Lagbygget 23/24

När vi nu startar denna tråd, vet vi inte vilken serie vi kommer lira i, tyvärr. Detta sätter föreningen i en dåligt sits.

Vi har dessutom en gravt nedsutten SC-sits redan på plats i HG. Det ser inte överdrivet ljust ut för lagbygget. :frowning:

1 gillning

Om vi spelar i SHL ser jag backuppsättningen såhär:

Xxx-Kaski
Laleggia-xxx
Xxx-Sjöholm

Engsund skulle jag gärna se bredvid Sjöholm.
Om Piluts (o)lycka inte vänder så skulle han kunna spela bredvid Kaski.
Torp är en idealisk extraback.

Positionen bredvid LaLeggia känns som den lurigaste, behövs bra skridskoåkning, räckvidd för att försvara alla ofrånkomliga 1vs2, styrka framför kassen. Kaski skulle kunna vara ett alternativ men då behöver vi ett nytt förstabackpar.

Jag vill inte ha Strålman. Ska vi ha någon veteran så kan Hjalmarsson få en roll som lagpappa och spela var tredje match för en back folköl.

Har extremt svårt att se att Andrae inte spelar i ahl nästa år.

2 gillningar

Är ledig idag och mår ganska gott efter gårdagens vinst mot Träsko. Har fnulat lite över eventuellt lagbygge inför nästa säsong. Givetvis under förutsättning att vi klarar kontraktet.

Mitt lag hade sett ut så här (med förbehåll för både seriösa och halvseriösa rykten):

MV:
Ortio - NY

Backpar:
Laleggia - Strålman
Kaski - Engsund
Sjöholm - Andrae
Hjalmarsson

Martinsson får gå. Nog sagt. Billins roll som lagpappa har spelat ut sin rätt. Han håller inte.
Torp likaså, även om jag gillar spelartypen.
Andrae och Sjöholm har båda visat framfötterna och kan eventuellt ha intresse från landet på andra sidan pölen. Återstår att se.

Forwards:
Brännström - NY - Petersson
Lenc - Nättinen - Forsberg
Tedenby - Fisken - Önerud
Lindbäck - Stakkestad - Hansson

Önerud vill jag ha kvar. En kulturbärare och klubbikon som gjort mycket för klubben. Får han chansen att vara skadefri och en ordentlig sommarträning med laget tror jag det kan bli bra.
Hade gärna sett till att ge Shore ett ordentligt kontraktsförslag då jag tycker han gjort det bra sen han kom. Ingen flashig spelare men jobbar bra i det tysta. I så fall tänkt som andracenter.

Bödker, Miele, Matson, Vesel och Vigneault ger jag inte många ruttna lingon för. De två förstnämndas uttåg ur föreningen borde dessutom frigöra en hel del kaptial för spetsvärvning.
Fisken hade mått bra av ytterligare en säsong med seniorhockey på SHL-nivå, men han draftas i juni och då får vi väl se var han hamnar och vad hans kommande NHL-lag har för tankar kring hans utveckling.

Med de forwards kommer HV hamna i kval eller strax utanför garanterat. Det måste upp REJÄLT på forwardssidan. Det där är en 1a kedja sen 3st 3e kedjor. Hoppas Nubben siktar sjukt mkt högre än så.

Sen hoppas jag verkligen inte Hv går efter Strålman han känns helt slut. Men han lär hamna i Hv…

5 gillningar

När Kent sparkas så får vi se om Strålman-spåret lever kvar, det är väl högst otroligt…

1 gillning

Vid en stark övrig backsida, säg med Kaski, Sjöholm, Engsund, Laleggia och exempelvis Pilut så säger jag inte nej till Hjalmarsson och Strålman som lagpappor och rutinerade herrar. Antagligen kommer vi även föryngra framåt.

Men nu svävar jag iväg.

1 gillning

Tycker det blir en veteran för mycket med både Strålman och Hjalmarsson.
Kan möjligen fungera om vi går bet på att hitta en riktig toppback.

Vi såg ju, visserligen efter ett uppehåll, att det inte var lätt att gå in och dominera i SHL för Hammer. Men bestämmer Strålman tidigt kan chansen ha större att komma bra in i det.

Om hammer ska få vara kvar måste han vara med under sommarträningen.

Definitivt

Jag tolkade som att Hammer hoppade in i Hv iår för att hjälpa laget överleva, inte för att han skulle spela flera år i hv `?

Var mer om han vill fortsätta ett år till vill jag se han är med hela sommaren inte bestämma sig bit in säsongen. Tror han kan ha 1 säsongen till i sig med full sommarträning

1 gillning

Wikegård vs, med Hammer var ett bra avsnitt. Kul att se bakgrund och personen.

4 gillningar

Jag skulle för nästa säsong vilja se en mycket hårdare satsning på absolut spets. Framförallt en supercenter till förstaformationen!
Sedan en rejäl chans för fler junisar.
Bredden/tyngden däremellan har vi. Jag skulle dessutom inte alls bli förvånad om vår lillDansk blir ytterligare en klass bättre nästa år.
Bland backarna så måste vi väl räkna in Fransson? Det finns väl inget som talar mot att han kan göra en resa likt Emil/Sjöholm?

2 gillningar

Såhär skulle mitt lag se ut i en drömvärld.

Ortio - Carl Lindbom

LaLeggia - Engsund
Strålman - Pilut
Hjalmarsson - Kaski
Sjöholm - Fransson

Andrae räknar jag kallt med åker över till NA. Martinsson lär inte spela i HV nästa säsong trots kontrakt. Pilut lär få kontakt i Schweiz, om inte är det nog bara HV som gäller i Sverige.

Petersson - Lias - Brännström
Tedenby - Stenlund - Forsberg
Lenc - Händemark - Stakkestad
Hansson - Fisker - Lindbäck
Nättinen - Önerud

Coach: Niklas Eriksson
Ass 1: Karl Helmersson
Ass 2: Pelle G

2 gillningar

Flytta upp Fisker ett steg spär det väl Ok. Men jag har verkligen ingen koll på Stenlund. Statistik säger inte så mycket och jag har inte sett någon match i år!

Känns rätt bra att Nubben lyckades lösa Shore. Låt säga det hade blivit Kempe istället… då hade det sett mörkt ut.

1 gillning

Långt inlägg:
En tidig skiss på hur undertecknad gärna hade sett att bygget kunnat se ut 23/24. Förutsatt att man fixar SHL-kontraktet. Ett stort om, fortfarande.
Baserat på viss förankring i realistiska förhoppningar, men också en hel del hoppfulla fantasier. Så ta det med en nypa salt eller elva.
Lägger inte så mycket krut på vilka jag vill se in, eller vilka jag eventuellt tror kommer att försvinna. Snarare vilka platser som behöver ersättas.

Högst upp: Ordförande - klubbdirektör - sportchef - ass. sportchef
Wilander/NY - Lindbom/NY - NY - Sundh

Kommentar överflödig. Att Norberg måste bort är en kulle jag inte kommer kliva ner från. Att några andra bör bytas ut är också en sanning, men inte lika viktigt. Vågar inte hoppas på mer än en förändring här, och då väljer jag Norberg ut, alla dagar i veckan.

Tränare: HC - ass - ass - målvaktstränare
NY - NY - Gustafsson - NY

Lindbom är inte ett framtidsnamn. Detsamma gäller definitivt Berglund. Rahm borde man i min mening dumpat redan efter 20/21. Gustafsson kan jag se en framtid med, om resterande stab blir så bra som man borde hoppas på.

Laget:
Ortio - NY

NY - NY
LaLeggia - Kaski
Sjöholm - Andrae
Hjalmarsson/NY - Fransson

NY - NY - NY
Petersson - NY - NY
Tedenby - NY/Shore - Forsberg
Hansson - Fisker - Lenc
Lindbäck - Önerud/NY

Uppställningarna är lite flytande, men de talar om vilka jag vill ha i laget i alla fall.
Den nya målvakten bör kunna konkurrera med Ortio om förstaspaden.
Petersson-linan kan lika gärna vara 1a-lina, men budskapet är att 1a- och 2a-linorna behöver byggas om rejält.
“Önerud/NY” är kanske Stakkestad som det verkar. Tycker personligen inte att man bör förlänga med gamla, eller värva nya spelare som hör hemma i 3e-/4e-linorna. Det finns folk till dessa platser redan. Det man saknar är spets.

Syns vilka med utgående kontrakt jag inte tycker man borde förlänga med. Det ska också föreställa att jag är 50/50 angående förlängning med Hjalmarsson, Önerud och Shore.
Kommer det in ett par rejäla förstärkningar på backsidan kan jag se vitsen med Hjalmarsson.
Är en av dessa nyförvärv Strålman ser jag den knappt, dock. Tycker själv Strålman-spåret borde överges. Men är rädd för att Norberg får vara kvar och köra ner allt han har på det spåret.
När 23/24 är över kommer Hjalmarsson och Strålman närma sig 37 respektive 38 år. En riskfull satsning med båda.

Shore kan vara kvar, men då måste 2 andra bättre centrar in. Och då ser jag inte vitsen med Stakkestad, om man ska behålla Fisker. Jag fattar att Stakkestad kan spela vinge och vara “reservcenter” men tycker man kan hitta bättre sådana spelare i så fall.

Måste nämna Önerud också. Tror tyvärr inte han är med i min upplaga. Hade gärna sett att verkligheten var annorlunda, likt med Ullström för något år sen. Lämnat honom kvar som eventuell sista-gubbe av nostalgiska skäl, mer än något annat. Hoppas på att bli motbevisad under det sista av säsongen här, men tror det inte.

Framgår också att jag vill se brutna kontrakt med Westerlund, Bengtsson, Martinsson och Nättinen. Kanske en för stor förhoppning, men ändå. Hade jag fått drömma hade man klippt med Tedenby också. Men det är kanske att svära i kyrkan. Nättinen har ett bra CV, men det är han knappast ensam om. Hittills i HV71 har han inte adderat mycket till det.
Bengtsson har gjort det bra i IKO, tydligen. Men tycker ändå att backsidan behöver förändras mer än att ta tillbaka en spelare som innan utlåning knappt tog plats i laget.
Martinsson bara måste bort. Ser ingen framtid i Westerlund heller.

Man kan kanske gissa att en av centrarna som kommer in kan vara Brännström. Det vore riktigt trevligt att ha honom ihop med Petersson.
Angående Stakkestad, igen. En eventuell värvning jag ställer mig mer tveksam till. Precis som inför denna säsongen (22/23) så känns det redan ganska befolkat i den nedre delen av bygget.
Man har redan kontrakt på Lindbäck, Fisker, Hansson, Lenc, Tedenby, Nättinen (är ju fortfarande kvar, även om jag vill bryta) och kanske även Forsberg.

Fisker är lovande, men lovande nog att vara högre än 3e-center redan nästa säsong? I ett lag som ska bli bättre än nu?
Tedenby har inte något att göra högre än i en 3e-lina. Tyvärr är det en sanning de flesta (inkl. lagledningar i olika skepnader) missar hela tiden. I min värld passar han inte i en ledande roll. Ska man ta ett kliv upp från negativt kval-diskussionen borde inte heller Forsberg vara högre än så.
Ska Fisker och Stakkestad vara de 2 sista centrarna behöver de två över vara riktigt bra, är kontentan. Och det finns nog med vingar i nedre halvan ändå.

Man måste förändra rejält om man ska kunna ställa några större förhoppningar på laget kommande säsong. Jag tror att man får inse att det är helt rimligt att redan från början satsa på att, om man är kvar i SHL, undvika negativt kval 23/24. Och var med på den målsättningen redan från början, för att förhoppningsvis slippa behöva slåss för sin överlevnad under alla 52 omgångar.

Korta kommentarer:

  • Brännström är inte center
  • Andrae kommer mest troligt spela i amerikat nästa år.
  • Att ha en målvakt som “bör kunna konkurrera med Ortio”, visst låter ju bra. Men det kommer inte funka att plocka in en bättre målvakt än Gunnarsson som tvåa. Titta Brynäs. Då är det bättre att plocka in en ung utvecklingsbar målvakt (som Ward/Luleå, Dichow/Frölunda, Myrenberg/Linköping, Hildeby/Färjestad, Clang/Rögle) Om man går på det spåret är Lindbom/Blomquist mest intressanta.
  • Shore ska aldrig spela i en tredje. Det lär han aldrig acceptera, sen kommer vi inte spendera så mycket pengar på center som är tänkt för tredje.
  • Nättinen är värd en chans. Inte fått någon pga ett skadehelvete, var inte ens helt kry i starten när han spelade. Se hur han spelar här på slutet och sen utvärdera. Lär också vara pissedyrt att bryta hans kontrakt.
  • Lenc i en fjärde, och Lindbäck petad? Orimliga förväntningar. Lindbäck har dessutom varit bra och haft flera SHL-lag efter sig innan han förlängde.
1 gillning

Beror på vad man hittar och vad spelarna vill. Inte förvånad om både Nättinen och Lenc bryts med eller om de är kvar. Men då lär de vara i en 3 formation. Tedenby-Nättinen-Lenc i en tredje.
4 lär starta med fight mellan dessa, Lindbäck-mölgaard-Hansson/Stakkestad.
Store har vart bra men tror man vill få bättre.
1: andre P - Ny/Stenlund- Ny/Brännström
2: Forsberg-Ny/Lias-Ny/Strömwall(min dröm)

Vet att Lias är en bättre center men tror Andre mår bättre av en mer tvåvägsspelare som Stenlund.

På nått sätt vill jag bryta med Nättinen och Lenc för släppa in lite yngre spelare

1 gillning