen och upplägget men givetvis spekulationer.

Du sätter fingret på en viktig grej. Och det är just det här med att man i allsvenskan verkligen måste agera och jobba proaktivt under säsong. Något Hult inte är direkt känd för. Men förhoppningsvis (med en ny sportchef vid rodret?) kommer vi plocka in några tyngre nyförvärv under säsong.

Med det sagt tycker jag man kan ställa ett slagkraftigt lag på isen redan från start. I alla fall om HV menar allvar med att man vill gå upp första säsongen.

Kan ta Lövens backsida inför säsongen som ett exempel.

Alexander Deilert - 0,60 poäng per match på 349 matcher
Daniel Norbe - poängrekord i HA på 30 poäng
Karl Johansson - poängrekord i HA på 30 poäng
Daniel Rahimi - SM-guld och landslagsmeriter med mera med mera. Värvades från Växjö
Alexander Hellström - Närmare 200 SHL-matcher och testat på både AHL och KHL
Zach Palmquist - närmare 300 AHL-matcher
Adam Plant - Spelat i AHL. Poängrekord i HA på 19 poäng
Erik Ullman - poängrekord i HA på 24 poäng

Den backsidan skojar man inte bort. Betänk då att man under säsong gjorde sig av med Ullman och plockade in tidigare KHL-mästaren Nikolai Belov från Almtuna och Växjös Teemu Eronen, som så sent som förra året spelade i Jokerit och representerade finska landslaget.

I allsvenska mått mätt är det mot en sådan här backsida man ska sikta. Tycker jag.

Jag räknar givetvis inte med att Hult är kvar när säsongen drar igång. Vi måste ha en riktig sportchef som är aktiv och kan bygga lag så tränarna kan fokusera på laget. Nu under en tid är det OK att tränarna styr rekryteringen när det ändå inte finns något lag att träna och ändå handlar om sommarträningen. Från augusti när man går på is så måste S & S fokusera på träningarna och laget.

Skulle kunna tänka mig vi har som Löven nio stabila backar när slutspelet börjar vilket behövs och att vi startar säsongen med åtta. Sen fyller vi på med en spets samt ev ersätter någon under resans gång om det skulle behövas. Löven påminner ju lite om HV då de gick in som stora favoriter med på papperet bästa och största truppen samt en rutinerad HC.

Inte otänkbart att det även för HV kan bli lite problem i seriespelet och sen varva upp efterhand. Dessutom andra lag som överraskar och blir bättre än väntat som typ Timrå och BIK.

Tror ändå det är bättre att värva en del under säsongen så allt inte är satt innan. Då kan en riktig sportchef sätta sista prägeln på laget samtidigt som man kan utvärdera säsongen allt eftersom. Jag räknar med minst tre bra värvningar under säsongen och då även på artistkontrakt.

CROHB och Leajques,

Jag håller med fullständigt, i HA blir det grymt viktigt att HV får en ny pro-aktiv sportchef. När man är i HVs del av näringskedjan så måste man ha någon som kan hugga på spelare när möjligheten ges, då funkar det inte med Hult som tyvärr inte verkar kunna fatta snabba beslut och saknar förmågan i att sälja in HV utan 50000 extra i lönepåslag.

Björklövens backsida är ett bevis på vad som krävs i bredd för att spela final. Timrå är ju annorlunda byggt, då de har haft lyxen att kunnat ha Dahlen i truppen som är 3 snäpp för bra för HA. Kan HV få in Önerud, Forsberg och Ullström så har ju HV något liknande i offensiven. Vad jag verkligen saknar på backsidan är en general, här skulle ju såklart Hjalmarsson varit optimal. Även om han är defensivt lagd, så skulle han ju självklart kunna bidra offensivt i HA. Förvaltar HV detta bra, så kan man få både Timrås spettsighet och Björklövens bredd.

Det som jag saknar är ju en målvakt att bygga kring. Jag gillade vad jag såg av Gunnar i kvalspelet, hade HV enbart haft ett normalt lags offensiv så hade det räckt. Hans sätt att inte flaxa runt och spela ut situationerna funkar utmärkt om man har backar framför som gör ett ok jobb med att få bort lösa puckar.

Bara jag som tycker det är svårt att veta vad en toppspelare i HA är och hur man ska kalibrera förväntningarna därefter? Är ex. Törngren en given spelare för förstakedjan? Eller snackar vi en andra/tredje där i ett topplag? Hur bra står sig junisarna? M. Lindbäck gjorde 37p förra säsongen, bör han få en plats i första-kedjan? Samma med M. Karlström, är han given point i första PP?

F.ö. intressant hur hela bort med Hult-grejen håller på att försvinna bort (eller?). Vatten har runnit under broarna sen uttåget, vi ställer (förhoppningsvis) ett bra lag på isen i höst & helt plötsligt gör Hult ett bra jobb. Kanske så bra att den nya styrelsen inte “kan” leta nya sportchef inför nästa säsong, i SHL om det vill sig väl… Farligt… Risk att vi blir nya Man United för er som följer fotboll. Kanske räddas vi av storslagna CHL-planer som sätter eld i hela supporterskaran :laughing:

Vad gäller Hult så är det ju inget nytt. Att supportrar “förlåter”, “glömmer” eller “förtränger”. Mönstret brukar väl typ se ut så här:

  • Ny säsong. ”Nu jävlar ska vi vinna guld” (numera: ”Nu jävlar ska vi gå upp i SHL”).
  • Första nyförvärven trillar in. ”Fy fan vad bra” (och det oavsett vad som presenteras).
  • Inledningen av säsongen motsvarar inte förväntningarna. “Äh, det är i slutet av säsongen man ska vara bäst”
  • HV missar målsättningen (alternativt åker ut). Vissa: ”Fy fan vilket fiasko”. Andra: ”Vi var bara två poäng från andraplatsen. Om en massa om inte skett så hade vi”.
  • Ny säsong: ”Nu jävlar ska vi…”

Etc.

Med det sagt tror jag Hults senaste debacle inte viftas bort så lätt som tidigare fiaskon. Att kritikerna tillfälligt tystnat tror jag dels har att göra med att man tar för givet att han ryker så fort den nya styrelsen är på plats.

Sen vad gäller SHL-spelare som tar ett steg ner så tror jag det är bäst att inte ta något för givet. Vissa spelare har en rätt undanskymd roll i SHL för att sen fullkomligt explodera i allsvenskan. Jacob Blomqvist och Christoffer Liljewall i Timrå är två sådana exempel. Andra producerar väl ungefär som de gjorde i SHL.

Allsvenskan är ju helt klart en nivå lägre så nog kan man förvänta sig att spelare som Önerud, Törngren och Nybeck kommer ha det lite “lättare”. Men tycker det blir tokigt om HV förväntar sig att samtliga spelare som följer med ner ska explodera poängmässigt. Då blir det som det brukar, väldigt mycket om och men. Därför är jag också förespråkare av att vi fyller på med spelare som vi faktiskt vet har levererat i allsvenskan år efter år.

Hur är kontraktssituationen för Hult egentligen? Gäller det oavsett serietillhörighet eller avslutas det i och med degraderingen?

Jag tror att man ska ha synen att spelarna ska ha samma roll i HA som i SHL. Kanske kan man dock flytta upp ett snäpp. Törngren t ex kan säkert spela 2:a-kedja i HA. Men spelarna tillhör en spelartyp och den ändras inte på grund av nivåbyte. Christoffer Persson t ex spelar ju inte PP bara för att han spelar i HC Dalen i div 1. Han är inte den spelartypen, helt enkelt. Jag tror att detta är ett mycket vikitgt perspektiv att ha om man ska bygga ett topplag i HA. För så mycket skiljer det inte mellan bottenlagen i SHL (vilket HV varit i några år) och topplagen i HA.

Jag hyser exakt samma farhåga som du. Ilskan, frustrationen och sorgen har börjat lägga sig, så nu är det snart “business as usual” och det som var helt otänkbart för ett par veckor sen, avseende vem som har vilken befattning, är snart ingen som riktigt bryr sig om. Jag skulle vilja påstå att vi redan är svensk hockeys motsvarighet till ManU.

Bra start, men hittills inget som ger de andra lagen skrämselhicka. Samtliga spelare som skrivit på hittills är spelare jag ville ha kvar. Men det måste spetsas rejält om vi ska kvala till SHL kommande säsong.