Lagbygget 23/24

Exakt så! Skicklighet och IQ finns redan hos både Petersson och Brännström. Dom behöver nån tung center som är jobbig att möta, bra i defensiven, och bra tekare. Som ger utrymme för Petersson och Brännström. Annars blir det för mycket kaka på kaka. En skicklig smart ”förstacenter” kan hålla till i andrakedjan.

1 gillning

Hockey - IQ?
Det nämndes i varje mening som det pratades om Sam för ett år sedan. :wink:

2 gillningar

Får vi den uppställningen så tycker jag center sidan ser najs ut, hoppas!

Tycker mrnorrland har den mest realistiska centeruppställningen och det andra är mer drömmande, tyvärr.

Med tanke på Nubbens resonemang kring Shore och Vigneualt tror jag vi kan glömma en andracenter i Shores kaliber. Så som han snackade om Shore lät det ju som att det handlade om förstacenter eller tack och hej. Shores vara eller icke vara hänger nog också på vad Nubben kan få in. Löser det sig inte med en spelare i Borgström/Lias Andersson-klass. Ja, då ligger nog Shore närmast till hands. Tror det blir ungefär som mrnorrland skriver.

Best case
Borgström-kaliber
Tikka
Nättinen
Fisker Moelgaard

Worst case (vi förlänger även med Vigneault)
Shore
Tikka
Nättinen/Vigneault (någon spelar på en kant)
Fisker Moelgaard

Och vet ni vad. Centeruppställningerna ovan är inte en uppgradering jämfört med fjolåret.

2 gillningar

Jag hoppas att man ser Tikka som vinge

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Seriösa rykten 23/24: Diskussioner

Om Tikka är tänkt som vinge har vi ett nytt worst case scenario
Shore
Nättinen
Vigneault
Fisker Moelgaard

Aldrig att det kommer in 2 centrar bättre än Shore. Tror dock han är för dyr att ha som 2:a center.

Garanterat bli “meh” när allt är klart på den fronten.

Det är ju inte superupphetsande och inget som är med och tävlar om guld. Men slutet av säsongen, vilket ändå var ett gäng matcher, visade att den kunde prestera mycket bättre med mer kompetenta tränare.

Frustrerande är att Nubben under förra säsongen lova att vi kommer ha en kanonlag nästa säsong om vi håller oss kvar. Räkna han in Lias, Stenlund, Pilut då?

Vi hade en streak. Malmö hade en streak, alla har en streak under ett år. Om man utgår från, och har som strategi att skapa ett lagbygge utefter vad som skedde under en streak, ja då är det “hejsan hockeytrean” som ligger i vår framtid. Till och med Sam spelade bra på slutet. Det borde säga allt om hur tunn den isen är.

3 gillningar

Vad Kent anser ett “kanonlag” är, och vad du och jag anser är nog rätt olika saker. Detta bör vi inse fort, annars kommer vi bli gravt besvikna.

Kents definition: wow, en gubbe som spelar 7 min per match i div 2, -32 i +/-, 0G 2A. , men han har fan varit i Timrå’s U12 när jag va där: KÖÖÖÖÖP!

Haha :joy:Timrå har ju spelat klart undrar hur många som blivit erbjudna kontrakt av Nubben :thinking:

1 gillning

Jag funderar på om Borgström är bättre än Shore? Jag kan väldigt lite om Borgström faktiskt och har hört med lite finska kontakter som kan förhållandevis lite om honom också. Optimalt hade såklart varit både Borgström/Lias och Shore.

Men som många säger, det ser inte markant mycket bättre ut på center och forwardssidan än som vi avslutade säsongen om vi typ får en centersida:
Shore, Nättinen, Tikka, Fisken

Man har bytt Miele mot Brännström, det är kvalitetsmässigt ganska mycket på ett ut. Dock har Brännström HV hjärta, högre arbetskapacitet och utvecklas fortfarande, medan Miele blir sämre. Samtidigt blir Fisken ett år äldre och Stakkestad kommer in.

Mycket kommer hänga på ifall Nättinen kommer upp i den klass han kan hålla och att Tikka kan anpassa sig till svenskhockey. Det finns fortfarande inte mycket uppsida på forwardsuppställningen förutom Fisken och Nättinen gentemot förra säsongen egentligen. Jag har lite tappat tron på att Tedenby ska göra skäl för sin lön (som tack och lov till stor del betalas av sponsorer).

Backsidan ser förbannat stabil ut om man ska ha in en ny kanonback plus Seppälä. Men jag är redan orolig för att man bara kommer ha en formation som kan skapa framåt. Därför kommer dit bli jävligt viktigt att defensiven sitter till 100% för att HV71 ska kunna vinna ishockeymatcher. Kan Montén och Pelle G sätta en sådan defensiv?

Någon som har koll på hur Nättinen var säsongerna innan han kom till oss?
Nuvarande säsong är det ju uppenbart att han inte kunnat göra sig själv rättvisa pga sjukdom/skador.

Han var andra center i KHL så sent som säsongen 21-22. Men han har aldrig gjort mycket poäng. Men skullemöjligen kunna funka mellan Isac och André om man inte hittar något bättre.

1 gillning

Sådana tankar hoppas jag inte finns hos Nubben och Montén

Jaha, var passar han in tro?

Oskar stål lyrenäs presenterad!

1 gillning

Det där är ett riktigt kvalitetsförvärv som fortfarande utvecklas för varje säsong. Kul att de plockar någon i bra ålder som är på väg uppåt och inte bara Mieles och Bödkers.

2 gillningar